Börjat plocka ihop motorn. Tar lite lång tid men tänkte att man gör det ordentligt så blir det bra direkt
Började med att köra igenom alla gängor så man får rätt moment när prylarna skall fast.
Sedan putsades alla hål för pluggarna och fick lite packninggegga före pluggarna slogs/skruvades på plats. När detta var gjort så tvättades hela motorn med bräckleen.
Mätte sedan upp allt så det låg inom tolerans och skrev ner alla mått. Imponerad över jobbet borraren gjort, alla cylindrar låg inom 1 hundradel.
Sedan var det bara börja skruva dit prylarna, vissa toleranser mäts med prylarna monterade.
Veven och kolvarna på plats. Snurrar lätt så alla maskinjobb är utförda korrekt.
Sist för idag åkte kamaxeln in, lagerytorna fick montage olja och nockarna kamfett. Efter det åkte en sopsäck över motorn så man inte får onödigt med damm in i den.
Idag var det fixa topparna. Kört lite indianpinne och slippasta sedan bytt fjädrar. Blir nog byta till alutoppar senare, inga värstingprylar men tror inte det är värt ordna nå härdade säten på dessa för att klara blyfritt. Och har man annat än original kan man få problem i besiktningen.
Plockade först isär och inspekterade. Styrningar och ventiler var konstigt nog otroligt lite slitna.
Sedan gnugga med indianpinne och slippasta.
Behövde inte gnugga så mycket innan det var bra.
Tvättat alla prylarna och dax att klämma tebax allt.
Monterade sedan topparna och drog dem i moment. Var många bultar att rengöra innan
Medan jag rengör prylar eller jobbar på annat är motorn täckt med en plastsäck så man inte får nå onödigt damm eller annat skit in i den.
Monterar oljepump och pickup för att kunna justera pickupen och punkta fast den.
Pickupen är vinklad upp så jag trycker ner den med tråget, sedan vrider jag den lite till och märker läge. Tar lös allt och punktat fast pickupen. Sedan börja montera tebax, när jag skall montera drivaxeln till pumpen så finns det ingen ny styrning/låsning med i packninssatsen eller pumplådan. Det är en liten plastbit.......jädrans klåpare.....bara beställa då och vänta några dagar igen.
Så fortsatte med att montera kamdrivning, vippor, stötstänger och justera ventilerna. Sedan på med insug och allt annat. Blästrade resterande prylar så de är klara för målning.
Fick nästan klart lådan idag, saknades en fjäder och låsning till hastighetsmätardrev så fick beställa dom. Tror jag får dem till torsdag så jag kan måla prylarna och montera dem efter.
Lådan är renoverad tidigare så verkar vara i bra skick. Men lika gå igenom allt.
Kulorna som ligger under ventilpaketet måste man ha koll på.
Kommit en bit med tvättade av delar.
Bara börja byta tätningar.
Första kolven klar för montage. Ids inte ta så mycket bilder för man är så oljig
Och där var alla delar förutom pumpen tebax in i lådan.
Verkar vara rätt lika konstruktion på lådor, skiljer inte så mycket inuti, tycker det känns som när jag fick riva min C4 förra sommaren när ett band gått av, men det hoppas jag inte händer med den här
Verkar vara rätt lika konstruktion på lådor, skiljer inte så mycket inuti, tycker det känns som när jag fick riva min C4 förra sommaren när ett band gått av, men det hoppas jag inte händer med den här
Jo alla har ju samma funktion så det är ganska lika.
Alltid något som jävlas, nu passar inte turbinen och flexplattan med varandra.... Nå fick grundfärg på motor och låda sedan jobbat på placering av gaspedal och startkontakt på rattstång.