Caddy mk2 sänkning hjälp !!!!

Norring
5 augusti 2013 · 30 Inlägg

har en caddy mk2 års 00.

har försökt hitta hur jag ska sänka denna. fram kan jag sätta andra fjädrar eller coils men hur gör jag bak ?

det är inga bladfjädrar på denna utan vanlig fjäder som sitter i en talrik uppe och nere. behöver hjälp asap mvh hans

Havretigern
5 augusti 2013 · 145 Inlägg

Coilovers ?

VWSmurfen Smurfen
5 augusti 2013 · 103 Inlägg

Går att modda dit coilovers från polo -05. 9n heter den väl.
Sådana köpte jag till min.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Glesmark
5 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Gör som raggarna, kapa dina fjädrar?

mrstenborg Bärgare
21 augusti 2013 · 26 Inlägg

Smurfen e det samma coilovers fram med som polo?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2013 · 13 749 Inlägg

fram fungerar det med golf mk2 benen!
bak vänter man axeln och byter dämpare.

man sätter alltså axeln på ovansidan av bladfjädern istället för undersidan.
gör även om bakre infästningen med 2st plattjärn så kan man ställa höjden där oxå.

Senast redigerat av Growe (21 augusti 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mrstenborg Bärgare
21 augusti 2013 · 26 Inlägg

Growe de e inga bladfjädrar bak

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2013 · 13 749 Inlägg

aha en pickis..såg inte det. jaja kasta i 100kg på flaket och ta en vägbula i 30 så blir den låg bak. tanke på kvaliten på tornen på pickisarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VWSmurfen Smurfen
22 augusti 2013 · 103 Inlägg

Finns inga som stämmer helt.
Men polons är ca lite tjockare så om man vill montera dom så får man slipa upp lite i spindeln.
Många som gjort så i Tyskland. Vet 1 i Sverige. Han som jag fick tipset från.
Har som sagt inte monterat mina utan sålde bilen så har mina coilovers liggande kvar i originalkartongen.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Glesmark
23 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Borde inte billigast och snabbast va att svetsa nya fjäderbenstorn typ x antal cm högre upp beroende på hur mycket man vill sänka, kostar typ inget mer än lite plåt och svetsarbete. smile

pim_pim
23 augusti 2013 ·

Glesmark skrev:
Borde inte billigast och snabbast va att svetsa nya fjäderbenstorn typ x antal cm högre upp beroende på hur mycket man vill sänka, kostar typ inget mer än lite plåt och svetsarbete. smile

Haha, smart idé. Måste prövas på nån gammal 740 lr nått.

Glesmark
23 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

pim_pim skrev:

Glesmark skrev:
Borde inte billigast och snabbast va att svetsa nya fjäderbenstorn typ x antal cm högre upp beroende på hur mycket man vill sänka, kostar typ inget mer än lite plåt och svetsarbete. smile

Haha, smart idé. Måste prövas på nån gammal 740 lr nått.

Varför inte bara göra, dom caddys jag sett och själv har ägt från 2000talet har varit rötnare överlag än dom flesta volvo 740 typ.

Handlar om väldigt simpelt plåt och svetsarbete, valsa en 2mm plåt till en cirkel typ 100-150 i diameter och ett 3mm lock med hål i så långt ut som möjligt så kan man motverka cambern så gott det går.

VWSmurfen Smurfen
26 augusti 2013 · 103 Inlägg

Fast jobbigt om man vill höja för bes.

För sänka annars så kan man ju bara kapa ett varv.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Glesmark
26 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

VWSmurfen skrev:
Fast jobbigt om man vill höja för bes.

För sänka annars så kan man ju bara kapa ett varv.

Fast om man svetsar nya fästen så behöver man inte göra någon åverkan på själva fjäderbenet och då glappar aldrig fjädern i sina säten.

VWSmurfen Smurfen
26 augusti 2013 · 103 Inlägg

Men då är bilen fortfarande för hög. Man kommer aldrig in i hallen med en "lagom" sänkt bil.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Glesmark
27 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Förstår mig inte på resonemanget, ren idioti.
Bottensänkt är inte lagom. Vad jag kan utläsa så är det inte vad trådskaparen efterfrågar heller.

FjonkeeN93 Volkswagen <3
1 september 2013 · 1 132 Inlägg

Billigast o smidigast är ju å kapa!

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
_HRC_
2 oktober 2013 · 87 Inlägg

VWSmurfen skrev:
Går att modda dit coilovers från polo -05. 9n heter den väl.
Sådana köpte jag till min.

Menar du coilovers bak till polo då? och modda dit dom bak på caddy?
Har samma problem som trådskaparen nu.
Coils fram finns ju men bak verkar vara värre.

Volvo 245 tic "Frugan" (1984)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
2 oktober 2013 · 1 132 Inlägg

_HRC_ skrev:

VWSmurfen skrev:
Går att modda dit coilovers från polo -05. 9n heter den väl.
Sådana köpte jag till min.

Menar du coilovers bak till polo då? och modda dit dom bak på caddy?
Har samma problem som trådskaparen nu.
Coils fram finns ju men bak verkar vara värre.

Svårt å läsa igenom tråden? Ja han menar bak.
För å få dom och passa så får du slipa ner spindeln lite står de också.

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
_HRC_
2 oktober 2013 · 87 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:

_HRC_ skrev:

VWSmurfen skrev:
Går att modda dit coilovers från polo -05. 9n heter den väl.
Sådana köpte jag till min.

Menar du coilovers bak till polo då? och modda dit dom bak på caddy?
Har samma problem som trådskaparen nu.
Coils fram finns ju men bak verkar vara värre.

Svårt å läsa igenom tråden? Ja han menar bak.
För å få dom och passa så får du slipa ner spindeln lite står de också.

Aha! trodde han svarade mrstenborg? som frågade om polos fram coils passar fram på caddy!
Men att man isf får slipa ner spindeln fram för att det ska passa?
Fast det är väl jag som inte kan läsa tråden.. big_smile

Volvo 245 tic "Frugan" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang