Köpråd; Volvo XC90 D5 -2004 37000mil

Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Var och tittade på en Volvo XC90 idag årgång 2004 som gått 37000 mil, bilen ser helt ok ut och han som har den har servat den regelbundet enligt serviceboken, har inte varit några större fel eller brister på senaste besiktningarna heller..

Den känns trevlig att köra och visst känns det att den inte är ny MEN den kändes endå helt ok, lite trött känns den ju men det är ju en stor bil och en effektbox fixar nog både bättre bränsleförbrukning och lite mer effekt. Jag är ju inte ute efter nån sportbil heller. Den växlade verkligen mjukt och fint och dom manuella lägena funkade fint åxå.

Nu till frågan.. vad har denna modellen för svaga punkter och fel och brister som man bör kolla upp innan köp ?

37000 mil skrämmer nog många men inte mig, jag har haft många många bilar som gått mer än så till och med och det har inte varit några större problem.


All info jag kan få är bra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tobzter
29 juli 2013 · 3 145 Inlägg

Framvagnen klonkade å dylikt å drivknutar...Sen vinkelväxeln till 4krafsen..se till och pröva satt Fyrhjulsdriften fungerar som den ska..satt den hoppar i utan några konstiga ljud å så

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
svenne_911 Revisor
29 juli 2013 · 6 Inlägg

Jag har inte själv haft en Volvo XC90 och därför har jag bara fått de här informationen berättat för mig av en granne. Han har en svart XC90 och den är ju väldigt fin att titta på med sin höjd och snabba deisgn. Men han sa i alla fall till mig att turbon blev sliten ganska snabbt. Den var det främsta problemet för honom förutom att elektroniken inne i bilen tycktes leva ett eget liv. Högtalartelefonen strulade, men kanske beror det på att han ha en österrikisk telefon och trilskades med att ha Blackberry.

Den har ju gått väldigt långt, men om du kan få den till bra pris som kanske det är värt en chansning...

Brådhis * Voff voff *
29 juli 2013 · 10 293 Inlägg

Hjullager är ju ett minst sagt vanligt fel på XC90. Och många verkar ha fått strul med ICM:en, men annars verkar dom ju rulla på.

163-hästaren lär väl, som sagt, inte göra den till en sportbil. Men å andra sidan går den väl snålt. Skatten lär väl vara ganska rejäl på den eftersom den inte har partikelfiltret, men det kanske du har koll på?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

tobzter skrev:
Framvagnen klonkade å dylikt å drivknutar...Sen vinkelväxeln till 4krafsen..se till och pröva satt Fyrhjulsdriften fungerar som den ska..satt den hoppar i utan några konstiga ljud å så

Jag vet inte riktigt hur jag ska testa att fyrhjulsdriften funkar ?

Vet om att det pratas en del om att vinkelväxeln eller nån hylsa av nåt slag brukar kunna strula, bör man ta bilen lite mer offroad och köra där man vet att fyrhjulsdriften borde hoppa i ? Grustag eller sandstrand eller liknande ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

svenne_911 skrev:
Jag har inte själv haft en Volvo XC90 och därför har jag bara fått de här informationen berättat för mig av en granne. Han har en svart XC90 och den är ju väldigt fin att titta på med sin höjd och snabba deisgn. Men han sa i alla fall till mig att turbon blev sliten ganska snabbt. Den var det främsta problemet för honom förutom att elektroniken inne i bilen tycktes leva ett eget liv. Högtalartelefonen strulade, men kanske beror det på att han ha en österrikisk telefon och trilskades med att ha Blackberry.

Den har ju gått väldigt långt, men om du kan få den till bra pris som kanske det är värt en chansning...

Det är exakt lika motor i denna XC90 som i min V70 som jag har idag, alltså 163 hästars D5 motor. Vet inte om turbon slits mer i en XC90 än i en V70 med samma motor ?

Finns ingen högtalartelefon i den här XC90:n vad jag vet..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
29 juli 2013 · 296 Inlägg

Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Det blir som det blir!
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Hjullager är ju ett minst sagt vanligt fel på XC90. Och många verkar ha fått strul med ICM:en, men annars verkar dom ju rulla på.

163-hästaren lär väl, som sagt, inte göra den till en sportbil. Men å andra sidan går den väl snålt. Skatten lär väl vara ganska rejäl på den eftersom den inte har partikelfiltret, men det kanske du har koll på?

//Brådhis

Jag har åxå hört det där om ICM:en faktiskt.. lär ju ska kosta ett par tusen att repa åxå, verkar vara så att ibland så stängs bara hela skiten ner.. radio.. backvarnare o allt.. sen funkar det ett tag och sen strular det igen.. vad jag har hört iaf.. :S  verkade funka som det ska på denna iaf, testade radion och backvarnaren.

Ja jag kan lova att det inte är nån sportbil, den känns ju lite trött i förhållande till V70:n som jag har nu, men med en effektbox lär både bränsleförbrukningen bli bättre och några hästar till lär jag få åxå.

Skatten har jag full koll på.. kanske gör jag den till lätt LB.. tror skatten ligger på ett par tusen mer än på min V70.. 8200:- eller nåt sånt tror jag den kostar på XC90..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Dream_ skrev:
Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Nä den har gått på långkörning större delen av sitt liv.. jag testade den som hastigast idag och körde några mil på olika vägar.. motorväg samt mindre väg, stadskörning och så lite sämre vägar, trampade fullt några gånger för att se acceleration o så vidare.. inget krutpaket men heller inte slö kan jag säga. Med en effektbox blir det nog  lite bättre kan jag tro.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
29 juli 2013 · 296 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Dream_ skrev:
Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Nä den har gått på långkörning större delen av sitt liv.. jag testade den som hastigast idag och körde några mil på olika vägar.. motorväg samt mindre väg, stadskörning och så lite sämre vägar, trampade fullt några gånger för att se acceleration o så vidare.. inget krutpaket men heller inte slö kan jag säga. Med en effektbox blir det nog  lite bättre kan jag tro.

Klart en effekt ökning gör skillnad, men bilen har ju permanent fyrhjulsdrift så känns bilen trött.
Känns inte som att en effekt ökning är något iaf jag skulle satsa på, bilen har ändå gått 37000mil. Och du kommer troligtvis åka på byte av delar ändå.

Det blir som det blir!
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Dream_ skrev:

Danne_1977 skrev:

Dream_ skrev:
Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Nä den har gått på långkörning större delen av sitt liv.. jag testade den som hastigast idag och körde några mil på olika vägar.. motorväg samt mindre väg, stadskörning och så lite sämre vägar, trampade fullt några gånger för att se acceleration o så vidare.. inget krutpaket men heller inte slö kan jag säga. Med en effektbox blir det nog  lite bättre kan jag tro.

Klart en effekt ökning gör skillnad, men bilen har ju permanent fyrhjulsdrift så känns bilen trött.
Känns inte som att en effekt ökning är något iaf jag skulle satsa på, bilen har ändå gått 37000mil. Och du kommer troligtvis åka på byte av delar ändå.

Det råder ju delade meningar ang det här med att montera effektbox på bilar som gått långt eller inte, tillverkarna vill ju gärna kalla det för dieseloptimering och inte trimbox, vissa säger att det inte alls är nån fara att montera box och vissa säger att bör man inte göra.. jag kommer ju inte köra som en dåre bara för att jag har effektbox.. jag vill i första hand ha lite bättre skjuts i bilen samt troligen bättre bränsleekonomi.. det är det jag är ute efter.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tobzter
29 juli 2013 · 3 145 Inlägg

Danne_1977 skrev:

tobzter skrev:
Framvagnen klonkade å dylikt å drivknutar...Sen vinkelväxeln till 4krafsen..se till och pröva satt Fyrhjulsdriften fungerar som den ska..satt den hoppar i utan några konstiga ljud å så

Jag vet inte riktigt hur jag ska testa att fyrhjulsdriften funkar ?

Vet om att det pratas en del om att vinkelväxeln eller nån hylsa av nåt slag brukar kunna strula, bör man ta bilen lite mer offroad och köra där man vet att fyrhjulsdriften borde hoppa i ? Grustag eller sandstrand eller liknande ?

Hitta någon grusplätt eller blött gräs..koppla ur antispinn och tryck gasen i botten så känner du garanterat om den bara driver fram eller om den driver bak också. .eller om du har någon med dig så kan dom kika om alla 4 hjul driver vid fullt rattutslag å gasa på

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Danne_1977
29 juli 2013 · 3 292 Inlägg

tobzter skrev:

Danne_1977 skrev:

tobzter skrev:
Framvagnen klonkade å dylikt å drivknutar...Sen vinkelväxeln till 4krafsen..se till och pröva satt Fyrhjulsdriften fungerar som den ska..satt den hoppar i utan några konstiga ljud å så

Jag vet inte riktigt hur jag ska testa att fyrhjulsdriften funkar ?

Vet om att det pratas en del om att vinkelväxeln eller nån hylsa av nåt slag brukar kunna strula, bör man ta bilen lite mer offroad och köra där man vet att fyrhjulsdriften borde hoppa i ? Grustag eller sandstrand eller liknande ?

Hitta någon grusplätt eller blött gräs..koppla ur antispinn och tryck gasen i botten så känner du garanterat om den bara driver fram eller om den driver bak också. .eller om du har någon med dig så kan dom kika om alla 4 hjul driver vid fullt rattutslag å gasa på

Japp.. ska göra det på fredag när jag ska provköra den igen.. gräs är väl bäst känns det som, så kan nån kolla om det spinner på nåt av bakhjulen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Christian S
29 juli 2013 · 4 816 Inlägg

Dream_ skrev:
, men bilen har ju permanent fyrhjulsdrift så känns bilen trött.

nja dom är i normal fallet 95% framhjulsdrivna och fördelar kraften bakåt när det behövs tex när framhjulen tappar fästet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
29 juli 2013 · 296 Inlägg

Christian S skrev:

Dream_ skrev:
, men bilen har ju permanent fyrhjulsdrift så känns bilen trött.

nja dom är i normal fallet 95% framhjulsdrivna och fördelar kraften bakåt när det behövs tex när framhjulen tappar fästet.

Är inte det permanent fyrhjulsdrift?

Det blir som det blir!
Tobzter
29 juli 2013 · 3 145 Inlägg

Dream_ skrev:

Christian S skrev:

Dream_ skrev:
, men bilen har ju permanent fyrhjulsdrift så känns bilen trött.

nja dom är i normal fallet 95% framhjulsdrivna och fördelar kraften bakåt när det behövs tex när framhjulen tappar fästet.

Är inte det permanent fyrhjulsdrift?

Nja..de är mer som ett hjälpmedel ..den driver enbart fram vid vanlig körning. .sen kommer bakhjulen in vid behov

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
30 juli 2013 · 296 Inlägg

tobzter skrev:

Dream_ skrev:

Christian S skrev:

nja dom är i normal fallet 95% framhjulsdrivna och fördelar kraften bakåt när det behövs tex när framhjulen tappar fästet.

Är inte det permanent fyrhjulsdrift?

Nja..de är mer som ett hjälpmedel ..den driver enbart fram vid vanlig körning. .sen kommer bakhjulen in vid behov

Den driver precis som ni säger 95% fram , men övriga 5% driver bakhjulen. Så jag anser att bilen har permanent fyrhjulsdrift , men om du vill kalla att de där 5% är till för behov även när du kör på torr asfalt så säger vi så!

Det blir som det blir!
Henrik-N
30 juli 2013 · 450 Inlägg

Dream_ skrev:
Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Bromsarna är väl inte dyrare än på en V70. Då de endast sitter dem lite större som man kan välja till på t5 modellerna. 16.5 tums skivorna.

Klart att stora tunga bilar kostar mer och sliter mer, sen att Volvo valt att ha samma ruttna framvagn på suven som på V70 är ju en annan sak, fullständigt underdimensionerad.

Man får räkna med underhållskostnader över de vanliga som på vilken suv som helst såsom x5 etc

Senast redigerat av Henrik-N (30 juli 2013)

Danne_1977
30 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Dream_ skrev:

tobzter skrev:

Dream_ skrev:

Är inte det permanent fyrhjulsdrift?

Nja..de är mer som ett hjälpmedel ..den driver enbart fram vid vanlig körning. .sen kommer bakhjulen in vid behov

Den driver precis som ni säger 95% fram , men övriga 5% driver bakhjulen. Så jag anser att bilen har permanent fyrhjulsdrift , men om du vill kalla att de där 5% är till för behov även när du kör på torr asfalt så säger vi så!

Ja XC90 har väl permanent 4 hjulsdrift, för jag tror inte vid nåt tillfälle att endast framhjulen driver.. eller har jag fel ?, den lär ska fördela den kraft som behövs till nåt eller några av dom 4 hjulen som finns när man verkligen behöver det.. även om det så handlar om 50/50% om man tex sitter fast eller så..

Men driver på alla fyra gör den nog hela tiden även på platt asfaltsväg... även om det så bara är några få % på bakhjulen..

Detta är ju bara vad jag tror.. kan inte så mycket om just XC90 faktiskt...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Henrik-N skrev:

Dream_ skrev:
Trevliga bilar , bromsar är relativt dyrt och byta.

Men 37000mil , finns mycket som kan ge med sig, troligtvis har den gått som dragbil?
Det är precis som du säger inga sportbilar , men kan inte påstå att dom är trötta heller!

Bromsarna är väl inte dyrare än på en V70. Då de endast sitter dem lite större som man kan välja till på t5 modellerna. 16.5 tums skivorna.

Klart att stora tunga bilar kostar mer och sliter mer, sen att Volvo valt att ha samma ruttna framvagn på suven som på V70 är ju en annan sak, fullständigt underdimensionerad.

Man får räkna med underhållskostnader över de vanliga som på vilken suv som helst såsom x5 etc

16.5 tums skivor standard på Volvo? Höhh?

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang