2401
Sök

ABS-lampan tänds vid hög hastighet

9 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Volvo 945 från 97. Det sitter en b230fk med ett annat chip i och laddtrycket är på skruvat en del. Abs -lampan tänds vid hög (för hög hastighet för Sveriges vägar) hastighet och slocknar sedan när man saktat ner till 110-130km/h.
Jag gissar på att abs -givaren inte hinner läsa av på abs -kransen, men har ingen aning.
Någon som kan något om abs-system?

922 Inlägg
11 juni
#2
Jag skulle börja med att se över mina däck och lufttryck. DEt kan påverkas av hastigheten om det ligger precis på gränsen.

Sannoligheten att det är mätfel i givaren är oerhört liten.

9 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
Jag skulle börja med att se över mina däck och lufttryck. DEt kan påverkas av hastigheten om det ligger precis på gränsen.

Sannoligheten att det är mätfel i givaren är oerhört liten.
Okej, lampan tänds vid ca 225km/h. Räcker det med att kolla så att däcktrycket är samma på båda fram och att dom är lika slitna. Visst sitter det bara abs- givare fram

Bakhjulsdriven
336 Inlägg
11 juni
#4
Din hastighetsgivare i bakaxeln fungerar även som abs-givare på vagnar utrustade med abs-bromsar


9 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#6
granadadr skrev:
olika storlek på däck ??
Inte mer än att det ena är blankslitet medan det andra är 4mm kvar

* Voff voff *
10 344 Inlägg
12 juni
#7
Gurkan2 skrev:
granadadr skrev:
olika storlek på däck ??
Inte mer än att det ena är blankslitet medan det andra är 4mm kvar
Då har du svaret där... I synnerhet i 225 km/h.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

9 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Gurkan2 skrev:
granadadr skrev:
olika storlek på däck ??
Inte mer än att det ena är blankslitet medan det andra är 4mm kvar
Då har du svaret där... I synnerhet i 225 km/h.
Det är bara bak som det är så, men det kanske är de som gör att den lyser

Forummoderator
17 777 Inlägg
12 juni
#9
Gurkan2 skrev:
Brådhis skrev:
Gurkan2 skrev:

Inte mer än att det ena är blankslitet medan det andra är 4mm kvar
Då har du svaret där... I synnerhet i 225 km/h.
Det är bara bak som det är så, men det kanske är de som gör att den lyser
225km/h lol

Det är felet. Den går out-of-spec. På med nya tofflor runtom så är problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 334 Inlägg
13 juni
#10
abs känner ju om ett/fler hjul rullar olika,, har man då olika däck så känner ju bilen det,, speciellt i höga farter,,  å vips så gnäller den,, sen att göra enhjulsburnisar  är inte fränt smile  byt däck sluta korvkoiskburna wink så kommer du ha trevligt sen


9 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
abs känner ju om ett/fler hjul rullar olika,, har man då olika däck så känner ju bilen det,, speciellt i höga farter,,  å vips så gnäller den,, sen att göra enhjulsburnisar  är inte fränt smile  byt däck sluta korvkoiskburna wink så kommer du ha trevligt sen
Sitter 1041 bakaxel på den så burnar på båda men det ena går mycket fortare än de andra https://t.snapchat.com/6vnCzi6c https://t.snapchat.com/tS41VC2F
https://t.snapchat.com/IUgw6Thq
Senast redigerat av Gurkan2 (13 juni )

7 334 Inlägg
13 juni
#12
diffspärr? min 1031 var öppen diff på när polaren satte dit den,, vi monterade så klart en lamelldiff,, så den slutade driva på ett hjul,, 350 hk på vintern å den gjorde enhjulingar,, totalt hopplöst smile


9 Inlägg
14 juni
Trådstartare
#13
granadadr skrev:
diffspärr? min 1031 var öppen diff på när polaren satte dit den,, vi monterade så klart en lamelldiff,, så den slutade driva på ett hjul,, 350 hk på vintern å den gjorde enhjulingar,, totalt hopplöst smile
Japp, det sitter en slungdiff på den


Sök