Sagan om skrotdosan..

Ett spontanköp som blev en legend, typ. Saxat från Aftonbladet: (om dom hade skrivit om projektet, varför dom nu skulle ha gjort det?) "Med ett stort mått humor och ett träffsäker berättande tar ägaren med oss på berättelse om skrotdosans resa mot berömmelse och ägarens förfall, alltsammans förpackat med ett knippe glädje, frustration, kredit och en "f*ck it" skjorta."
  • 228 Följare
  • 116 265 Visningar
  • Projektet avslutat 9 mars 2015
hjd Skrotdosan.se
16 augusti 2013 · 198 Inlägg

Jag vet att jag dyrt och heligt lovade fortsätta min episka historia men då skit händer och sånt har jag varken möjlighet, lust eller vad ni nu vill att göra det idag, imorgon däremot, då jävlar ska det skrivas!
Förutom att skit händer en dag som denna så har jag även hämtat ett paket, i det låg det fler paket som innehöll saker. Allt som allt en dag så att säga.

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Kim-H
17 augusti 2013 · 94 Inlägg

usch då. det låter ingen vidare men du får ta nya tag i morgon eller liknande när du känner dig på bättre humör smile

Mr_Lööf
17 augusti 2013 · 1 911 Inlägg

Hjd: Bristande motivation är vardag för projekt. wink Jag har det just nu på mitt renoveringprojekt. Skall rycka upp mig någon dag.

Så bryt ihop och kom igen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
hjd Skrotdosan.se
17 augusti 2013 · 198 Inlägg

Kim-H skrev:
usch då. det låter ingen vidare men du får ta nya tag i morgon eller liknande när du känner dig på bättre humör smile

Mr_Lööf skrev:
Hjd: Bristande motivation är vardag för projekt. wink Jag har det just nu på mitt renoveringprojekt. Skall rycka upp mig någon dag.
Så bryt ihop och kom igen. smile

Haha, ja, nu var det inte bilens fel utan mina två små monster hemma som skapade gårdagens sammanbrott, det är kul med barn som dom.. (Inte monsterna alltså, dom skulle aldrig våga ljuga så mycket..)

Hur som helst, dags att fortsätta min smått förvirrade och något inte fullt genomtänkta berättelse om hur bilen blev till vad den är idag. Någonstans där strax efter ny grill och ögonbryn utan hår och strax innan dipping katastrofen av listerna skulle det funnits ännu en uppdatering, den uppdateringen som faktiskt gjorde det ekonomiska läget så ohållbart att jag var tvungen att spontan shoppa lite avgasrör och det är den uppdateringen som nu ska förtäljas.

Det var en vanlig jävla dag i typ mars eller någon annan månad, solen sken eller så regnade det. I vilket fall som helst så har jag min vana trogen just spontan handlat lite, denna gången var det som vanligt Maptun som fick äran att tillhandahålla varorna. Maptun steg 1 stod på menyn. För att inte bli dräpt hemma efter köpet så var man ju tvungen att hitta få till en historia som skulle kunna vara trovärdig om hur detta köp gått till när regeringen (sambon) börja luska men då jag hade svårt att komma på nått så var en rimlig motivering till mitt underbara inköp näst bästa försvar.
Jag: Men älskling, titta här, förbättrad bränsleekonomi står det ju? Du vet ju hur ofta jag tankar och med detta så kommer jag att tjäna igen detta inköp på bensin över en överskådlig framtid *ler fånigt*
Regeringen tittar på mig med en inte allt för övertygad blick: Överskådlig framtid?
Ja du vet, säger jag skruvandes på mig lite som man gjorde när päronen just genomskådat ens lögner om att det bara är kompisarna som tjuvröker och inte alls man själv för det skulle man aldrig komma på tanken att göra, rök är ju farligt, typ..
Regeringen bara sucka högt, sedan tystnad, världens längsta tystnad..

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-71e67ec97d8643a0bd52458030726574.jpg
Kort efter världens längsta tystnad kom så paketet, jag hade planerat allt in i minsta detalj, bilen skulle servas, jag skulle ta 0-100 tider innan uppgraderingen, kanske ha en liten ceremoni.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-adde97440c2840db60d9ff4228354ca5.jpg
Dessvärre har jag ganska bristande disciplin, andra bilden är tagen bara ett par minuter efter den första.
Uppgraderingen gick som synes smärtfritt och absurt snabbt, sen var det bara ut och gasa, till jobbet då alltså på vilket jag satt fast i 10 timmar innan jag kunde sticka ut och må gött igen. 10 mycket långa timmar, längre än tystnaden tror jag..

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-96748b072fb4202eacc8e3508a62cd34.jpg
Sen vart det som sagt dippade lister, avgassystem och annat. Ett lååångt tag senare fick jag nog av all mobbning jag fått utstå för att någon hade klistrat min bil full av stygga klistermärken, så jag rev av allt, och tillsatte istället regeringen i bikini:
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-93d84348aa80eb15f07e1f590cab46b6.jpg
Alla klistermärken åkte av utom tre, +5hp som sitter strax bakom framhjulen sitter fortfarande kvar med motiveringen att dom gör bilen snabbare, 10 vilda hästar totalt, billigaste uppgraderingen någonsin, sen sitter stickerbomben kvar på tanklocket och anledningen till det är att.. Ja men inte fan vet jag, den sitter där iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-46193619c70b706b417857917af4e72d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-288efdb1e55ed99e4228c83b4abada9b.jpg
Då regeringen inte ansåg att det var fullt rimligt att stå vid bilen i bikini hela dagarna så fick jag komma på något annat, nått som är creddit och så, kolfiberfilm, det är fan så credit så backspeglar samt panelerna på b-stolpen fick sig en omgång med sån credit kolfiber smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-760a43b6e3218a64d0151268c1124e2d.jpg
Jag har länge velat haft vita fälgar, jag tycker att det är lite koolt på nått sätt. Funderade på vita fälgar till min gamla mondeo som jag hade för ett gäng år sedan men ekonomin infann sig inte och plasti-dippen var inte lanserad då så jag drömde vidare, ända till för ett par veckor sedan. Nu har jag tyvärr inga bilder på processen men jag kan säga såhär: att dippa fälgarna när dom fortfarande sitter på bilen fungerar utmärkt, how ever, låt dom härda innan ni kör..
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-b2a47c7351647a0ea6d06f37baad22ad.jpg
Jag gjorde inte det, lät färgen torka ca 25 hundradelar och stack sen ut och härja runt med mina fina vita fälgar, när jag kom hem igen insåg jag att bromsdamm är svart, och att svart och vit dippade fälgar som ännu inte riktigt torkat än tillsammans med inspirerad körning sedermera leder till grå fälgar. Men ett gäng lager dipp till och en nattlig härdning löste det problemet smile I vinter ska fälgarna renoveras/bytas mot andra och istället lackas vita och sedan behandlas med nått sånt som gör att skit inte motiveras att fastna på samma sätt som det gör nu.

Det var allt jag hade för idag, i nästa avsnitt: Två skruvar, tusen klipps, skitspackel och ett sammanbrott.
Stay tuned!

Senast redigerat av hjd (17 augusti 2013)

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
hjd Skrotdosan.se
17 augusti 2013 · 198 Inlägg

Nä men, skåda vad som hänt? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ba910f12328caa302ff5c20881a97a9c.jpg
Måste ju vara nått fel ju?

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
frassefraze
17 augusti 2013 · 28 Inlägg

Följer med glädje... keep it up

Saab 9-3 "Turbo X" (2008)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
17 augusti 2013 · 2 405 Inlägg

Haha fan va grymt smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
skirre
17 augusti 2013 · 8 Inlägg

Riktigt underhållande projekt. Kommer följas smile

Volvo V70 2.5FT "Ocean race" (2009)
hjd Skrotdosan.se
18 augusti 2013 · 198 Inlägg

Fraze skrev:
Följer med glädje... keep it up

Härligt att höra smile Ska försöka..

psyco skrev:
Haha fan va grymt smile

Ja, men det är väll fan självklart? :p

skirre skrev:
Riktigt underhållande projekt. Kommer följas smile

Härlig att du gillar't smile

Så till dagens episod av skrotdosan: Två skruvar, tusen klipps, skitspackel och ett sammanbrott.

Vi kommer tillbaka till mitt hat av krom, även om denna detalj går mer i aluminium så blänker den fortfarande och med god vilja kan den misstas för krom, helt oacceptabelt alltså. Det vi pratar om är listen på bakluckan som genierna på Saab även bestämt sig för att förstöra med en stor rund, och inte minst ful blaffa smack bang i mitten. Vad som föranledde till designerns mindre hjärnblödning (ser ingen annan förklaring) kan enbart spekuleras om, men bra vart det inte iaf. Bort med skiten skrek jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-92cc171448a217821f28c73165231082.jpg
Efter att ha fått hem den "nya" listen från skroten insåg jag att den var svart, sweet tänkte jag, halvvägs till målet, men insåg snart att det inte räckte.
Efter stor möda fick jag bort "emblemet" och det blev nu än mer förvirrande om hur Saab kunde konka, dom hade ju bara behövt sälja sin tejp till Nasa eller nått för potentare skit än så har ännu ej uppfunnits, hade skiten varit fastgjuten hade det varit enklare att ta av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-37eaad4232817b95599f49c2be672662.jpg
Väl borta med "emblemet" så var det ganska mycket raka vägen, lufttryckssåg eller om man så vill: loftþrýstingur sá (Isländska is the shiet!), sandpapper och pansarfil fixar't, det är alltid tacksamt att förstöra nått som bara blir bättre av processen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ed70ab1fdede37870a8c71b58a824278.jpg
Efter att ha mixat fyra omgångar med glasfiberspackel som varje gång härdade snabbare än längden på mitt första samlag eller inte valde att härdade alls så steg farsan in och visade hur det skulle gå till. På med glasfiberspackel, slipa, på med nått annat spackel (samma grej med detta som med glasfiberspacklet, jag hatar spackel, också) slipa, grunda, lägga credig kolfiberfilm BOOM, färdig eller om man så vill: פאַרטיק (Jiddisch!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-1c84afc2c757cb779d32a076c675f96f.jpg
Nopp, inte klart alls, faktiskt så nära oklar som jag var efter att klistret på "emblemet" vart besegrat, fick ett lätt väck på den crediga kolfiberfilmen och skulle bara fixa till det lite lätt, så jag lyfte försiktigt filmen och med den precis allt spackel, FML.
Här brast det, hela världen blev nästan svart och efter att ha gått igenom varenda för mig kända svordom, kastat saker, slagits med dörrar och sparkat på hårda saker så infann sig känslan av hopplöshet, bitterhet och total förlust. Jag var en trasig man, både på insidan och utsidan, fann mig själv timmar senare sittandes i fosterställning i sovrummet, lätt vaggande fram och tillbaka mot väggen snyftandes som ett barn.
Farsan kikar in, skrattar till och säger: Vad i helvete, gaska upp dig nu din tönt! Och med dom varmt motiverande orden bar det ner till verkstan igen, nu med brinnande motivation och en känsla av total oövervinnlighet, enbart baserad på gubbens brandtal!
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-77c1786f9e628ca2c21046c54de15d80.jpg
Väl nere i verkstan så har farsan plockat fram plastsvetsen, en lödkolv med hål i, vad innovativt tänkte jag. Efter en snabbtitt på bruksanvisningen så konstaterar vi snabbt att detta kommer att bli en baggis, allt som behövs är plasten du ska svetsa i, plasten du ska svetsa på och plasttråden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-24dd4dbb7232925002a9d8445a10ff87.jpg
Inga problem alls, om det inte vore för att man måste ha identisk plast om det ska fungera och med tanke på att människan sällan tenderar att nöja sig med en variant av någonting så blev detta något av ett problem. Efter att ha gått igenom allt vi hade i plastväg, typ matlådor, tv apparater, leksaker och inredning så hittade vi tillslut rätt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-b16b0b761df9f016e58ec581a3a0bf17.jpg
Biten kommer från en backspegelkåpa som suttit på någon tysk direktörs bil vilket gjorde det så lite jobbigt det bara gick att kapa sönder, direktörer har ändå så mycket pengar tänkte jag. Slipa i ordning en  bit och passa in sen var det bara på med värme och tråd:
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-3a9beaa23b11334d720feee386829210.jpg
För enkelt skrockade jag tills jag tog tag i skiten och det ramla isär.. Hmm, uppenbarligen fel tråd konstaterade farsan medan vi kollade på haveriet och kliade oss på huvudet. På't igen, denna gång med mindre fel tråd och denna gång höll skiten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-73f80d6b8ef91b596cf3478974663f5b.jpg
På med spackel, slipa, grunda, drapera med credig kolfiberfilm och BOOM, färdig, eller om man så vill: законченный (Ryska). Nu skulle ju skiten sättas på bakluckan också, en baggis tänkte jag och jag vet ni kommer inte tro mig, men det var fan en baggis, att ha sönder klippsen som håller fast listen vill säga.. Sket i allt och gick o la mig istället. Dagen efter vart det en tur till Svenska bil (Svenska bluff) för att köpa två klipps som jag väl där fick veta vara dyrare än, ja jag vet fan inte, sjukt dyra iaf. Hem igen, sätter dit allt, kontrollerar säkert 10 gånger innan jag trycker dit listen så att allt är på sin plats, klick, listen sitter på plats och allt ser bra ut, tills jag öppnar luckan igen. Där inne ligger ett par skumgummi packningar/distanser och lipar åt mig, dom jävlarna. Skulle givetvis sitta mellan bakluckan och listen så nu sjösattes operation "rädda klippsen" vilket kort innebar å få in nått mellan plåtarna i bakluckan och trycka ihop klippsen så jag kunde få ut dom hela, det gick på ena och halvt på andra. Men vid det här laget var jag så trött på allt så jag brydde mig inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-370c2bde08c82440ebf4239a47ef7a45.jpg
Dit med ALLT denna gång, skruva dit inredningen och voila, färdig, eller om man så vill: päättynyt (Finska)

Och ungefär så här långt har jag hunnit med bilen nu, planer framöver är att nu med ganska omedelbar verkan byta bärarmar, styrleder och annat sånt tråkigt så bilen inte beter sig som en kåt snok längst vägen. Vidare planeras en ny turbo, ny ic och nya däck runt om.
Jag avslutar detta inlägg med en fråga: bromsar (skivor och belägg), dessa ska bytas, vad är era tankar om märken och liknande? Vad är creddit så att säga?

Senast redigerat av hjd (18 augusti 2013)

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
PatrikB92 Med-lem
18 augusti 2013 · 341 Inlägg

Detta är nog den mest underhållande tråden jag har sett här på gorg, du har just fått en till följare! big_smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
noniz
18 augusti 2013 · 83 Inlägg

Håller med föregående skrivare!! smile

Hyundai i40 (2013)
primeramannen
18 augusti 2013 · 907 Inlägg

Det jag gillar mest är att du tog bort dom där jävla klistermärkena och byte ut dom mot kolfiber istället för i mina ögon finns det inget fulare

Dodge Dart "Darten" (1965)
delray58
19 augusti 2013 · 120 Inlägg

prem lagd:)

Celeronn
19 augusti 2013 · 120 Inlägg

Roligaste tråden någonsin ! älskar hur du skriver saker och ting smile lite badass med allt sticker bomber tycker jag ändå smile

Prem lagt !

5p på bilen smile

Audi 80 2.0E
Kika Gärna På Min Projekt : Audi 80
Audi 80 2,0E "Snowy" (1993)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
19 augusti 2013 · 687 Inlägg

Hahahah denna tråd räddade denna trista måndag! Nu kan jag säga att du har en till följare smile Vet inte varifrån du får allt men hursomhelst den mest underhållande tråden på gorg smile Nu ska jag bara se till att du får en 5'a big_smile

Underbart, eller inhemskt (mahtava) big_smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
hjd Skrotdosan.se
20 augusti 2013 · 198 Inlägg

PatrikB92 skrev:
Detta är nog den mest underhållande tråden jag har sett här på gorg, du har just fått en till följare! big_smile

noniz skrev:
Håller med föregående skrivare!! smile

Haha tack sam fan smile

primeramannen skrev:
Det jag gillar mest är att du tog bort dom där jävla klistermärkena och byte ut dom mot kolfiber istället för i mina ögon finns det inget fulare

Jo jag har förstått att kolfiber är fett credit och stickerbomb, ja, inte så mycket..

delray58 skrev:
prem lagd:)

Celeronn skrev:
Roligaste tråden någonsin ! älskar hur du skriver saker och ting smile lite badass med allt sticker bomber tycker jag ändå smile
Prem lagt !
5p på bilen smile

Ja du, då är vi nog fett ocrediga båda två för långt in i mig skär saknade som en kniv :'( men jag får glädja mig med att ni verkar gilla tråden iaf, vore sjukt jobbigt att vara både ocredig och ignorerad. Tack som fan för en 5a btw smile

Daniel-N skrev:
Hahahah denna tråd räddade denna trista måndag! Nu kan jag säga att du har en till följare smile Vet inte varifrån du får allt men hursomhelst den mest underhållande tråden på gorg smile Nu ska jag bara se till att du får en 5'a big_smile
Underbart, eller inhemskt (mahtava) big_smile

Nej jag har inte heller den blekaste om jag ska vara ärlig, är normalt sett ganska tråkig så im clueless. Tack som fan för 5an iaf, eller som dom säger på irländska "go raibh maith agat i bhfad amhlaidh chun an grád" wink

Ville väll egentligen bara säga tack som fan till alla som följer, läser, kommenterar, betygsätter och så vidare, p.g.a er har jag nu blivit en gorg junky av rang, kommer förmodligen att bli bannad på grund av alla reloads jag gör för att se om det hänt nå mer wink
Imorgon kommer förmodligen en uppdatering om mod, hat, träklossar och en del andra saker kan jag tänka, hang in there!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Joel0666
20 augusti 2013 · 428 Inlägg

Prem lagd! smile

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Saab 93 (2010)
JKDesign
20 augusti 2013 · 4 442 Inlägg

Vad gäller bromsar kan jag rekommendera Getech.se skarpt. Då kan du välja slitsade eller borrade skivor eller båda två om så önskas + EBC belägg som är fett credit wink Och så köper du Super blue racing bromsvätskan samtidigt wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
lingua
20 augusti 2013 · 2 271 Inlägg

Och så rör du ändalyktan till träffen ikväll.smile

Senast redigerat av lingua (20 augusti 2013)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Nopaint_3BG
21 augusti 2013 · 346 Inlägg

prem lagd, sjukt fet saab du har! tyckte även det såg riktigt fett ut med stickers. keep it up! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang