Uppgradering av min Saab 93 Aero

Charlie23
13 augusti 2013 · 8 Inlägg

Har som sagt en Saab 93 Aero 01 som jag hade tänkt att uppgradera lite med, sportluftfilter och en dumpventil. Kan inte så mycket om bilar så jag undrar om det är en bra uppgradering om man är ute efter ljudet som dom båda ger och om det blir någon stor skillnad på effekt? Undrar också om det är något man kan göra utan att behöva byta massa andra delar för att allt ska hålla?smile


Länkar till delarna jag hittat kanske finna det bättre saker för ungefär samma pris eller är det inga bra delar?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … f-970.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … 40010.html

Senast redigerat av Charlie23 (13 augusti 2013)

mr_z28
13 augusti 2013 · 47 Inlägg

Tror inte att du ska använda den dumpen på en T7 motor, motorn kan ta skada av det. Det samma gäller ett öppet filter på dito maskin.
Chippa bilen med ett steg1 och ett bättre insatsfilter så ska du se att bilen går bättre.

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Charlie23
13 augusti 2013 · 8 Inlägg

mr_z28 skrev:
Tror inte att du ska använda den dumpen på en T7 motor, motorn kan ta skada av det. Det samma gäller ett öppet filter på dito maskin.
Chippa bilen med ett steg1 och ett bättre insatsfilter så ska du se att bilen går bättre.

Det finns inga andra dumpventiler och filter som passar bra till T7 motorn för jag är ute efter det sköna ljudet från dom båda?

mr_z28
13 augusti 2013 · 47 Inlägg

Vill minnas att jag läst gång på gång att t7 inte håller för öppen dump, men det är fritt val. Men räkna med framtida problem, det samma gäller med öppet filter.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Charlie23
13 augusti 2013 · 8 Inlägg

Du vet inget annat man kan göra för att få ett liknande och härligt ljud? smile

mr_z28
13 augusti 2013 · 47 Inlägg

Om du bara är ute efter ljudet så vet jag att vissa borrar hål i luftburken, dock inget jag själv provat.
Men med ett bra insatsfilter och chippning får du högre ladd och det medför något mera ljud. "Dock inte som en öppen dump"
Har trimmat rätt friskt på alla mina saabar och aldrig behövt byta ut orginaldump, men då har jag inte heller varit ute efter fjortis ljudet.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Poppsey
14 augusti 2013 · 479 Inlägg

Charlie23 skrev:
Du vet inget annat man kan göra för att få ett liknande och härligt ljud? smile

jag kör öppet filter med avskärmning från bsr på min 9-3 se . Funkar hur bra som helst. Sommar som vinter smile plus man får gött ljud smile! Har kört med det i två år! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Charlie23
14 augusti 2013 · 8 Inlägg

Poppsey skrev:

Charlie23 skrev:
Du vet inget annat man kan göra för att få ett liknande och härligt ljud? smile

jag kör öppet filter med avskärmning från bsr på min 9-3 se . Funkar hur bra som helst. Sommar som vinter smile plus man får gött ljud smile! Har kört med det i två år! smile

Du kan inte länka vilket du har ? smile och vad har du för volym på motorn?

Senast redigerat av Charlie23 (14 augusti 2013)

a7x
14 augusti 2013 · 91 Inlägg

Charlie23 skrev:

Poppsey skrev:

Charlie23 skrev:
Du vet inget annat man kan göra för att få ett liknande och härligt ljud? smile

jag kör öppet filter med avskärmning från bsr på min 9-3 se . Funkar hur bra som helst. Sommar som vinter smile plus man får gött ljud smile! Har kört med det i två år! smile

Du kan inte länka vilket du har ? smile och vad har du för volym på motorn?

Denna passar din bill smile http://sv.bsr.se/products/list/filter/saab/9-3/aero/

Aerocombi Xenoholic
14 augusti 2013 · 2 559 Inlägg

SAABS lmm gillar inte inoljade sportfilter sad
Gör som jag o kör med ett oljefritt från AEM istället smile
Visst, det finns vissa som har tur o får det att funka.
Men om du gör det för effekten så lurar du dig själv, ett bra insatsfilter räcker åtminstone till 300 hk.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
rcy
14 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

T7 motorer gillar inte öppna dumpar eftersom dom har luftmassemätare. Den uppmätta luftmassan stämmer inte eftersom du släpper ut redan uppmätt luft i atmosfären med en öppen dump och du kan få checkengine och diverse skumma följdfel.
Öppna filter är inte bra för något. Dom höjer inte effekten, dom ökar risken för att dra in skit i motorn och ökar risken för att den mycket känsliga luftmassemätaren tar stryk.

Finns dock en del du kan göra.
Har du en 01'a så har du en resonansburk i höger framskärm. Följ röret som går från luftfilterburken ner i skärmen så hittar du en till burk till. Denna kan du ta bort helt och hållet och bara låta insugsröret från filterburken hänga ner i framskärmen. Detta ökar dumpljudet betydligt.
Ett bra insatsfilter (ex http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 76074.html) kan även det tillåta lite högre dumpljud.
Sen finns det även dom som borrar hål i original luftfilterburk. Ser inga jättenackdelar med detta så länge du borrar på rätt sida filtret, och det borde även det kunna resultera i högre dumpljud.

Jag har tagit bort resonansburken och kör med ett filter liknande det jag länkade, och med 1.5bar i ladd och en bit över 300 häst så nog fan hörs det när den dumpar allt.

Men helt ärligt, varför jaga dumpljud?
En bil som dumpar och har sig som den värsta wrc-kärra och sen inte har effekt nog att backa upp ljudet med är ju bara patetiskt.

Charlie23
14 augusti 2013 · 8 Inlägg

Aerocombi skrev:
SAABS lmm gillar inte inoljade sportfilter sad
Gör som jag o kör med ett oljefritt från AEM istället smile
Visst, det finns vissa som har tur o får det att funka.
Men om du gör det för effekten så lurar du dig själv, ett bra insatsfilter räcker åtminstone till 300 hk.

Så det är inga problem med filtret från AEM och det tillför det sköna ljudet? Och det funkar verkligen motorn tar inte skada som alla säger?

rcy
14 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Charlie23 skrev:

Aerocombi skrev:
SAABS lmm gillar inte inoljade sportfilter sad
Gör som jag o kör med ett oljefritt från AEM istället smile
Visst, det finns vissa som har tur o får det att funka.
Men om du gör det för effekten så lurar du dig själv, ett bra insatsfilter räcker åtminstone till 300 hk.

Så det är inga problem med filtret från AEM och det tillför det sköna ljudet? Och det funkar verkligen motorn tar inte skada som alla säger?

Det är omöjligt att säga om motorn kommer att ta skada eller inte.
Risken för skada ÖKAR med ett öppet filter, men det finns dom som åkt med öppet filter i flera år utan problem. Personligen vägrar jag att åka med öppet filter efter att ha plockat isär ett flertal bilar med förstörda impellrar och ej fungerande lmm pga öppet filter, men var och en väljer själv.

Om alla verkligen nu säger att motorn tar skada, varför inte bara lyssna på dom? Det kanske finns en anledning till att en majoritet av alla användare avråder dig från öppet filter? smile

Poppsey
14 augusti 2013 · 479 Inlägg

Charlie23 skrev:

Poppsey skrev:

Charlie23 skrev:
Du vet inget annat man kan göra för att få ett liknande och härligt ljud? smile

jag kör öppet filter med avskärmning från bsr på min 9-3 se . Funkar hur bra som helst. Sommar som vinter smile plus man får gött ljud smile! Har kört med det i två år! smile

Du kan inte länka vilket du har ? smile och vad har du för volym på motorn?

bsr.se in på deras hemsida bara smile de är en två liters fyra smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
14 augusti 2013 · 479 Inlägg

min polare kör med bsr luftfilter me avskärmning också. Ja tror ofta felet är att folk oljar in filtrerna för mycket därför lmm går sönder. Ja tvättar mitt filter med vatten och luft smile
Så de är inga problem med öppet filter smile! Jag rekommenderar bsrs smile!

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
14 augusti 2013 · 479 Inlägg

sen är de som ovan säger. Motorn behöver inte ta skada, bara man är noga med tvätt och ser efter filtret. Sen inte byta dump, kör original som ja med öppet filter. Då får du mysljud smile
Ja kör insatts på min aero och är där med väldigt nöjd. Dock inget dumpljud ur den smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Charlie23
14 augusti 2013 · 8 Inlägg

Poppsey skrev:
sen är de som ovan säger. Motorn behöver inte ta skada, bara man är noga med tvätt och ser efter filtret. Sen inte byta dump, kör original som ja med öppet filter. Då får du mysljud smile
Ja kör insatts på min aero och är där med väldigt nöjd. Dock inget dumpljud ur den smile

Om de nu e så att man sköter filtret och tvättar det ofta vilket är bäst då om man väljer att ha ett? Ett oljefritt från AEM eller det man kan hitta på bsr? smile

Poppsey
16 augusti 2013 · 479 Inlägg

Charlie23 skrev:

Poppsey skrev:
sen är de som ovan säger. Motorn behöver inte ta skada, bara man är noga med tvätt och ser efter filtret. Sen inte byta dump, kör original som ja med öppet filter. Då får du mysljud smile
Ja kör insatts på min aero och är där med väldigt nöjd. Dock inget dumpljud ur den smile

Om de nu e så att man sköter filtret och tvättar det ofta vilket är bäst då om man väljer att ha ett? Ett oljefritt från AEM eller det man kan hitta på bsr? smile

Jag har aldrig kört aem. ja tycker bsr funkar utmärkt! smile Jag sköter mitt och de är problemfritt smile tänk bara på om du oljar in filtret att de ska vara sjuukt lite olja på filtret! Men med mitt har de räckt med att tvätta smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang