Gissa hk Saab 900 2,0t

rcy
13 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

iron_angel skrev:

rcy skrev:

t_mackan skrev:
Oki jo d är nog bäst men nu börja jag fundera över cobran om man ska bygga en ny som är 3" hela vägen från snurran eller d kanske inte gör nån skillnad? För jag ska precis dra på 3" avgas så tänkte 3"in och 3" ut vet att man kan bytta cobran på 9-5 till kungscobra men vet inte hur d är med den jag har

Tror inte luftsidan är något problem för dig, man ska upp bra i effekt innan det börjar bromsa där.
Du lär inte tjäna något på 3" avgas heller, men det är förstås väldigt få som kör med 3" för effektens skull, dom flesta gör det eftersom dom tror att det låter häftigt.

Kungskobran passar väl bara på TD04-trubbnos har jag för mig. Går säkert att få dit på din med men kräver nog lite svarvning.

Större insug ger mer luft men det begränsas av hur mycket turbon klarar av att komprimera och vad den ska arbeta med för laddtryck. Jag skulle hellre satsa på ett 2,5 " som är anpassat till bilen för att få ut rätt effekt till bilens  inställningar.

Ett större insug ger bara mer luft förutsatt att resten av motorn klarar av att hantera mer luft.
Jag har över 300 häst i min 9-3 och det enda jag gjort är tagit bort resonansburken då jag inte anser att den fyller någon funktion.
Om det inte redan är gjort hade jag hellre satsat på en bättre intercooler. Original IC är riktigt kass, särskilt på 900 då den inte har s.k "crossflow". Köp en alu-ic med crossflow och bygg om för att få dit den istället, det ger säkerligen en mer märkbar skillnad, speciellt vid hård körning och långa fullgasrepor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang