ja har antispinn i min v70 och det är farligt eftersom bilen är framhjulsdriven:) är det snö och du får sladd så kan du inte gasa rätt bilen för den blir strypt och då fortsätter sladden:)
sen provkörde ja en v50 med antisladd och spinn och drog i kryckan för att få ställ och se hur bilen beter sig med ett sånt system och det börja bromsa och fladdra åt alla håll så ja visste inte vad ja skulle göra hahaha:)
Hur gasar du en framhjulsdriven rätt..?
Så länge bilen inte har ett elservo bestämmer du precis hur du vill att bilen ska vrida sig, dessa system kan inte ändra fysikens lagar vilket många tror och borde inte sitta bakom ratten.
man kastar ut häcken och gasar så mycket man bara kan så driver framhjulen en rätt pga detta det går att köra mycket fortare i rallyskogen och på is med en framhjulsdriven bil. Börjar det släppa med en rwd och du gasar till lite så snurrar det bara
Så du menar att när framhjulen släppt och helt tappat fästet, så kastar du ut häcken och gör vad samt hur?
Har framjulen inget grepp som exempelvis på blöt isgata spelar det ingen roll hur mkt du gasar, fysikens lagar gör att bilen ändå fortsätter i samma riktning, framhjulen greppar inte bättre för att du vänsterbromsar eller drar i parkeringsbromsen.
Däremot om föraren agerar innan fästet helt har försvunnit kan denna kompensera med vänsterbromsning eller parkeringsbromsen alternativt släppa lite på gasen för att få ut bakdelen och delvis styra bilen med gasen, under förutsättnng att det finns ett grepp på framhjulen. Återigen, dessa system är inte kalibrerade för att leksugna gossar ska kunna köra på sladd eller leka sig ur sladden, utan för att på det säkraste sättet häva sladden, via fartminskning som i regel leder till återupprättat grepp om underlaget.
neej? jaa har snurr på mina bakhjul men inte vänder ja för det:) då har du bara dålig kontroll:/ synd
nu är vi väldigt ot här ... men jo, man kan kör MYCKET fortare med fwd på halt underlag om man nu kan köra, kan du inte det går det bara rakt fram. Prova köra lite is bana så får du se själv
men ja det lyser en lampa som indikerar att systemet är ok, sen lyser den så fort systemet "används"
Jag måste bara få flika in att med 4x4 så kör man allra snabbast på halt underlag
nu är vi väldigt ot här ... men jo, man kan kör MYCKET fortare med fwd på halt underlag om man nu kan köra, kan du inte det går det bara rakt fram. Prova köra lite is bana så får du se själv
men ja det lyser en lampa som indikerar att systemet är ok, sen lyser den så fort systemet "används"
Jag måste bara få flika in att med 4x4 så kör man allra snabbast på halt underlag
vad som inte sällan händer när sakliga motargument saknas i en tråd. förutom när det blir helt tyst eller gås till personangrepp
frågan är väldigt ot ... och är som du säger inte direkt relevant för TS, men det har funkat för mig fler talet gånger så känner att det inte finns någon mening att disskutera det