Vad kan det kosta?

JFfoto
26 juli 2013 ·

Men det är väl bara att fråga verkstaden vad dom brukar ta? Ingen idé att vi sitter och gissar, alla kommer med olika svar ändå.

kahh
26 juli 2013 · 139 Inlägg

Kollade med en vän till mig som e bilmekaniker, han sa att man köpa färdig kodad tändningslås så jag tänkte beställa tändningslåsen från de kodad o klart o låta min vän göra bytet. Audi vill ha betalt för helt ny tändningslås+betalt för o koda den+betalt för ta bort den gamla+betalt för jobbet. Sen vill de ha betalt för o bara undersöka bilen för o se vad problemet e, jag vet redan vad problemet e så. Allt det där kommer kosta mig en bra 6-7k

Några ideer kring det? vad en färdig kodad tändningslås kostar osv

it_mutt Avstängd
26 juli 2013 · 10 388 Inlägg

kahh skrev:
Kollade med en vän till mig som e bilmekaniker, han sa att man köpa färdig kodad tändningslås så jag tänkte beställa tändningslåsen från de kodad o klart o låta min vän göra bytet. Audi vill ha betalt för helt ny tändningslås+betalt för o koda den+betalt för ta bort den gamla+betalt för jobbet. Sen vill de ha betalt för o bara undersöka bilen för o se vad problemet e, jag vet redan vad problemet e så. Allt det där kommer kosta mig en bra 6-7k

Några ideer kring det? vad en färdig kodad tändningslås kostar osv

Färdigkodat tändningslås? Immon sitter väl inte i tändningslåset heller? (om de inte börjat med det efter 05 då givetvis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nico-the-kid
26 juli 2013 · 509 Inlägg

Om du kan leva med en kladdig nyckel ett par dagar så använd någon bra smörjspray,Veidec Flex Lube tex funkade på min Vw när jag hade samma problem som du.Dränk in ordentligt.
Färdig kodad är väl att chippet i nyckel kodas in och nyckeln slipas för att passa resten av dörrlåsen.

Senast redigerat av Nico-the-kid (26 juli 2013)

RGH
26 juli 2013 · 134 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Men det är väl bara att fråga verkstaden vad dom brukar ta? Ingen idé att vi sitter och gissar, alla kommer med olika svar ändå.

Instämmer till 100%

kahh skrev:
Kollade med en vän till mig som e bilmekaniker, han sa att man köpa färdig kodad tändningslås så jag tänkte beställa tändningslåsen från de kodad o klart o låta min vän göra bytet. Audi vill ha betalt för helt ny tändningslås+betalt för o koda den+betalt för ta bort den gamla+betalt för jobbet. Sen vill de ha betalt för o bara undersöka bilen för o se vad problemet e, jag vet redan vad problemet e så. Allt det där kommer kosta mig en bra 6-7k

Några ideer kring det? vad en färdig kodad tändningslås kostar osv

Med ett "kodat tändlås" menas att man beställer lås + nycklar som passar just din bil så du slipper ha olika nycklar för dörrar/tändlås/handskfack etc (du måste ändå koda immon med diagnosverktyg om du ska få igång bilen). Så lyder iaf facktermen på min närmsta audibutik. Lämna in bilen låt dom göra en felsökning och lita på din verkstad.

Mvh

Senast redigerat av M-Levin (26 juli 2013)

BMW 318iS "T" (1990)
van_duung
27 juli 2013 · 2 Inlägg

Det går att beställa ett tändningslås som passar med dina gamla nycklar, så du behöver altså inte byta nycklar eller resterande lådcylindrar.
imobilizern sitter i instrumentet, men det sitter en sensorring på tändningslåset som jag har för mig att man flyttar över så man behöver altså inte koda om nått.

så troligtvis så blir det inte så dyrt, bara för att de tär märkesverkstad så behöver det inte bli svindyrt

kahh
27 juli 2013 · 139 Inlägg

van_duung skrev:
Det går att beställa ett tändningslås som passar med dina gamla nycklar, så du behöver altså inte byta nycklar eller resterande lådcylindrar.
imobilizern sitter i instrumentet, men det sitter en sensorring på tändningslåset som jag har för mig att man flyttar över så man behöver altså inte koda om nått.

så troligtvis så blir det inte så dyrt, bara för att de tär märkesverkstad så behöver det inte bli svindyrt

Så det e bara och gå in till Audi och säga det så beställer de den åt dig? och jag antar att det är bäst o låta audi göra jobbet. Men jag tror knappast de kommer bara o flytta över sensorringen de kommer koda om skiten. Så fort vi pratar kodning så lägger de på 3k extra på jobbet. De tar 1700 kr för o bara felsöka bilen efter felkoder smile
ett jobb som tar mindre än 20 min ska de ha 1700 för ahaha

it_mutt Avstängd
27 juli 2013 · 10 388 Inlägg

kahh skrev:

van_duung skrev:
Det går att beställa ett tändningslås som passar med dina gamla nycklar, så du behöver altså inte byta nycklar eller resterande lådcylindrar.
imobilizern sitter i instrumentet, men det sitter en sensorring på tändningslåset som jag har för mig att man flyttar över så man behöver altså inte koda om nått.

så troligtvis så blir det inte så dyrt, bara för att de tär märkesverkstad så behöver det inte bli svindyrt

Så det e bara och gå in till Audi och säga det så beställer de den åt dig? och jag antar att det är bäst o låta audi göra jobbet. Men jag tror knappast de kommer bara o flytta över sensorringen de kommer koda om skiten. Så fort vi pratar kodning så lägger de på 3k extra på jobbet. De tar 1700 kr för o bara felsöka bilen efter felkoder smile
ett jobb som tar mindre än 20 min ska de ha 1700 för ahaha

Som sagt, en inkodning av nycklar kostar 500-1000:-

Senast redigerat av it_mutt (27 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
van_duung
27 juli 2013 · 2 Inlägg

it_mutt skrev:

kahh skrev:

van_duung skrev:
Det går att beställa ett tändningslås som passar med dina gamla nycklar, så du behöver altså inte byta nycklar eller resterande lådcylindrar.
imobilizern sitter i instrumentet, men det sitter en sensorring på tändningslåset som jag har för mig att man flyttar över så man behöver altså inte koda om nått.

så troligtvis så blir det inte så dyrt, bara för att de tär märkesverkstad så behöver det inte bli svindyrt

Så det e bara och gå in till Audi och säga det så beställer de den åt dig? och jag antar att det är bäst o låta audi göra jobbet. Men jag tror knappast de kommer bara o flytta över sensorringen de kommer koda om skiten. Så fort vi pratar kodning så lägger de på 3k extra på jobbet. De tar 1700 kr för o bara felsöka bilen efter felkoder smile
ett jobb som tar mindre än 20 min ska de ha 1700 för ahaha

Som sagt, en inkodning av nycklar kostar 500-1000:-

I vissa fall så följer inte sensorringen med när man köper tändnigslås så då får man flytta över. och nycklarna är kodad till imobilizern i kombiinstrumentet så nycklarna kommer inte behövas kodas.
Rätta mig om jag har fel men sensorn behöver inte heller kodas in bara monteras?

it_mutt Avstängd
27 juli 2013 · 10 388 Inlägg

van_duung skrev:

it_mutt skrev:

kahh skrev:

Så det e bara och gå in till Audi och säga det så beställer de den åt dig? och jag antar att det är bäst o låta audi göra jobbet. Men jag tror knappast de kommer bara o flytta över sensorringen de kommer koda om skiten. Så fort vi pratar kodning så lägger de på 3k extra på jobbet. De tar 1700 kr för o bara felsöka bilen efter felkoder smile
ett jobb som tar mindre än 20 min ska de ha 1700 för ahaha

Som sagt, en inkodning av nycklar kostar 500-1000:-

I vissa fall så följer inte sensorringen med när man köper tändnigslås så då får man flytta över. och nycklarna är kodad till imobilizern i kombiinstrumentet så nycklarna kommer inte behövas kodas.
Rätta mig om jag har fel men sensorn behöver inte heller kodas in bara monteras?

Om du plockar nya nycklar via vag, så måste dessa kodas in, då det blir en ny transponder. Alternativet är då möjligen att flytta över chippet från de gamla nycklarna till de nya, vilket Audi inte kommer göra "självmant" iaf. Alltså kommer de behöva kodas in..

Sensorringen läser bara nyckeln, så nej, den behöver inte kodas i sig nej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kahh
27 juli 2013 · 139 Inlägg

Undrar vilken idiot på Audi som kom på iden o göra en jävla tändningslås så komplicerat. Tror faktiskt att om 5 år så kommer du inte ens kunna kolla om olje nivån e låg och behöver fyllas på du kommer säkert behöva lämna in den för det med. Om en Audi e så komplicerat, undrar då hur en merca e tongue

Men jag ska kolla upp allt lite mer innan jag bestämmer mig för nåt. Finns inget värre än o ge sig in i nåt o sen få 100 förhinder o nya grejer man inte ens visste om mitt i jobbet.
Ska börja med och smörja in låset först och se om det gör skillnad. Grejen e min bil är felfri finns absolut inget fel på den, det e som och ha en perfekt målning men det e en liten punkt i mitten som syns och förstör hela bilden. Så känns det för mig med Audin

Masquerade Aldrig nöjd
27 juli 2013 · 804 Inlägg

kahh skrev:
Undrar vilken idiot på Audi som kom på iden o göra en jävla tändningslås så komplicerat. Tror faktiskt att om 5 år så kommer du inte ens kunna kolla om olje nivån e låg och behöver fyllas på du kommer säkert behöva lämna in den för det med. Om en Audi e så komplicerat, undrar då hur en merca e tongue

Svaret är: Inte särskilt. Enligt Länsförsäkringar toppar Audi (vars rykte även talar för detta) listan över dyrast reparationer, tätt följt av BMW. Mercedes är inte ens med i topp 10, vilket jag i högsta grad märkt av. Troligen för att de inte går sönder till att börja med. roll

/offtopic

Livet är för kort för att äga Volvo.
gravityone Fixare
27 juli 2013 · 321 Inlägg

nytt tändningslås till din bil inkl jobb och kodning är 3500:- plus eventuell felsökningsavgift. Har en likadan som jag bytte tändningslås i för en månad sen och betalade 3500:- för lås+kod+jobb på attewiks i jönköping.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
kahh
27 juli 2013 · 139 Inlägg

gravityone skrev:
nytt tändningslås till din bil inkl jobb och kodning är 3500:- plus eventuell felsökningsavgift. Har en likadan som jag bytte tändningslås i för en månad sen och betalade 3500:- för lås+kod+jobb på attewiks i jönköping.

3500 e riktigt bra pris! Men audi i göteborg kanske e lite dyrare tro?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2013 · 17 478 Inlägg

bengank skrev:
Det här med nycklar till bilar är inte billigt.
En bekant hade slarvat bort nycklarna till sin bil (Har glömt märke på bilen)
På verkstan sa dom att det blir till att byta låskolvar i två dörrar + nytt tändlås.
Pris för detta 12000:- (Tolvtusen kronor), dom ringde skroten så fick dom komma och hämta bilen istället.

Räkna med att det kan kosta en del...

Jag bytte på en Audi för några år sedan. Havererat lås så det blev:
- Nytt lås
- 3 nya nycklar
- omkodning

Det gick loss på ca 11800:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kahh
28 juli 2013 · 139 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

bengank skrev:
Det här med nycklar till bilar är inte billigt.
En bekant hade slarvat bort nycklarna till sin bil (Har glömt märke på bilen)
På verkstan sa dom att det blir till att byta låskolvar i två dörrar + nytt tändlås.
Pris för detta 12000:- (Tolvtusen kronor), dom ringde skroten så fick dom komma och hämta bilen istället.

Räkna med att det kan kosta en del...

Jag bytte på en Audi för några år sedan. Havererat lås så det blev:
- Nytt lås
- 3 nya nycklar
- omkodning

Det gick loss på ca 11800:-

Jo men jag ska bara byta tändningslås, jag har varken tappat bort nycklar eller annat. Det vore helt idiotiskt om ett tändningslås byte skulle gå på 12k.

it_mutt Avstängd
28 juli 2013 · 10 388 Inlägg

kahh skrev:

Dieselsmurfen skrev:

bengank skrev:
Det här med nycklar till bilar är inte billigt.
En bekant hade slarvat bort nycklarna till sin bil (Har glömt märke på bilen)
På verkstan sa dom att det blir till att byta låskolvar i två dörrar + nytt tändlås.
Pris för detta 12000:- (Tolvtusen kronor), dom ringde skroten så fick dom komma och hämta bilen istället.

Räkna med att det kan kosta en del...

Jag bytte på en Audi för några år sedan. Havererat lås så det blev:
- Nytt lås
- 3 nya nycklar
- omkodning

Det gick loss på ca 11800:-

Jo men jag ska bara byta tändningslås, jag har varken tappat bort nycklar eller annat. Det vore helt idiotiskt om ett tändningslås byte skulle gå på 12k.

Saken är väl att Audi nog inte "vill" slipa om bara bladen till dig så det passar i det nya låset. Alternativet är ju att bara ta "en ny nyckel" och sen köpa slipade blad på ex.vis ebay, flytta över dessa till dina gamla dosor, och sen låta Audi programmera in "alla" nycklar (dvs även de gamla med nya blad)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
28 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Är man lite händig så byter man cylinder + rattlås själv, så klart lite beroende på hur det sitter. Har bytt både rattlås o cylinder på båda mina E36 då de behagade att inte "greppa" utan snurrade bara ungefär var 40-50 start (hände typ 1 gång i månaden). Rattlås + cylinder kostade runt 2500 har jag för mig, köpte även en ny nyckel till ena, kostade ca 1800, priser från 2012. Själva inkodningen av den nya nyckeln (inprogrammering mot styrbox/immo) kostade 625kr inkl moms hos BMW i en mindre stad. BMW Solna vill tex ha knappa 2000kr för samma jobb, ett jobb de gjorde på 25 min medan jag väntade, inklusive byte av batteri i den gamla nyckeln då den var på G.
Att montera ett nytt rattlås och cylinder behöver man inte åka till Ådi för, det klarar en annan, mindre, billigare verkstad av, men välj en med gott ryckte. Däremot lär man vara tvungen att åka till Ådi för själva inprogrammeringen, men det skall inte kosta mer än max 1500kr o då är det svinigt dyrt. Är de dyra Götet kan det löna sig att åka en bit, tex till Falkenberg eller Borås, tror inte att Ådi har samma timdebitering där som i Götet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
gravityone Fixare
28 juli 2013 · 321 Inlägg

kahh skrev:

gravityone skrev:
nytt tändningslås till din bil inkl jobb och kodning är 3500:- plus eventuell felsökningsavgift. Har en likadan som jag bytte tändningslås i för en månad sen och betalade 3500:- för lås+kod+jobb på attewiks i jönköping.

3500 e riktigt bra pris! Men audi i göteborg kanske e lite dyrare tro?

Jo dom har kanske lite dyrare timpeng i göteborg. Dålig koll på det. Men om dom tar till för mycket på offerten så är det ju bara att åka till jönköping.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
ssmon
28 juli 2013 · 80 Inlägg

Är det från V.A.G så kan dem beställa tändningslås som är tillverkat för din bil så du inte behöver nya nycklar eller något sådant samma sak med låscylindrarna i dörrarna men jag tror inte det kommer bli billigt V.A.G är ganska kända för att ta duktigt betalt på sina arbeten hade praktik på en skoda/vw verkstaden och ibland stog vi i verkstaden med arbetsordrar och undrade hur fan folk kunde betala så här mycket bara för det står VW på dörren. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang