Besiktning av dragkrok avskaffas...

RandomHero
4 augusti 2013 · 574 Inlägg

Så länge dom blir korrekt monterade så är det ju toppen! smile

Putteliten
4 augusti 2013 · 9 077 Inlägg

RandomHero skrev:
Så länge dom blir korrekt monterade så är det ju toppen! smile

Precis. Som det stod i texten så ska krokarna kontrolleras vid vanlig besiktning, så det får man ju hoppas att bilprovningarna gör.

RandomHero
4 augusti 2013 · 574 Inlägg

Putteliten skrev:

RandomHero skrev:
Så länge dom blir korrekt monterade så är det ju toppen! smile

Precis. Som det stod i texten så ska krokarna kontrolleras vid vanlig besiktning, så det får man ju hoppas att bilprovningarna gör.

Ja exakt, dom har då alltid kollat på Rs2an när den har varit in smile

Mickius
4 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Putteliten
4 augusti 2013 · 9 077 Inlägg

mickius skrev:
Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Fast det är ju så många gör idag också, så det är ju ingen större skillnad.

RandomHero
4 augusti 2013 · 574 Inlägg

mickius skrev:
Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Bertils feta husvagn rycker sönder allt och där kommer han stå och förbanna sej själv ;p

Mickius
4 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Putteliten skrev:

mickius skrev:
Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Fast det är ju så många gör idag också, så det är ju ingen större skillnad.

Jo men kommer det klassas som ett brott om det händer? Om någon moterar en dragkrok med bes regeln utan att besikta och blir vollande till säg en olycka med nått han inte fått använda.

Nu har jag ingen aning om vad det skulle leda till men nu när regeln slopas om bes så kan de ju inte bli brott på samma sätt om nått skulle inträffa. Att ev en vagn lossar skiter jag i sålänge den inte far över på motsatt sida

Men skulle någon köra "olagligt" med dragkrok och skiten släppte o for över o orsakade olycka borde detta vara staffbart innan den nya regeln träder i kraft?

granadadr
4 augusti 2013 · 7 288 Inlägg

tror det är straffbart endå,, du som bilägare är skyldig att se till att den och dess utr är i skick att framföras säkert på våra vägar

det är inte BARA bilprovningens uppgift att se till att den är säker,,

fick en fråga idag av en jobbarkompis,, INTE duktig på bilar,, jag ska renovera hans bakbromsar imorgon,, han undrade om man fick koppla ur en broms wink wink

Senast redigerat av granadadr (4 augusti 2013)

Kalaspinglan
4 augusti 2013 · 697 Inlägg

Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
granadadr
4 augusti 2013 · 7 288 Inlägg

Kalaspinglan skrev:
Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

tror man gör det redan idag,, men jag brukar då inte ens säga till,, på flera av min bilar så finns draget kvar i registret, trots det är borta smile

pim_pim
4 augusti 2013 ·

granadadr skrev:

Kalaspinglan skrev:
Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

tror man gör det redan idag,, men jag brukar då inte ens säga till,, på flera av min bilar så finns draget kvar i registret, trots det är borta smile

Har också klarat mig förut.. tills för några månader sedan på en 740 som jag hade demonterat dragkroken på. ajaj sa han o frågade om jag ville betala extra o regga bort den eller få ombesiktning...

Tog ombesiktning o åkte hem o satte dit kroken, åkte ner o besiktade den. åkte hem o tog bort kroken igen.. hehehe

granadadr
4 augusti 2013 · 7 288 Inlägg

pim_pim skrev:

granadadr skrev:

Kalaspinglan skrev:
Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

tror man gör det redan idag,, men jag brukar då inte ens säga till,, på flera av min bilar så finns draget kvar i registret, trots det är borta smile

Har också klarat mig förut.. tills för några månader sedan på en 740 som jag hade demonterat dragkroken på. ajaj sa han o frågade om jag ville betala extra o regga bort den eller få ombesiktning...

Tog ombesiktning o åkte hem o satte dit kroken, åkte ner o besiktade den. åkte hem o tog bort kroken igen.. hehehe

aha,, jag funderar på att bygga eget avtagbart smile har en Ide smile

Kalaspinglan
4 augusti 2013 · 697 Inlägg

Putteliten skrev:

Kalaspinglan skrev:
Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

Yepp! Vid montering eller demontering av draget så ska man slippa regbes.

Va bra, då blir de o ta bort det soon å då har jag ett demonterbart drag till salu smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Putteliten
4 augusti 2013 · 9 077 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

Putteliten skrev:

Kalaspinglan skrev:
Då slipper man väl å regbes när msn tar bort draget oxå..eller..???

Yepp! Vid montering eller demontering av draget så ska man slippa regbes.

Va bra, då blir de o ta bort det soon å då har jag ett demonterbart drag till salu smile

Passar det på Cabben tro?

Kalaspinglan
4 augusti 2013 · 697 Inlägg

Putteliten skrev:

Kalaspinglan skrev:

Putteliten skrev:

Yepp! Vid montering eller demontering av draget så ska man slippa regbes.

Va bra, då blir de o ta bort det soon å då har jag ett demonterbart drag till salu smile

Passar det på Cabben tro?

De tror jag väl men, jag vet inte smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
666_Beast
5 augusti 2013 · 1 863 Inlägg

Det är perfekt, ska montera krok på bilen. Men då väntar jag till efter 1 september.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
horbybonnen
5 augusti 2013 · 1 160 Inlägg

666_Beast skrev:
Det är perfekt, ska montera krok på bilen. Men då väntar jag till efter 1 september.

behövs inte har 2 månader på sig. sen 1 sep kan du bara se glad ut då du slipper bes

fredde85
5 augusti 2013 · 1 798 Inlägg

Men en annan fundering eftersom reggning nu inte kommer behövas efter den 1 sep kommer man ändå behöva kunna visa papper på kroken tex om man köpt en begagnad eller kollar de bara att kroken sitter som den ska o inte är rostig

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang