6449
Sök

Kan det finnas antisladd utan lampa?

3 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Tjo,

Är på jakt efter en bil och ett av kraven som jag lagt fram är antisladd. Har kikat runt på Blocket efter detta, men tyvärr är det något som inte så många skriver ut i annonsen samt att de flesta är väldigt ovetande om vad antisladd är och därför inte vet om bilen har det eller inte när man kontaktar dem.

Gick därefter över mer mot bilfirmor där många fler nämner antisladd i annonserna samt även bekräftar detta vid samtal. Problemet kommer nu till min okunskap istället - på två ställen som jag besökt har de påstått att det finns antisladd på bilarna, men när jag kommer dit och vrider på tändningen så syns inte något om detta. Inte heller finns någon som helst indikation (knapp för att stänga av eller så) att det finns. Båda säljarna har glatt påstått att "alla moderna bilar har detta inbyggt med hjälp av ABSen" så behöver inte finnas någon indikator. Fick till och med en härlig kommentar på en av butikerna "sådär skriver vi i alla annonserna" när jag började frågasätta att de skrivit antisladdsystem/ESP vilket fick mig att gå ut därifrån istället. smile

Jag förväntar mig åtminstone en liten sladdande billampa som ska tändas vid tändning om nu antisladd finns.

Så min fråga till er - Kan det finnas antisladd på bilen trots att den inte har någon indikator för detta? Finns det isånnafall något sätt jag kan bekräfta detta på?

Har ni stött på några andra indikationer som "bevisar" antisladd än den lilla "sladdade bilen"?

Bör tillägga att jag inte har stor koll på bilar och är allmänt skeptiska till säljare (speciellt bilsäljare) så är väldigt tacksam för svar från er istället. tongue

355 Inlägg
1 augusti 2013
vad är det för bilmodeller och årsmodeller du tittat på i butik? om man via internet/handboken kan få reda på att dom alltid är utrustade med antisladd så är det ju ganska självklart,

3 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Är lite mindre bilar jag kikat på, allt från VW Golf/Polo till Renault Clio och nu senast Seat Ibiza m.m. Men att få fram vilka som är utrustade med antisladd eller inte är svårt verkar det som. Var tydligen tillval för många av bilarna i åren 03-07.

Har kontakta tillverkarna (Renault, Seat och Volkswagen), men den enda som svarat på 1,5 vecka är Renault som direkt gav mig ett svar dagen efter.

Finns ju även en hel hord av modeller (och årgångar) som går in i varandra så just ett år tror jag är svårt att använda som mall om antisladd finns eller inte. T.ex. Renault Clio finns ju som en modell som heter Storia (äldre modellen, men mer utrustad) och den verkar inte ha antisladd trots -07 och svaret från Renault är att alla Renault Clio från -06 och frammåt har antisladd. Skulle därför gärna bekräfta att det verkligen finns - t.ex. med en lampa som lyser.

Har ni stött på fall där det inte finns lampa men ändå är säkra på att antisladd finns?

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 augusti 2013
Bilarna måste inte ha en knapp så man kan stänga av antisladden utan det vanliga är att den saknas så systemet alltid är igång (bilmakarna gillar inte valfrihet). Bilarna brukar ha en kontrollampa som indikerar när antisladden går in eller när det uppstått något fel på systemet.

Brukar vara en gul lampa med en liten sladdande bil men det finns också sådana där det står ESP, ASP, Traction Control (egentligen antispinn men en del har även antisladd och kallar det för TC), DSTC m.m.

Varför så inställd på antisladdsystem?? det är inte ofta man får sladd med en framhjulsdriven bil. Satsa på bra däck så går det att leva utan smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 751 Inlägg
1 augusti 2013
I min förra bil Polo 2010 så fanns det AntiSpinn och AntiSladd, alltså vanlig antispinn och ESP.
Antispinn kunde man stänga av men inte ESP.

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
18 558 Inlägg
1 augusti 2013
Många blandar ihop ESP/Antisladd med antispinn. Jag har antispinn i min gamla MB. Det går inte och stänga av. Men en lampar blinkar när det jobbar.

ALLA bilar med ESP ska ha som nämnts en liten lampa som tänds när man drar på tändningen. Detta för att man ska se att systemet fungerar. Samma koll gör de på bilprovningen.

Avstängd
1 418 Inlägg
1 augusti 2013
antisladd är otäckt och farligt

742 Inlägg
1 augusti 2013
Johan85 skrev:

håller med där.. på ett sätt..

men som sagt så kan du ju tänka ut om du verkligen MÅSTE ha det eller inte? själv skulle jag ju inte vara så jätte petig över det, speciellt när det gäller en lite framhjulsdriven bil.

Forummoderator
18 558 Inlägg
1 augusti 2013
Johan85 skrev:

Där går våra meningar isär. Men i Chryslern är det ett djävulens påfund då den går att stänga av men bara "till hälften" Försöker man köra brett tillåter den en viss procent drift innan systemet griper in hårt och mycket brutalt och rätar upp bilen. Tråkigt.

I Tjejens Polo är den guld värd. På vintern är det bara att ratta och se glad ut. Bilfan går dit man vill.

3 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
Av det jag läst och hört så är det mer som ett krav för min del. Är en sån där säkerhetsdetalj som man en dag kanske ångrar att man inte har en dag. Hörde nån gång att "en bra förare inte får sladd" och det är säkert bra mål att sikta på. Lyckas man med det så är det ju inte så att antisladden på något vis förstör utan den finns ju bara där som säkerhet den dagen man gör ett misstag eller någon annan för den delen..

Beror kanske på vart man bor, men här uppe (gästrikland) är till och med större vägar slaskiga och moddiga länge. Finns det då teknik som kan hjälpa till vid sladd, så tar jag gärna bort lite av det som vissa ser som "roligt" (att kunna sladda) för att få en säkrare transport framåt.

Men låter som era kommentarer att det bör finnas en liten lampa som tänds vid tändningen vilket är så jag också vill ha det. Jag får fortsätta leta helt enkelt och stå på mig när bilsäljararna säger annat. smile

Forummoderator
18 558 Inlägg
2 augusti 2013
Panso skrev:
Av det jag läst och hört så är det mer som ett krav för min del. Är en sån där säkerhetsdetalj som man en dag kanske ångrar att man inte har en dag. Hörde nån gång att "en bra förare inte får sladd" och det är säkert bra mål att sikta på. Lyckas man med det så är det ju inte så att antisladden på något vis förstör utan den finns ju bara där som säkerhet den dagen man gör ett misstag eller någon annan för den delen..

Beror kanske på vart man bor, men här uppe (gästrikland) är till och med större vägar slaskiga och moddiga länge. Finns det då teknik som kan hjälpa till vid sladd, så tar jag gärna bort lite av det som vissa ser som "roligt" (att kunna sladda) för att få en säkrare transport framåt.

Men låter som era kommentarer att det bör finnas en liten lampa som tänds vid tändningen vilket är så jag också vill ha det. Jag får fortsätta leta helt enkelt och stå på mig när bilsäljararna säger annat. smile

Skicka PM om du är osäker på säljare/bil. Jag har varit bilhandlare i många år och de ska du INTE lite på. Tro mig. ESP är mycket bra och jag tycker du tänker rätt.

Avstängd
1 418 Inlägg
2 augusti 2013
Dieselsmurfen skrev:
Johan85 skrev:

Där går våra meningar isär. Men i Chryslern är det ett djävulens påfund då den går att stänga av men bara "till hälften" Försöker man köra brett tillåter den en viss procent drift innan systemet griper in hårt och mycket brutalt och rätar upp bilen. Tråkigt.

I Tjejens Polo är den guld värd. På vintern är det bara att ratta och se glad ut. Bilfan går dit man vill.

ja har antispinn i min v70 och det är farligt eftersom bilen är framhjulsdriven:) är det snö och du får sladd så kan du inte gasa rätt bilen för den blir strypt och då fortsätter sladden:)

sen provkörde ja en v50 med antisladd och spinn och drog i kryckan för att få ställ och se hur bilen beter sig med ett sånt system och det börja bromsa och fladdra åt alla håll så ja visste inte vad ja skulle göra hahaha:)

Evildan
2 augusti 2013
Johan85 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Johan85 skrev:

ja har antispinn i min v70 och det är farligt eftersom bilen är framhjulsdriven:) är det snö och du får sladd så kan du inte gasa rätt bilen för den blir strypt och då fortsätter sladden:)

sen provkörde ja en v50 med antisladd och spinn och drog i kryckan för att få ställ och se hur bilen beter sig med ett sånt system och det börja bromsa och fladdra åt alla håll så ja visste inte vad ja skulle göra hahaha:)

Systemen är givetvis inte kalibrerade för gasglada lekgossar, om du däremot kör bilen
"by the book, koppla ur, bromsa och styr dit du vill"
så som du fick lära dig på halkbanan när du tog körkortet så ska du se att systemet hjälper till att reda ut situationen.
Dom här "problemen" du beskriver beror inte på systemet utan på?
Senast redigerat av Evildan (2 augusti 2013)

6 749 Inlägg
2 augusti 2013
Johan85 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Johan85 skrev:

Hur gasar du en framhjulsdriven rätt..?

Så länge bilen inte har ett elservo bestämmer du precis hur du vill att bilen ska vrida sig, dessa system kan inte ändra fysikens lagar vilket många tror och borde inte sitta bakom ratten.

De/Dem

Avstängd
1 418 Inlägg
3 augusti 2013
Malheus skrev:
Johan85 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Så länge bilen inte har ett elservo bestämmer du precis hur du vill att bilen ska vrida sig, dessa system kan inte ändra fysikens lagar vilket många tror och borde inte sitta bakom ratten.

du vet om du gasar så hjulen spinner på en fwd bil så vill nosen framåt;) ja är ny på fwd då jag från start kört rwd bilar och ja ser inget bra med krafs drift:S
visst svensson får inte sladd men det fick han inte före heller för han hade släp:)

ja skulle ta upp båten nyss men det gick ju inte för ja fick lite tryck på kulan så framhjulen slira:) men polarns 745a drog upp trailer och båt med lite slir:)

7 385 Inlägg
3 augusti 2013
Malheus skrev:
Johan85 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

man kastar ut häcken och gasar så mycket man bara kan så driver framhjulen en rätt smile pga detta det går att köra mycket fortare i rallyskogen och på is med en framhjulsdriven bil. Börjar det släppa med en rwd och du gasar till lite så snurrar det bara

Avstängd
1 418 Inlägg
3 augusti 2013
CHEEVA skrev:
Malheus skrev:
Johan85 skrev:

man kastar ut häcken och gasar så mycket man bara kan så driver framhjulen en rätt smile pga detta det går att köra mycket fortare i rallyskogen och på is med en framhjulsdriven bil. Börjar det släppa med en rwd och du gasar till lite så snurrar det bara

neej? jaa har snurr på mina bakhjul men inte vänder ja för det:) då har du bara dålig kontroll:/ synd

7 385 Inlägg
3 augusti 2013
Johan85 skrev:
CHEEVA skrev:
Malheus skrev:

neej? jaa har snurr på mina bakhjul men inte vänder ja för det:) då har du bara dålig kontroll:/ synd

nu är vi väldigt ot här ... men jo, man kan kör MYCKET fortare med fwd på halt underlag om man nu kan köra, kan du inte det går det bara rakt fram. Prova köra lite is bana så får du se själv smile

men ja det lyser en lampa som indikerar att systemet är ok, sen lyser den så fort systemet "används"

1 498 Inlägg
3 augusti 2013
Jag har lampa men ingen antisladd så det kan vara på det hållet också, golf 09a

1 938 Inlägg
3 augusti 2013
CHEEVA skrev:
Johan85 skrev:
CHEEVA skrev:

nu är vi väldigt ot här ... men jo, man kan kör MYCKET fortare med fwd på halt underlag om man nu kan köra, kan du inte det går det bara rakt fram. Prova köra lite is bana så får du se själv smile

men ja det lyser en lampa som indikerar att systemet är ok, sen lyser den så fort systemet "används"

Jag måste bara få flika in att med 4x4 så kör man allra snabbast på halt underlag wink

Sök