Vad kan det kosta?

kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

vad kan det kosta och byta tändningslås i bilen och få den om kodad i boxen för det måste man väl göra. Va inne på audi idag och de gav mig en tid då bilen skulle undersökas. men jag själv tror att jag måste byta tändningslåset och få den omkodad så allt funkar som det ska.

men vad kan en sån grej kosta om Audi själva ska göra det?

dasboot
25 juli 2013 · 441 Inlägg

Vad är felet idag?

uhlin
25 juli 2013 · 2 834 Inlägg

varför tror du tändningslåset.... och omkodning.... vet inte vad Audi kan ta men det låter dyyyrt. Hur gammal är bilen förresten och hur yttrar sig felet?

kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

uhlin skrev:
varför tror du tändningslåset.... och omkodning.... vet inte vad Audi kan ta men det låter dyyyrt. Hur gammal är bilen förresten och hur yttrar sig felet?

Min rattlås/tändninglås kan va en riktigt jobbig jävel ibland. När man sätter i nyckel för och vrida och starta kan man få hålla på i ett bra tag innan man kommer förbi rattlåset. och rattlås jäveln låser sig om ratten rör sig minsta lilla när nycklarna inte sitter i. Räcker att man kommer åt med knät så låser den sig. I övrig e bilen riktigt underbar o har inga problem alls. bilen är en audi a4 avant 2007

kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

eller ibland o ibland, den e så varje gång

uhlin
25 juli 2013 · 2 834 Inlägg

ja då skulle jag med satsa mina pengar på tändningslåset.  Som sagt, tippar på dyyyrt.

Men begär ett kostnadsförslag på det, och du.... få det helst skriftligt, varit med på detta en gång att de sa ett pris och sen när jag skulle betala skulle de ha 2 ggr så mycket.

Masquerade Aldrig nöjd
25 juli 2013 · 804 Inlägg

Det är Audi så förmodligen alldeles för dyrt. Mekanikerna går bakom en stängd dörr, hånskrattar lite och slänger fram någonting mellan 15-20k..om du har tur.

Livet är för kort för att äga Volvo.
kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

Så du tror också att det e tändningslåset? Jag har sagt det till de att först ska de bara undersöka det o sen ge mig ett pris innan de börjar byta saker men ska säga till de igen den 14de augusti då jag ska dit. Tack för tipset, det ska jag göra ska säga till de o skriva ner allt med en gång så de inte helt plötsligt börjar lägga till 500 här o 500 där

kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

Masquerade skrev:
Det är Audi så förmodligen alldeles för dyrt. Mekanikerna går bakom en stängd dörr, hånskrattar lite och slänger fram någonting mellan 15-20k..om du har tur.

15-20k för en jävla tändningslås och en omkodning? fan e det för skit priser de har egentligen

Mack Forum- och sitemoderator
25 juli 2013 · 26 149 Inlägg

Eh, vad var det för fel på gamla tråden om samma ämne?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276656

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
aaaaaaaaaa
25 juli 2013 · 236 Inlägg

Har du testat att vicka på ratten samtidigt som du vrider nyckeln? Det går kanske lättare då.

Power is measured in dB
kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

Ska testa det o se om det blir lättare. Men jag tänker mer långsiktigt, om jag inte åtgärdar det här nu så kanske det blir värre med tiden o för med sig fler problem o då kanske det blir ännu dyrare då än vad det skulle kosta mig idag?

it_mutt Avstängd
25 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Inkodningen av nyckel/nycklar kostar allt mellan 500:- och en lusentapp.

Tändningslåset nytt + nycklar är dock allt utom billigt att plocka "via Audi".

Men nej, har svårt att se hur något skulle bli "värre". Är tändningslåset "halvkasst", så kan det visserligen bli "helkasst", men, thats it, I guess

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kahh
25 juli 2013 · 139 Inlägg

Jag tror själv jag skulle landa på 4-5 pappa med allt som allt. Det e inte ens logiskt om de ska kräva mer än så för en kodning av boxen och byta tändningslås. såg ett inlägg här förut o där sa individen att audi krävde 1700 för o bara felsöka hans bil om den har felkoder, bara en SÖKNING 1700kr?? Jag e verkligen inte den snåla typen men även jag kan tycka det e överpris för en felsökning

Senast redigerat av kahh (25 juli 2013)

it_mutt Avstängd
25 juli 2013 · 10 388 Inlägg

kahh skrev:
Jag tror själv jag skulle landa på 4-5 pappa med allt som allt. Det e inte ens logiskt om de ska kräva mer än så för en kodning av boxen och byta tändningslås. såg ett inlägg här förut o där sa individen att audi krävde 1700 för o bara felsöka bilen om den har felkoder, bara en SÖKNING 1700kr?? Jag e verkligen inte den snåla typen men även jag kan tycka det e överpris för en felsökning

Ja, som sagt, nycklarna är "pissdyra" (har hört "runt 1500:-" och mer exakta siffran "1800:-" från flera som behövt ny nyckel).

Sen är ju frågan hur det fungerar när man köper hela tändningslåset. Men säg 1500 * 2 nycklar  + låset + arbete + inkodning...så ja...5-6k är nog inte HELT otänktbart iaf.

15-20k -tror- jag iaf är rena fantasisiffror

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fax110
25 juli 2013 · 344 Inlägg

vad för audi är det? på båda våra a4or (1st 00 å en 08) blir det som att när rattlåsen gå i så "lägger" sig ratten med "vikt" åt ena håller och nu går inte nyckeln att vrida hur man än gör, det jag gör för att enkelt och smärtfritt få ur rattlåset är att lägga lite lite lite kraft på att vrida nyckeln och samtidigt vrida ratten mot det håll den kan röra sig åt och vipps så läggs rattlåsen ut "bara" sådär, provar jag bara att lägga ratten i olika lägen och sen vrida på nyckeln kan det ta några försök att få till det men som jag skrivit ovan funkar det nästan alltid på första försöket (du måste prova dig till hur lite/mycket du ska vrida nyckeln, kärvar det fortfarande kan du prova som ovan men att mitt i proceduren släppa tillbacks nyckeln och försiktigt vrida om igen)(och även åt vilket håll du ska vrida ratten och när och hur mycket och så vidare..)

låter som hokus pokus och är väldigt svårt att förklara men det funkar otroligt bra för mig så du får prova förstå vad jag menar wink

it_mutt Avstängd
25 juli 2013 · 10 388 Inlägg

fax110 skrev:
vad för audi är det? på båda våra a4or (1st 00 å en 08) blir det som att när rattlåsen gå i så "lägger" sig ratten med "vikt" åt ena håller och nu går inte nyckeln att vrida hur man än gör, det jag gör för att enkelt och smärtfritt få ur rattlåset är att lägga lite lite lite kraft på att vrida nyckeln och samtidigt vrida ratten mot det håll den kan röra sig åt och vipps så läggs rattlåsen ut "bara" sådär, provar jag bara att lägga ratten i olika lägen och sen vrida på nyckeln kan det ta några försök att få till det men som jag skrivit ovan funkar det nästan alltid på första försöket (du måste prova dig till hur lite/mycket du ska vrida nyckeln, kärvar det fortfarande kan du prova som ovan men att mitt i proceduren släppa tillbacks nyckeln och försiktigt vrida om igen)(och även åt vilket håll du ska vrida ratten och när och hur mycket och så vidare..)

låter som hokus pokus och är väldigt svårt att förklara men det funkar otroligt bra för mig så du får prova förstå vad jag menar wink

Inget ovanligt fenomen, så ja, varför inte, är ju bara för TS att testa (om det inte redan gjorts)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kahh
26 juli 2013 · 139 Inlägg

fax110 skrev:
vad för audi är det? på båda våra a4or (1st 00 å en 08) blir det som att när rattlåsen gå i så "lägger" sig ratten med "vikt" åt ena håller och nu går inte nyckeln att vrida hur man än gör, det jag gör för att enkelt och smärtfritt få ur rattlåset är att lägga lite lite lite kraft på att vrida nyckeln och samtidigt vrida ratten mot det håll den kan röra sig åt och vipps så läggs rattlåsen ut "bara" sådär, provar jag bara att lägga ratten i olika lägen och sen vrida på nyckeln kan det ta några försök att få till det men som jag skrivit ovan funkar det nästan alltid på första försöket (du måste prova dig till hur lite/mycket du ska vrida nyckeln, kärvar det fortfarande kan du prova som ovan men att mitt i proceduren släppa tillbacks nyckeln och försiktigt vrida om igen)(och även åt vilket håll du ska vrida ratten och när och hur mycket och så vidare..)

låter som hokus pokus och är väldigt svårt att förklara men det funkar otroligt bra för mig så du får prova förstå vad jag menar wink

Det är en Audi a4 Avant 2007 S-Line

Ska testa det du precis sa o se om det blir annorlunda. Tack för tipset!!
Saken e ju den att bilen är inga som helst problem på, o när man i princip har en perfekt bil så kan en sån här sak störa en som fan. O det e just det det gör. Ska testa o smörja in låset med, kanske gör skillnad det med.

fax110
26 juli 2013 · 344 Inlägg

då är det precis en sån vi har förutom att vi har en uttagen jätte tidigt 08a så det är precis samma modell (b7) avant och s-line så förhoppningsvis funkar det för dig med smile

bengank
26 juli 2013 · 55 Inlägg

Det här med nycklar till bilar är inte billigt.
En bekant hade slarvat bort nycklarna till sin bil (Har glömt märke på bilen)
På verkstan sa dom att det blir till att byta låskolvar i två dörrar + nytt tändlås.
Pris för detta 12000:- (Tolvtusen kronor), dom ringde skroten så fick dom komma och hämta bilen istället.

Räkna med att det kan kosta en del...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang