BMW E36 325i -95 Etapp 2015 börjar på sidan 12

Upprustning av BMW E36 325i. Kopplingen lagad. Nu kan vi fortsätta där vi avslutade.
  • 46 Följare
  • 112 723 Visningar
  • Projektet avslutat 17 juli 2015
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

Spenderade förmiddagen i garaget idag. Äntligen skönt att få lite gjort. Får tacka mina 2 bröder för att det gick snabbt. Annars hade man nog varit där i 2 dagar.

Började med att hissa upp bilen, ta bort däcken för bromsskive byte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-1b1dedcafbe25c138958982506a565ca.jpg

Bestämde oss för att fixa med ventilkåpspackningen innan vi började med däcken, så att vi sedan kunde hissa upp bilen högre för att ordna bromsarna. Så bort med skyddskåporna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-4273aa198dc6f27ae6993e48846cebff.jpg

När vi började ta bort tändspolarna en efter en så badade dom i olja. Inte en dag för sent att byta ventilkåpspackningen, säkert.... 15 år för sent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-94d1090a62dd7e19b288cfb4af47137a.jpg

Alla 6 cylindrarnas tändstiftshål var toppfyllda med olja. Hur har bilen kunnat gå så bra som den gjort är ett under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-6b495e36317d806b81ae54328fababc9.jpg

Tändspolarna var helt indränkta i olja såklart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-0a4738c97fb42fd56014e29c16a509b0.jpg

Vi hade ingen oljesug med oss, så blev att peta ner papper med skruvmejsel försiktigt runtom tändstiften för att suga upp olja, tog ett jävla tag, men när vi fått upp så pass mycket olja så att vi kände att resten kunde få blåsas ut som blårök så släppte vi bara på tändstiften, tog upp dom och gjorde rent från allt vad olja heter.

En sak har jag lärt mig iaf. Köp aldrig en bil av någon som inte vet vad en bil är.
Förutom att bromsarna var under all kritik (dom måste ha mutat besiktningsmännen) så... ja... tungt att ens tänka på det... 4:ans cylinder har ett sneddraget tändstift, så det skruvade vi inte upp. Bara att börja spara pengar till att lämna in det till någon kunnig. Hur.... kan man göra så mot sin bil. Man känner ju ganska snabbt om det börjar gå tungt när man ska skruva i tändstiftet, då skruvar man inte vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-9cb104f9d5cf150b9ab25ad9d1079ac9.jpg

Men men, det vart lite finare när man fått bort gamla risiga skitskivorna och dit med sprillans nya brembo smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-3a87bf823e40692dee9a669c69be2042.jpg

Gjorde sedan oljebyte, bytte filter och plugg. Detta tog jag ingen bild på. Inte så värst intressant.

Det "mystiska" dunkandet vid låga hastigheter, som jag trodde berodde på dom vinda skivorna tidigare, är kvar även efter bytet. Så det måste ju vara nån "drivande" del som glappar. Mina bröder var trötta och slut vid 15:00 och alla hade viktiga saker att göra, så jag får felsöka det vid något annat tillfälle. Är säkert "bara" ett hjullager eller hardyskivan som jag inte hunnit byta. Bussningarna såg bra ut, satt tydligen ganska fräscha powerflex bussningar.

Däremot dämparna (som förra ägaren hade åtgärdat) är helt värdelösa, så blir väl att fixa nåt finare att he där istället. Några förslag?

Nu blir det att fundera ut vad nästa beställning ska innehålla. Kan bara fokusera på "viktiga" saker. Eftersom det sneddragna tändstiftet kommer resultera i en ordentlig utgift mest troligt.

Allt för ikväll. Ska börja med rosten nån dag.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Slupmässiga personer? Ofta är det stora "butiker" som säljer. Fronten säljs tex av en säljare med lite drygt 310000 positiva omdömen, så nära riskfritt man kan komma. Jag har handlat massor från ebay.de, lika bra varje gång o mycket-mycket billigare än att köpa från nåt "fåmans-företag" i Sverige. Det är samma produkter i de svenska shoparna, det enda som skiljer är, återigen, priset... Mitt senast köp från ebay.de blev bromsok,skivor,belägg o lager från "ATP-Autoteile". Denna gång blev det lite fel...Bromsoken passar, men handbromsvajern gör det inte, så jag har fått/beställt fel ok. Första gången detta händer, blir intressant att se hur de hanterar detta...

Jo finns säkert vissa saker man kan göra klipp på.

Men kikar jag tex på det som jag bytt ut änsålänge som jag inhandlat.

Brembo skivor fram: 667 kr från min beställare i sverige, som köper in från tyskland. På ebay.de så hittar jag billigaste brembo med samma referens för 687 kr

Bakskivorna: 547 kr svensk firma, importerat från tyskland. Ebay.de 518 kr.

Så skillnaderna är inte enorma. =P

Men det är klart, ska man köpa styling så är det väl grymt mycket billigare smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Gällande det snedragna stiftet...Skruva ut det (för det måste man, oavsett..). Skaffa en sån här. Med det verktyget kan man rensa gängan INNIFRÅN cylindern. Har du tur så är gängerna bra längst ner typ 4-5 varv, då kommer detta verktyg att återställa gängan så du kan skruva i stiftet som man skall! Om det misslyckas så monterar man en insatsgänga (Timesert, googla!). Timesert gängan kan man montera själv, lite spån kommer det ner i cylindern men det klarar sig allt som oftast. Timesert är proffsgrejer.

Inifrån cylinderna? Riva av toppen då alltså? =P
Måste skaffa mig en till bruksbil. Och jag har inte ens garage. :S

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Nej! Toppen sitter kvar. Ut med stiftet. Ner med verktyget. Expandera verktyget, gänga om inifrån cylindern o utåt så att säg...Räddade gängorna själv på en bil med just detta verktyg, även där hade nån dåre satt stiftet snett...Plockade ut stiftet, ner med verktyget, expandera, o så gänga...Se till att smörja verktyget, o ta det varsamt, stressa inte...

Edit: Samtliga förslag på "gängfix" göres utan att man lyfter på toppen...

Oki. fan vad skönt. Blir så jävla jobbigt att ha bilen stående utan topp då jag har tillgång till mek garage närmast 3 mil bort hmm

Ska glutta på att få hem ett sånt verktyg då. Så kan man kanske rädda det.

Senast redigerat av DoAe (25 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Yes...Som sagt ut med stiftet, han lär ju knappast ha fått ner det längre än max 5-6 gängvarv, har för mig det är runt 12-14 gängvarv...Så nedanför har du "friska" gängor...MEN de är nog i rätt taskigt skick pga förbränningsbeläggningar, det är dessa du skall rensa bort med verktyget, o så klart schyssta till de gängorna som puckot pajjat...När det är klart gängar man ner stiftet varsamt o drar åt lagom. Klart!

Edit: Om du vill gagna fattiglapparna på Mekonomen så har de som sagt verktyget, men det kostar typ 1200, EXAKT samma verktyg, till o med samma tillverkare...

Haha jo det brukar vara så med "lokalproducerade" produkter tongue

Motorolja 7 liter i närorten, nånstans runt 1000 kr.
Från tyskland (samma olja) 400 kr big_smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 augusti 2013 · 353 Inlägg

Kanske ska kränga lös hela det här paketet? smile
http://www.carparts-online.de/shop/Teil … 20516.html

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
26 augusti 2013 · 353 Inlägg

Det konstiga "klonket" jag har från bilen som jag trodde berodde på vibrationer från dom skeva och dåliga bromsskivorna är kvar. När vi tog ner däcken så kände jag på bärarmar och styrleder osv, inget av dom glappade.

Vars fan kommer det ifrån? :S
Måste fara och hänga upp bilen igen och ha någon som sitter i den och gasar och en annan som är under bilen och letar efter "klonket".

Edit: Verkar vara handbromsbackarna, drar jag åt handbromsen litegrann så slutar "klonket"

Senast redigerat av DoAe (27 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
27 augusti 2013 · 353 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-90d3c22c267cf77e71102b1fb15479d4.jpg
Nya angel eyes har kommit smile

Blir att montera ihop det i eftermiddag om tiden finns.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
27 augusti 2013 · 353 Inlägg

Montering av Angel Eyes Oneblock ikväll. Hade inte ens i närheten av alla verktyg man behövde.

Började med att montera av friskluftskåpan (heter den så?) för att komma åt allting bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-da51f89072002fa70002af257d58fc52.jpg

Sen var det bara att försöka komma åt alla skruvar med helt fel verktyg för jobbet. En skruva vi lös genom att jag fick in ett finger på ena sidan hatten, medans en polare puttade med en platt skruvmejsel på andra sidan hatten. Men alla sätt är bra utom dom dåliga va? =P

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-1d29d5d8dfa2bde3ee7ae683c6094b22.jpg

Slutresultatet blev ju ganska mycket snyggare. Hade dock inte tid att koppla in själva ringarna, eftersom av och påmontering tog lite längre tid. Sen måste nog ljusbilden justeras en aning. Men fick så sjukt mycket bättre ljus. Ja... förutom att halvljusen pekar rätt ned i backen på höger sida, och rakt upp i mötande trafik på vänster sida. Men det löser jag imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-d54ea7fa7212944293d37e689195c846.jpg

Kommer bild med bara "parkeringsljus" när jag kopplat in ringarna smile

Tack o bock för idag.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

Har suttit och klurat på hur man ska lyckas få dit den vanliga motorn för höjdjustering på mina Angel Eyes Oneblock, den motorn som man har reglage för till vänster om ratten. Hittade ingenting på mina google sökningar. Men efter lite filurande listade jag ut det.

Den här lilla vita pluppen som sitter bak på lyktorna ska man skruva upp en bit, kan behöva ta i mitten pinnen med en tång och hålla upp. Sedan ska man böjja en liten "kula" som sitter längst ut på den ur ett spår nere i hålet. (Just den här har jag redan skruvat av helt från pinnen som "kulan" sitter på, mest för att visa vilket lock man ska leta efter)
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-ca01a952a7f94d7c6adcc0027f02ed26.jpg

Såhär ser den då ut när den är utplockad. Med "kulan" längst ut till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-18b724df396153d455d8f35bae8e7c24.jpg

Den lilla "kulan" satt i ett spår nere i hålet. Där för man ner plaststaget på motorn, som också har en "kula" och för tillbaka den i spåret. Skruva fast (sitter skitdåligt dock, eftermarknadslyktorkvalité kan jag tänka mig)
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-367103bdcd4e7f730f73fa3e31fb9ebf.jpg

Slutresultatet iaf. Känns som en helt annan bil smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-c3095777467c88261253b5a5900f3683.jpg

Har också listat ut vart gnisslet från mina däck kom ifrån. Skyddsplåten som sitter på insidan av skivorna låg mot och skrapade, tröck tillbaka dom lite fint med ett fälgkors smile

Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Tips: Mät avståndet till spåret inne i lyktan (lyktan helst så nära "neutralläge" som möjligt) på både oneblock och original. Du kommer finna att det skiljer, eller det gjorde det iaf på mina "CCFL-lyktor". På de nya eftermaknadslyktorna är avståndet ca 1 cm kortare...Hur löser man det? Enkelt. Börja med att såga av pinnen på höjdjusteringsmotorn, typ 7-8mm ovanför där den börjar smalna av. Såga sedan bort ca 1 cm. O nu till tricket: Borra ett hål, så centrerat som möjligt i båda delarna, med ett 2mm borr, typ 1cm djupt i varje del. Slå sedan i borret i den ena delen o bryt av borret så det sticker ut ca 1 cm. Sedan är det bara att trycka dit den andra delen, "säkra" ihop halvorna med epoxi. Klart, nu kan man justera höjden innifrån igen. Det är en enkel operation tar max 20 min. Har gjort så på båda mina, funkar kalas!

Jo då borde den ju sitta som sten sen. För den som satt där den utan motorn, fick man ju lov att "dra ut". Satt som berget.

Fast det går ju att justera inifrån. Lamporna åker upp och ner. Det är bara att motorn sitter "lite löst" smile Är lätt att skruva ut dvs.

Ska klura på det.

Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Motorn sitter löst pga att "stången" är för lång, du kan inte få in den långt nog så den kan "skruvas" fast i sitt fäste...Var precis likadant för mig, o jag störde mig nåt ENORMT på att inte ha felfritt fungerande ljusviddsreglering smile

Fast min går så pass långt in så att den kan skruvas fast =P Men det är typ med 1mm mån tongue

Så du kan typ hosta på den lite hårt för att skruva lös den smile

Så är ingen panik. Men din lösning lät inte helt fel att testa. Man skulle bara haft några extra motorer om man sabbar den.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Tänk på för att SÄNKA ljuset (för det är det man gör med vredet inne i bilen) så kommer ställmotorn mata ut den där plaststången...O har du då pressat reflektorn i max nedvinklat läge med den för långa stången så kommer du bränna motorn tids nog. Motorn skall kunna flytta reflektorn lätt. Mina går lätt o precist efter min modifiering. Du förstör inget, eller jo ställmotorerna kommer inte passa originallyktorna. Ställmotorer kan man "köpa gratis" (typ 50kr?) på tex www.returbilen.se

Edit: Jag kunde oxå "tvinga dit" mina med lite våld, men som sagt så fanns det ingen justermån kvar då...

När jag tänker efter så är nog mitt stag "för kort".

Måste den ju vara eftersom min motor bara halkar in i spåren i lyktan hur lätt som helst utan effort. Mitt stag skulle nästan vara längre, så att motorn får ett litet tryck på sig inifrån så att den inte går att vrida lös lika lätt.

Nu halkar den in och ut lite för lätt. Med 1-2 mm längre pinne så kanske man behöver lite mera vrid för att få lös den.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Gör så här: Sätt fast den där metallstången som lyktorna kom med. Dra/tryck i stången för att finna (och mäta upp) reflektorns "ändlägen". Beräkna mittpunkten mellan ändlägena, det är den optimala längden på din "plastpinne"...När jag kortade mina plaststänger blev det betydligt knepigare att få "kulan" att snäppa fast, smorde med fett vilket underlättade när man väl "hittat rätt"...

Bra tips är det. Ska filura lite på det.

Känner mig endå nöjd så kan bocka av Angel Eyes från listan iaf smile

Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
28 augusti 2013 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Motorn skall inte ha tryck på sig, den sitter med en form av "bajonettfattning" i lyktan/lykthuset, passar bara på ETT sätt...

Ja just min lyktsats har spår, som man för in piggarna på sidan av delen som håller i platsstängen. Passar bara på ett sätt in. Sen när man fört in den, då vrider man ju på den så att den ska "låsa" fast.

Men när jag vrider på min så är det inget som låser fast, därav jag tänkte att den kanske skulle haft lite tryck på sig för att kila lite mot innerkanten.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
30 augusti 2013 · 353 Inlägg

Undra om man ska skita i allt vad huvudenhet heter i bilen för ljudet.
Och bara köra rakt av på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1571898

Lågnivå splitter och 3 x slutsteg för framsystem, hatyllan och dubbla 12":or i bak

Senast redigerat av DoAe (30 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
1 september 2013 · 353 Inlägg

"Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iallafall."

Igår var en bra dag.

Började runt 19:00 med att mitt grafikkort i datorn fick för sig att säga adjö. Felsökte ett tag men insåg snabbt att jag var nog tvungen att ta tillbaka mitt andra grafikkort som jag satt i tjejens dator. Gjorde det och självklart fungerade ju inte hennes gamla kort när vi satte i det istället.

Så letade runt litegrann bland polare och fick tag på en kompis som hade ett. Hoppade in i bilen, körde dit, den uppförde sig lika bra som tidigare, på hemvägen så small det bara till, hela bilen hoppade till, växeln kastades ur, (körde på 4:ans växel i 50 km i timmen) och det som tidigare jag hade som ett dovt litet klonk i drivlinan låter nu som närmare ett maskingevär. Hade hoppats att den skulle hålla tills jag hunnit se över skiten. Men inte det.

Måste försöka hitta en extra bil och ställa av den här tror jag. Tur att det bara tar 45 minuter att gå till jobbet.

Kan tillägga att motorn går lika bra fortfarande, och det går att köra framåt på alla växlar, men lever om nåt så jävulst.

Senast redigerat av DoAe (1 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
1 september 2013 · 353 Inlägg

DoAe skrev:
"Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iallafall."

Igår var en bra dag.

Började runt 19:00 med att mitt grafikkort i datorn fick för sig att säga adjö. Felsökte ett tag men insåg snabbt att jag var nog tvungen att ta tillbaka mitt andra grafikkort som jag satt i tjejens dator. Gjorde det och självklart fungerade ju inte hennes gamla kort när vi satte i det istället.

Så letade runt litegrann bland polare och fick tag på en kompis som hade ett. Hoppade in i bilen, körde dit, den uppförde sig lika bra som tidigare, på hemvägen så small det bara till, hela bilen hoppade till, växeln kastades ur, (körde på 4:ans växel i 50 km i timmen) och det som tidigare jag hade som ett dovt litet klonk i drivlinan låter nu som närmare ett maskingevär. Hade hoppats att den skulle hålla tills jag hunnit se över skiten. Men inte det.

Måste försöka hitta en extra bil och ställa av den här tror jag. Tur att det bara tar 45 minuter att gå till jobbet.

Kan tillägga att motorn går lika bra fortfarande, och det går att köra framåt på alla växlar, men lever om nåt så jävulst.

Tog mod till mig och gick ut och körde bilen runt kvarteret. Nu är den tillbaka till dovt lite klonk och driver utan problem mjukt och fint på alla växlar utan missljud. Vafan försiggår egentligen.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2013 · 353 Inlägg

Efter lite tester med bilen så kan man utan tvekan iaf koppla felet till att förmodligen vara ett hjullager som small till. Tar jag en vänstersväng för snabbt så hugger den till i bakvagnen(nästa säckar ihop) och börjar leva om som fan. Ska få bilen upphissad imorgon och plocka isär lite grejer för att se exakt vad det kan vara. Så hoppas på hjullager. Känns lite jobbigt att ställa sig och byta bakaxel redan. hmm

Har fått tag på en 320i som blivit nerkörd i diket som inte startar längre för 1000 kr som har mycket delar jag kan ta. Nästa samma årsmodell så utifrån realoem så finns det väldigt mycket som matchar. Så kommer upp bilder under dom kommande veckorna då jag river den bilen i delar och lägger på hylla. smile

Senast redigerat av DoAe (6 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2013 · 353 Inlägg

Koniiz skrev:
Trevligt projekt! Kul och se att det händer lite big_smile

Jo smile Hoppas bara komma i fas, så att det pajjar mindre delar vad än vad jag hinner laga big_smile

Men får jag bara till bakvagnen som verkar vara det stora felet, så kanske man kan börja med dom "roliga" sakerna som rostlagning osv smile

Senast redigerat av DoAe (6 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang