Göra volvo vinterklar.

Crunked
12 augusti 2013 · 104 Inlägg

Hej, jag har en volvo 740 GLT -88, som är väldigt trött trotts att den ändå har lite under huven och ska vara "en av de roligaste volvo modellerna" när det gäller häng i rondeller, men har inte upplevt detta alls.
Körde den förra vintern och då kunde man ju ställa upp den, men eftersom att dämparna gör så att det känns som att man åker i en vattensäng så är det inte heller speciellt kul.

Nu till mina frågor.

1, varför är bilen så trött?
2. vad kan man göra för att inte få den att kränga så mycket? räcker det med raggar-sänkning och kapa 2 varv på fjädrarna?
3vad har ni gjort med era 740-fräsare inför vintern?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
dawwe ...has left the building...
12 augusti 2013 · 4 474 Inlägg

Jag skulle kolla med det här företaget. De kan garanterat lösa alla dina problem.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 augusti 2013 · 10 427 Inlägg

Crunked skrev:
1, varför är bilen så trött?
2. vad kan man göra för att inte få den att kränga så mycket? räcker det med raggar-sänkning och kapa 2 varv på fjädrarna?
3vad har ni gjort med era 740-fräsare inför vintern?

1. Bilen är "trött" för att motorn har maxvridet väldigt högt upp till skillnad från vanliga turboladdade traktormotorer.
Dvs måste köras stenhårt för att utnyttjas, inte alls som uppskattar det.

2. Man monterar större krängningshämmare som på alla andra bilar.

3. På vintern åker man BMW wink wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Crunked
12 augusti 2013 · 104 Inlägg

steifan skrev:

Crunked skrev:
1, varför är bilen så trött?
2. vad kan man göra för att inte få den att kränga så mycket? räcker det med raggar-sänkning och kapa 2 varv på fjädrarna?
3vad har ni gjort med era 740-fräsare inför vintern?

1. Bilen är "trött" för att motorn har maxvridet väldigt högt upp till skillnad från vanliga turboladdade traktormotorer.
Dvs måste köras stenhårt för att utnyttjas, inte alls som uppskattar det.

2. Man monterar större krängningshämmare som på alla andra bilar.

3. På vintern åker man BMW wink wink

så större krängningshämmare, sakningsats och andra dämpare så är man redo?

haha! funderade på att köpa BMW istället, men volvo är billigare att köpa än BMW, iaf när jag va på jakt efter en bakhjulsdriven bil

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 augusti 2013 · 10 427 Inlägg

Crunked skrev:

steifan skrev:

Crunked skrev:
1, varför är bilen så trött?
2. vad kan man göra för att inte få den att kränga så mycket? räcker det med raggar-sänkning och kapa 2 varv på fjädrarna?
3vad har ni gjort med era 740-fräsare inför vintern?

1. Bilen är "trött" för att motorn har maxvridet väldigt högt upp till skillnad från vanliga turboladdade traktormotorer.
Dvs måste köras stenhårt för att utnyttjas, inte alls som uppskattar det.

2. Man monterar större krängningshämmare som på alla andra bilar.

3. På vintern åker man BMW wink wink

så större krängningshämmare, sakningsats och andra dämpare så är man redo?

haha! funderade på att köpa BMW istället, men volvo är billigare att köpa än BMW, iaf när jag va på jakt efter en bakhjulsdriven bil

Ptja, det blir dyrt dyrt dyrt och kanske inte värt det på en vinterbil tongue

Verkar ju vara många som är toknöjda med kapade fjädrar och nya stötdämpare (gasutförande).
Själv är jag inte riktigt nöjd med sänkfjädrar och nya stötdämpare (dom har 5 år på nacken nu).

Det är nog snarare sänkfjädrar och sportstötdämpare som är nyckeln tongue

Finns ju nån sportstötdämparvariant av fabrikatet "G&M" som säljs lite här och var, vet inte riktigt
hur "bra" dessa är men lär ju vara vettigare än originalliknande kan jag tänka mig.
Edit: Själv tänker jag kirra Bilstein B8 Sprint eller B6 Sport vid tillfälle.

Har uppgraderat krängningshämmarna på min 740 i 3 omgångar; 19/16 (originalmonterade) - 23/19 (största original) - 25/25 (IPD, made in the USA tongue tongue) och det har väl tagit ned krängning väldigt mycket, men fortfarande inte kanon.

Finns lite annat som styvar upp framvagnen lite också:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/557220_dc51r0.jpg
"Ambulansstag" / "undre chassistag", sitter i princip originalmonterat på Volvo 960s framvagn from 1995
så det var nog ingen dålig idé från början. Sitter mellan bakre infästningarna till framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/414762_cyf8nq.jpg
Dom mindre plåtarna i mitten där kan man montera på framvagnsbalken vilket ger lite
bättre känsla i styrningen. Kan ju hända att bilen blir mer understyrd dock.

Vet inte om grejerna går att få tag på längre, men det var Volvo original iaf. Finns en del info om man googlar runt lite. Kolla denna tråden om inte annat: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … mp;t=61735 smile

Senast redigerat av steifan (12 augusti 2013)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Crunked
12 augusti 2013 · 104 Inlägg

dawwe skrev:
Jag skulle kolla med det här företaget. De kan garanterat lösa alla dina problem.

Vad ska jag kolla med dom?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Crunked
11 november 2013 · 104 Inlägg

tänkte starta igång denna tråd igen.

Jag undrar vilka däck ni skulle rekommendera till en snart diffad volvo 745, tänkte betala runt 500-800 för däcken, ska sitta på original plåtisar om det har någon betydelse.

Senast redigerat av Crunked (11 november 2013)

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
siiimooon Påstängd
11 november 2013 · 1 194 Inlägg

Kolla begagnat på blocket, går att hitta riktiga kap där ibland. smile

Crunked
11 november 2013 · 104 Inlägg

siiimooon skrev:
Kolla begagnat på blocket, går att hitta riktiga kap där ibland. smile

absolut, frågan är om man ska köra dubbat om man har diff eller om det kommer flyga dubb om man ställer upp bilen.
har dessutom ingen aning om vilka däck som är vettiga att köpa begagnat.

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang