3768
Sök

ATM magnetventil, passar den med all mjukvara?

154 Inlägg
9 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:
Hej skulle bara göra ett litet inlägg på 850 så funkar bara ventilen till orginal turbo hänger du på en 18t-19t så behåll orginal ventil å pys upp trycket i stället.

Jag har en 16T's turbo i min bil! Hur påverkar det detta då? Lär inte ATM MV'n fungera bra då? Är det alltså bara till original?

Volvo 850 T5 -94

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2014
Den fungerar även till 16t 18t 19t Men man brukar pysa på 850 så att laddet aldrig svajjar å blir för högt.

Med magnetventilen å högre ladd på en 850 kan det svajja lite å det är verkligen det sista man vill om man laddar runt 1.2bar redan. Som Driven skriver så lever stakarna farligt efter 1.2

Har själv kört 1.5bar med 19t det gick för mig ett bra tag men inget jag skulle rekommendera till någon smile

(Spokenratt sluta nu bara å falla för trycket!!! big_smile)

904 Inlägg
11 augusti 2014
Va nog inte så tydlig :-) det är styrsystemet som inte hänger med tyvärr 16t ä nog inga problem. När du trimmar mer å byter stakar å sånt å pyser laddet så kopplar  man förbi Magnet ventilen så då kan man använda orginal magnetventil i stället :-)

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
11 augusti 2014
Dom hade testat ventilen på en orginal v70N 2.4t den gjorde 12hk

AUTOTECH S60 power

154 Inlägg
11 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:

Lite OT kanske men om jag skaffar mig en ATM Magnetventil på min bil som har en 16T Turbo så kan laddtrycket höjas/svaja så att jag blir tvungen att pysa?

Man kan pysa och ställa ned laddtrycket med en pysventil va?

Volvo 850 T5 -94

904 Inlägg
11 augusti 2014
MSph skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Lite OT kanske men om jag skaffar mig en ATM Magnetventil på min bil som har en 16T Turbo så kan laddtrycket höjas/svaja så att jag blir tvungen att pysa?

Nej kör bara på magnetventilen å håll koll på laddet det svajar inte på min men eftersom den flödar bättre så höjdes mitt ladd med 0.2 bar så det va bara å ställa ner på stången.

AUTOTECH S60 power

154 Inlägg
11 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:
MSph skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Nej kör bara på magnetventilen å håll koll på laddet det svajar inte på min men eftersom den flödar bättre så höjdes mitt ladd med 0.2 bar så det va bara å ställa ner på stången.

Okej, jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen!

Volvo 850 T5 -94

904 Inlägg
12 augusti 2014
MSph skrev:
Blyfot_Racing skrev:
MSph skrev:

Okej, jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen!

Inga problem har du mer frågor så ring å prata med Micke på Autotech ska försöka svara om jag kan

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
Driven08 skrev:
Angående pysa upp trycket. Ligger man inte på gränsen vid runt 1.2 - 1.3 bar? Vevstakarna är väl dem som " lever farligt ? Med 1.2 bars tryck?

Men, alltså...  man mäter inte sakers farlighetsgrad i laddtryck. ALDRIG!

Jag kan bara Volvo S40 bra nog så det får bli mitt exempel just är,

En chippad 2.0t har ett laddtryck på kanske 1.1bar en bra dag. Den går helt okej och är skottsäker eller vad vi skall säga. Men... tar man samma 2.0t och bara byter turbo till en T4 turbo så smälter kolvarna vid låga 0.7bar i laddtryck, alltså samma laddtryck som bilen har original.

Med chip 1.1bar helt okej, utan chip 0.7bar smälter motorn! Det är ju i det gränslandet vi hamnar som vi byter delar som ger mer laddtryck och tidigare. Som alla vet(???) så är en motor generellt mer spikningsbenägen kring 4000rpm, så det finns en BRA jäkla anledning till att man ofta sänker laddtrycket en smula just där kring.

http://i57.tinypic.com/2zyadyv.jpg

Här finns även en del att läsa om pystrim: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 Inlägg
13 augusti 2014
ang magnetventilen...
Har en s60 t5 2001 som skall vara chippad (nyss köpt bilen). Kopplade in en laddtrycksmätare som visar peak-ladd på 1.45 ungefär.Inga problem med att den spikar eller på något sätt går konstigt.
Har nu köpt en ATM magnetventil.. (köpte denna då jag tidigare hade felkoder, men visade sig vara annan orsak till felkoden). Är det dumt att koppla in magnetventilen, ifall bilen börjar överladda och grejjerna ger upp om den då kommer att peaka på ett högre ladd än idag? ( eller är det lugnt eftersom de höga laddtrycket är under så kort tid)?

MVH
JOHAN

------------------------------------
Kör: S60 T5 2001 (b5234t3)

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
volvoknasen skrev:
ang magnetventilen...
Har en s60 t5 2001 som skall vara chippad (nyss köpt bilen). Kopplade in en laddtrycksmätare som visar peak-ladd på 1.45 ungefär.Inga problem med att den spikar eller på något sätt går konstigt.
Har nu köpt en ATM magnetventil.. (köpte denna då jag tidigare hade felkoder, men visade sig vara annan orsak till felkoden). Är det dumt att koppla in magnetventilen, ifall bilen börjar överladda och grejjerna ger upp om den då kommer att peaka på ett högre ladd än idag? ( eller är det lugnt eftersom de höga laddtrycket är under så kort tid)?

MVH
JOHAN

Haha, men alltså vad hjälper det att svara om du inte läser det som redan skrivits?

Det är extremt hal is att börja mixtra. Sen finns det dem som gillar att chansa och gillar att jaga på andra till att chansa, så det är bara att välja vem du vill lyssna på.

Hur vet du förresten att din bil inte spikar?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 Inlägg
13 augusti 2014
torpis skrev:
Haha, men alltså vad hjälper det att svara om du inte läser det som redan skrivits?

Det är extremt hal is att börja mixtra. Sen finns det dem som gillar att chansa och gillar att jaga på andra till att chansa, så det är bara att välja vem du vill lyssna på.

Hur vet du förresten att din bil inte spikar?

Har läst, och som du själv skriver så är buden olika.
Men om jag förstått det rätt så klarar motorn ett högre "peak-ladd" eller är det det värdet man skall hålla koll på eller vad man ska säga?

Att den inte spikar grundar jag på att det inte finns någon felkod alls i bilen, bra avgasvärden, inget "missljud" eller liknande från motorn, och den tappar varken ladd eller acceleration på höga/låga varv / belastning, men klart jag kan ha fel.

MVH
JOHAN
Senast redigerat av volvoknasen (13 augusti 2014)

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
volvoknasen skrev:
Att den inte spikar grundar jag på att det inte finns någon felkod alls i bilen, bra avgasvärden, inget "missljud" eller liknande från motorn, och den tappar varken ladd eller acceleration på höga/låga varv / belastning, men klart jag kan ha fel.

MVH
JOHAN

Det är normalt att en motor spikar sporadiskt, man får inte felkod på det.

Tänks laddtrycket vid spikning?(På S40 98-00 görs det inte) Oftast inte, eftersom den metoden att reglera är för långsam. Ändra tändläget går betydligt fortare.

Hur många slag med hammaren går det åt för att slå i en spik? I original spikar motorn så pass lätt att spiken inte rör sig alls = oändligt antal slag behövs.  Vid moderat pystrim så ökar spikningarna och spiken börjar röra sig. En laddtryckspeek kan orsaka en eller ett par kraftiga spikningar och det motsvarar ju en rejäl träff på spiken.

Ett klipp som illustrerar det hela ganska väl...

http://www.tv4play.se/program/f%C3%A5ng … id=2078796

14 Inlägg
13 augusti 2014
torpis skrev:
Det är normalt att en motor spikar sporadiskt, man får inte felkod på det.

Tänks laddtrycket vid spikning?(På S40 98-00 görs det inte) Oftast inte, eftersom den metoden att reglera är för långsam. Ändra tändläget går betydligt fortare.

Hur många slag med hammaren går det åt för att slå i en spik? I original spikar motorn så pass lätt att spiken inte rör sig alls = oändligt antal slag behövs.  Vid moderat pystrim så ökar spikningarna och spiken börjar röra sig. En laddtryckspeek kan orsaka en eller ett par kraftiga spikningar och det motsvarar ju en rejäl träff på spiken.

Ett klipp som illustrerar det hela ganska väl...

http://www.tv4play.se/program/f%C3%A5ng … id=2078796

OK, men då låter de som att det kan kosta mer än vad det smakar, "bara för att" köra med den magnetventilen.
Då känns det som att det är bättre att låta bli och lägga den åt sidan istället. (Eftersom jag inte har några problem med bilen idag, och verkar riskera för mycket med att byta till den)

MVH
JOHAN

904 Inlägg
13 augusti 2014
volvoknasen skrev:
ang magnetventilen...

MVH
JOHAN

hej du det är inga problem å stoppa i den i din s60 nyare styrsystem det funkar kanon smile

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
13 augusti 2014
autotech hade testat på s40/v40 helt annat styrsystem det funkar inte med atem ventilen

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:
autotech hade testat på s40/v40 helt annat styrsystem det funkar inte med atem ventilen

Exakt!

Men ni talar ju om laddtrycksändringar även på S60, samt att Autotech aldrig kan ha en minsta aning om hur just ditt chipp fungerar med dessa ändrade laddtryck.

14 Inlägg
14 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:
hej du det är inga problem å stoppa i den i din s60 nyare styrsystem det funkar kanon smile

trots nuvarande laddtryck menar du?
Kändes som att torpis hade en poäng med sina argument, eftersom det diskuterades i banorna att laddtrycket ökar med denna MV, och det kanske är tillräckligt för att sakerna ger upp så att säga.

MVH
JOHAN

904 Inlägg
14 augusti 2014
Vet några som kör trimmat, lite trimmat å mer trimmat när det gäller s60/V70 å det funkar kanon med atm ventilen

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2014
Blyfot_Racing skrev:
Vet några som kör trimmat, lite trimmat å mer trimmat när det gäller s60/V70 å det funkar kanon med atm ventilen

Meeeeen

Förstår ni inte vad jag skriver eller skiter ni bara i det?

Laddtrycket har ingenting med saken att göra, trimningagraden har ingenting med saken att göra. Man måste alltid ha RÄTT komponenter oavsett.

251hk eller 1127hk, rätt saker behövs!

Byta magnetventil utan att byta chip till ett som är anpassat för magnetventilen är att be om problem.  Säger Autotech att deras mjukvara är ok så går det bra (givetvis), men att pluppa in den på andra chip är extremt dumt, till och med korkat.

Sök