Besiktning av dragkrok avskaffas...

fax110
5 augusti 2013 · 344 Inlägg

ni har väl inte missat resten av grejerna också ? http://transportstyrelsen.se/Global/Nyh … 013_54.pdf smile

Germax
5 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

mickius skrev:
Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Jag har reggat drag flera gånger.

Förloppet har gått till som följer,
1. Har du monteringsanvisning?
2. Tittar på det som syns lite halvseriöst, tar 5s kanske.
3. Testar ev löstagbar kula

Färdig.

Draget hade kunnat suttit limmat med lossasbultar i plast, ingen hade märkt det tongue

Germax
5 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

Jag tolkar lagen som att bilar med idag registrerade drag inte kommer kunna ta bort dom utan registrering. Vilket bytbil inte framhåller.

ExtremeBoost
6 augusti 2013 · 312 Inlägg

Glöm inte att titta att det verkligen står en maximal släpvagnsvikt i registreringsbeviset innan ni sätter på en krok.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
ekelund88
6 augusti 2013 · 2 656 Inlägg

mickius skrev:

Putteliten skrev:

mickius skrev:
Nackdelen jag ser är väl bertil besiktar bilen. Direkt efter monterar en dragkrok med underdim bultar, kanske inte superseriöst det är ju ingen som kollar det på 1 år. m.m. Lastar på för tungt lass vilket gör att sakena ej håller.

Vad händer då? Inget tvång på att den måste kontrolleras. Iaf tills nästa besikning

Fast det är ju så många gör idag också, så det är ju ingen större skillnad.

Jo men kommer det klassas som ett brott om det händer? Om någon moterar en dragkrok med bes regeln utan att besikta och blir vollande till säg en olycka med nått han inte fått använda.

Nu har jag ingen aning om vad det skulle leda till men nu när regeln slopas om bes så kan de ju inte bli brott på samma sätt om nått skulle inträffa. Att ev en vagn lossar skiter jag i sålänge den inte far över på motsatt sida

Men skulle någon köra "olagligt" med dragkrok och skiten släppte o for över o orsakade olycka borde detta vara staffbart innan den nya regeln träder i kraft?

med dagens regler gäller reg bes en månad efter att du satt på draget .. vem vet när du hängde på draget ? ingen förutom dengången du rullar in på bilprovningen och killen ser man ha drag "oj jag satte på de för en vecka sen hade ingenanning"

Germax
6 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

ekelund88 skrev:

mickius skrev:

Putteliten skrev:

Fast det är ju så många gör idag också, så det är ju ingen större skillnad.

Jo men kommer det klassas som ett brott om det händer? Om någon moterar en dragkrok med bes regeln utan att besikta och blir vollande till säg en olycka med nått han inte fått använda.

Nu har jag ingen aning om vad det skulle leda till men nu när regeln slopas om bes så kan de ju inte bli brott på samma sätt om nått skulle inträffa. Att ev en vagn lossar skiter jag i sålänge den inte far över på motsatt sida

Men skulle någon köra "olagligt" med dragkrok och skiten släppte o for över o orsakade olycka borde detta vara staffbart innan den nya regeln träder i kraft?

med dagens regler gäller reg bes en månad efter att du satt på draget .. vem vet när du hängde på draget ? ingen förutom dengången du rullar in på bilprovningen och killen ser man ha drag "oj jag satte på de för en vecka sen hade ingenanning"

Utan att veta kan jag ju nästan lova att man absolut inte får använda draget innan det är reggat, oavsätt när det monterades.

Ps. Enligt de gamla reglerna alltså.

gamlingen
6 augusti 2013 · 5 198 Inlägg

När jag satt dit drag på saaben s¨å gällde detta... får ej användas före besiktning, och besiktas inom 1 månad. men jag tog det samtidigt som vanliga bes.. dvs 10 månader senare ;-)

Senast redigerat av gamlingen (6 augusti 2013)

mickefixare when ever - were ever
6 augusti 2013 · 513 Inlägg

Dessa dragkrokar...

Jag monterade en fast krok på caben och regade bilen men när kjolpaketet monterades bytte jag till
en löstagbar, utan att rega om. Det va aldrig nån som tittade i papperna vad det egentligen stog.

För nån månad sedan monterade jag en krok och regade på carspect.
Då va det tydligen nya regler från 2013-01-01 att det skulle skrivas papper och
intyg som jag sedan skulle godkänna o skriva under. Det tog nästan en timme!!
Monterade samma vecka på en kompis bil o den regades på Bilprovningen utan
ett ljud om intyg o underskrifter på dom mer normala 4,3 minuterna.

Skönt o slippa krånglet i fortsättningen 😄
Har en känsla av att jag inte monterat den sista kroken än...

gamlingen
6 augusti 2013 · 5 198 Inlägg

för mej va det bara å ha monteringsanvisningen med där dom såg hur mycket draget vägde.

Hilmer
6 augusti 2013 · 1 779 Inlägg

Germax skrev:
[
Utan att veta kan jag ju nästan lova att man absolut inte får använda draget innan det är reggat, oavsätt när det monterades.

Ps. Enligt de gamla reglerna alltså.

Bara att montera och köra, finns ingenting som hindrar dig från att prova draget. Sen hade man en (1) månad på sig att regga det.
Detta är den information jag fick då jag ringde vägverket för en del år sedan.

ekelund88
6 augusti 2013 · 2 656 Inlägg

Hilmer skrev:

Germax skrev:
[
Utan att veta kan jag ju nästan lova att man absolut inte får använda draget innan det är reggat, oavsätt när det monterades.

Ps. Enligt de gamla reglerna alltså.

Bara att montera och köra, finns ingenting som hindrar dig från att prova draget. Sen hade man en (1) månad på sig att regga det.
Detta är den information jag fick då jag ringde vägverket för en del år sedan.

jop sammahär monterade då på ett gäng firma bilar och vid frågor så hade man precis monterat den och skulle regga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang