Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas.
Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas. Målet är att optimera bränsle ekonomin samt möjligen tillföra lite mer effekt med den exaktare bränsletillförseln.
Har en volvo 740 gl från -86 med en 2.0 liters förgasarmotor (B200K) som ska insprutningskonverteras. målet med konverteringen kommer att vara en bättre bränsle ekonomi och möjligen hämta lite effekt p.g.a. den exaktare bränsletillförseln. efter att konverteringen är klar så blir det mest lite småpill på bilen, t.ex. rostlagning, service, mm. Projektet framfart bestäms av ekonomi och tid men ska försöka uppdatera med bild och text så ofta jag hinner. Det som inköpts är:
Megasquirt 1 version 3 ECU Komplett kabelsats för att koppla in motorstyrningen Extra givare Packningar Bredbandslambda med tillhörande mätare Kabel för att koppla min laptop till ECU:n En gammal B200F-motor som ska agera reservdelsmotor Mätarhållare för lambdamätaren Lambdamätare Volvo 850 TPS
Senast redigerat av volvoglracing (2 november 2013)
Här kommer min första uppdate med lite lackerade delar samt inköpen. Alla delar som ska lackeras är nu färdiga, så imorgon när färgen torkat ordentligt blir det att plocka ihop insuget och spjällhuset igen. KOMMENTERA OCH FRÅGA GÄRNA MYCKET, så känns det roligt att uppgradera.
Här väntar ett uppfräschat insug på lackering.
Insuget lackerat, nu ska bara färgen torka.
Den delen som syns av spridarna, förutom plasten har putsats upp och ska bli lackade.
Grundlackade med rostskyddsfärg.
Lackade i gult för att följa kontakt delens färg.
Megasquirt 1, Version 3 ECU.
En PLX bredbandslambda.
Ett nästan komplett kablage för att koppla in MS:en, endast två givare saknas, de införskaffades kort därpå.
De två sista givarna, kylvattentemp. och insugslufttemp. Samt nya tätningar till spridarna.
Senast redigerat av volvoglracing (6 augusti 2013)
Ska följas det här! Du får gärna dokumentera konverteringsdelen så noga som möjligt, vill nämligen se hur det går till
Angående bilderna, du måste ta fram direktlänken, t.ex genom att högerklicka på bilden och klicka på "Kopiera bildadress" och sen klistra in den i tråden inom
-Westerlund- skrev: Ska följas det här! Du får gärna dokumentera konverteringsdelen så noga som möjligt, vill nämligen se hur det går till
Angående bilderna, du måste ta fram direktlänken, t.ex genom att högerklicka på bilden och klicka på "Kopiera bildadress" och sen klistra in den i tråden inom
Kod:
[url][/url]
taggar
Gött de! Det ska jag göra, både med bilder och text Aha, tack för tipset ska slänga upp en uppdatering ikväll så då ska jag prova med det
Här kommer en ny uppdate med inköpta grejjer samt vad som framstridigt så håll till godo och kommentera gärna mycket.
Nya dörrhögtalare, blev 4 st. Focus Volcano, 120 totala watt och 50 watt RMS.
Jämförelse mellan nya och gamla högtalare, mer än dubbla effekt skillnad.
Ny insugspackning.
Luftslang för mätare och ECU:n.
Håller på att bygga rör från luft boxen till insuget, dessa är 76mm (ytterdia.) och efter kröken går det ner till 60mm för att spara plats men flödet kommer ändå att räcka.
Insuget färgit lackerat och blir nu ihop monterat igen.
Andra sidan...
Spridare färgig lackerade, väntar nu på nya tätningar som redan är införskaffade.
Fuelrail:en färdig lackerad och väntar på montering.
Även länkarmen färdig lackerad.
Modell av spjällaxel tillverkad för att kunna tillverka en passande adapterhylsa till spjällägesgivaren.
Adapterhylsa på gång.
En hel del montering återstår men nu blir det en paus eftersom det blir Mantorp Action Meet i helgen, hoppas vi ses där
Nu har man varit 4 dagar i Sverige, bl.a. på Mantorp Action Meet. Fick se riktigt många fina byggen och framför allt volvo:s. Så nu är man riktigt turbo inspirerad Inga bilder denna gång tyvärr eftersom jag varit borta från bygget en stund men kommer med ny bilder så fort som jag har nåt
Nu har jag redigerat den 1:a uppdaten med stora bilder och och ordentlig bildtext. Ska imorgon till en bilskrot för att leta efter en annan fuelrail. För när jag skulle montera den gamla som var med reservdelsmotorn så konstaterade jag att huvudröret var snett åt alla håll. Så jag får skippa det och skaffa en annan. När den nya är putsad och lackad så ska den och bränsletrycksregulatorn monteras så då blir att börja dra ledningarna till MS:en.
Men på tal om bränsletrycksregulatorn så provmatade jag den med 8 bar tryckluft för att kolla om den funkade men den öppnade inte trots mycket mer tryck än vad den ska öppna vid (3 bar). Så nu har jag EN FRÅGA TILL ER ANDRA: Öppnar den bara med vätska (luft går ju att komprimera) eller är regulatorn defekt? Tycker själv att den borde ha öppnat p.g.a. trycket som jag matade den med, men det var ju som sagt luft...?
Senast redigerat av volvoglracing (6 augusti 2013)
Nu är det nya bränsleröret lackat och skall monteras så fort jag får nån tid över. Spridarna är på plats med nya tätningar. Sen blir det nya slang och andra saker som behöver vara fräscha. Kommer bilder när insuget är klart, ha det gött nu och kommentera friskt
Senast redigerat av volvoglracing (8 augusti 2013)
I helgen ska det inhandlas elledningar, några reläer och en säkringsdosa för att koppla in MS:n. Bilder på det och kopplingsschemat kommer i nästa update.