Från bensin till etanol, vad behöver man veta och göra? polisen och staten?

janli
18 augusti 2013 · 91 Inlägg

Jag har under flera år kört E85 och det har fungerat kanon bra.

Här kan du läsa om etanolkonvertera till miljöbil. http://sv.bsr.se/about/ethanol-conversion/

Peter_5565
18 augusti 2013 · 326 Inlägg

Jag är lite sugen på att prova det här enkla tricket. Råkar ju ha just den motorn och styrningen i bilen.

http://www.citroenakuten.com/viewtopic. … mp;t=61053

Jag tror länken är publik så alla kan läsa.

saab_sonett Handledare
18 augusti 2013 · 1 481 Inlägg

KHRacing skrev:

Jiimpa skrev:
Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du
inte få dra nytta av, tyvärr.

Precis det man kan göra om man gör det korrekt. vilket jag kommer göra med EVOn.

Dock med tillägget. reggar som OMBYGGT FORDON !

Mmm, om det är en typgodkänd ombyggnadssats då. Det gör du inte själv om du inte har gott om stålar. Avgascertifieringen kostar väl minst 100000:-

simlar
18 augusti 2013 · 5 525 Inlägg

saab_sonett skrev:

KHRacing skrev:

Jiimpa skrev:
Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du
inte få dra nytta av, tyvärr.

Precis det man kan göra om man gör det korrekt. vilket jag kommer göra med EVOn.

Dock med tillägget. reggar som OMBYGGT FORDON !

Mmm, om det är en typgodkänd ombyggnadssats då. Det gör du inte själv om du inte har gott om stålar. Avgascertifieringen kostar väl minst 100000:-

Det går ju att regga in med eftermarknadssprut och E85, enda kraven är att klara avgaskraven för bilens årsmodell och ett intyg på att motoreffekten inte ökat med mer än 5% (intyg = bromsbänkpapper med bilens chassinummer på pappret).

Men man får inga miljöbilsförmåner på det sättet, utan det är som saab_sonett säger att man måste ha en typgodkänd ombyggnadssats för att få några förmåner.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
thegalant
29 augusti 2013 · 147 Inlägg

ser ut som det bästa sättet för att konvertera bilen är att skaffa en justerbar bränsletrycksregulator, vet ni var man kan skaffa en billig?

det skulle uppskattas verkligen

mary jane hjärta
Mackibubba
29 augusti 2013 · 126 Inlägg

Själv har jag kört med etanol i min volvo 940 i snart tre år utan problem! dra ca 1,2-1,3 L/mil, har inte bytt något på den! Börja med att tanka 50/50 sen öka successivt och nu kör jag ren e85, på vintern brukar jag köra 80/20 - 70/30 beroende på hur kalt det är. Men har för mig att jag läst att din GDI motor inte klarar av det! Googla runt på det för att vara säker!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
thegalant
29 augusti 2013 · 147 Inlägg

hittade denna på biltema

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tor-79741/

nåt och rekommendera? lär det funka för att få bilen att gå på etanol?

tack

mary jane hjärta
Mackibubba
29 augusti 2013 · 126 Inlägg

Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med. wink

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
thegalant
27 september 2013 · 147 Inlägg

Mackibubba skrev:
Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med. wink

ville bara säga att jag har blandat etanol med bensin och har kört med det i 27dagar, under de dagarna har bilen blivit båda skönare att köra och piggare, ett exempel så skakade bilen om jag lägger i växel 5 vid hastigheten 50-60, nu inga problem^^

jag har kört på 50-60% blandning utan problem


men om jag konverterar till 100% etanol, tycker ni att denna nåt att ha?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tor-79741/

Senast redigerat av thegalant (27 september 2013)

mary jane hjärta
simlar
27 september 2013 · 5 525 Inlägg

thegalant skrev:

Mackibubba skrev:
Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med. wink

ville bara säga att jag har blandat etanol med bensin och har kört med det i 27dagar, under de dagarna har bilen blivit båda skönare att köra och piggare, ett exempel så skakade bilen om jag lägger i växel 5 vid hastigheten 50-60, nu inga problem^^

jag har kört på 50-60% blandning utan problem


men om jag konverterar till 100% etanol, tycker ni att denna nåt att ha?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tor-79741/

Den BTRen skulle säkerligen fungera. Däremot så är det mer optimalt att byta till större spridare än höjja bränsletrycket för att behålla spridarnas sprutbild.
4st nya/bättre begagnade spridare som är 30-40% större än original kostar ändå inte många kronor mer än en justerbar BTR.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Dupond och Dupont
27 september 2013 · 581 Inlägg

thegalant skrev:

Mackibubba skrev:
Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med. wink

ville bara säga att jag har blandat etanol med bensin och har kört med det i 27dagar, under de dagarna har bilen blivit båda skönare att köra och piggare, ett exempel så skakade bilen om jag lägger i växel 5 vid hastigheten 50-60, nu inga problem^^

jag har kört på 50-60% blandning utan problem


men om jag konverterar till 100% etanol, tycker ni att denna nåt att ha?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tor-79741/

Är bilen piggare ? Va är det för bil/ har du gjort någoting med den ? smile

Bara undrar för det skulle kunna göra mina 116 h i 940:in lite roligare.. big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
torpis Forummoderator
27 september 2013 · 10 572 Inlägg

thegalant skrev:
hmm läste lite i etanol.nu

och det står att etanolbilar startar inte så lätt när det är kallt och då är man tvungen att använda startgas, finns det nåt sätt att spruta in startgasen utan att öppna huven osv?

Du skulle ju köpa ett konverteringskitt. Om nu bilen inte startar med ditt konverteringskitt så har du iaf lärt dig läxan att dessa konverteringskitt inte konverterar bilen utan gör bara att du i bästa fall hjälpligt kan köra på E85...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
27 september 2013 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:
kostar ändå inte många kronor mer än en justerbar BTR.

Oavsett vad hen köper så kommer det äta upp förtjänsten... så att mixtra utan mål ger bara trubbel.  I en trimmad turbobil kan E85 ger mera pulver, men det är likväl få som åker strikt på E85 just pga problemen det för med sig.

För gemene man rekommenderar jag alltid att promenera till jobbet och på så vis spara pengar samt bli av med 20kg vilket också gör bilen piggare!! Det är inget skämt utan så det är.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
simlar
27 september 2013 · 5 525 Inlägg

torpis skrev:

simlar skrev:
kostar ändå inte många kronor mer än en justerbar BTR.

Oavsett vad hen köper så kommer det äta upp förtjänsten... så att mixtra utan mål ger bara trubbel.  I en trimmad turbobil kan E85 ger mera pulver, men det är likväl få som åker strikt på E85 just pga problemen det för med sig.

För gemene man rekommenderar jag alltid att promenera till jobbet och på så vis spara pengar samt bli av med 20kg vilket också gör bilen piggare!! Det är inget skämt utan så det är.

Nä till slut så har man sparat in på bränslet.
Med dagens bränslepriser (E85 = 9,49, BF95 = 14,03) så sparar man 0,74kr/mil om man räknar på 40% högre förbukning med E85.
Räknar man på 30% sparar man 1,69kr/mil.
Däremot drar det mer bränsle när motorn är kall än med bensin så om man gör många kortkörningar är det inte värt besväret.

Så till slut så har man ju sparat in utgiften. T.ex biltema BTR för 399kr, det skulle i så fall ta 539,19mil innan man sparat in konverteringskostnaden om bilen drar 40% mer soppa.

Däremot så är det ju mycket svårare att starta bilen, min bil med förgasare drar ur batteriet innan man fått igång motorn när det är kallare än -15°C utan startgas hur länge jag än kört motorvärmaren. Men en burk startgas kostar 49,90kr på biltema och räcker hela vintern för mig men då är det i snitt 5-6 kallstarter per vecka.


Självklart är det mer ekonomiskt att promenera eller cykla till jobbet, då sparar man både pengar och mår bättre fysiskt.
Och gå ner i vikt gör bilen helt klart piggare än att bara fulkonvertera, ska man få ut någon mer effekt med en etanolkonvertering måste man ändra till en vassare tändkurva och plana toppen (eller överladda) så man använder sig av etanolens högre oktantal.

Skulle man däremot optimera motorn för etanol skulle den gå mycket billigare än om man fulkonverterar, men då är det inte längre ekonomiskt försvarbart då det skulle kosta många tusen kronor och det skulle ta många år innan man sparat in det på bränslekostnaden.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torpis Forummoderator
27 september 2013 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:
Så till slut så har man ju sparat in utgiften. T.ex biltema BTR för 399kr, det skulle i så fall ta 539,19mil innan man sparat in konverteringskostnaden om bilen drar 40% mer soppa.

Så ska/måste du byta olja dubbelt så ofta dvs 1500kr/1500mil blir 1500kr/750mil.

1kr till per mil helt automatiskt :-)

...och allt annat skit så som att sträckor under 3mil inte funkar för att oljan inte blir varm och man samlar på sig etanol där.

som sagt, ställ bilen och ta en rask promenad till jobbet, gärna 45min sen frukost efter det och var noga med mellanmålen smile

simlar skrev:
Skulle man däremot optimera motorn för etanol skulle den gå mycket billigare än om man fulkonverterar, men då är det inte längre ekonomiskt försvarbart då det skulle kosta många tusen kronor och det skulle ta många år innan man sparat in det på bränslekostnaden.

Mja, det går inte speciellt mycket billigare ändå, däremot kan man få bilen att fungera hyffsat okej även vintertid. Kanske inte värsta dagarna men min puffra hoppade igång vid -5grader precis normalt utan några värmare.

Billigare njaäe, men man får tanka väldigt ofta, om man nu gillar det.  Själv åker jag diesel och kommer 145mil på en tankt mot bensin 60mil och E85 kanske 35mil...  smaksak,,,

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
simlar
28 september 2013 · 5 525 Inlägg

torpis skrev:

simlar skrev:
Så till slut så har man ju sparat in utgiften. T.ex biltema BTR för 399kr, det skulle i så fall ta 539,19mil innan man sparat in konverteringskostnaden om bilen drar 40% mer soppa.

Så ska/måste du byta olja dubbelt så ofta dvs 1500kr/1500mil blir 1500kr/750mil.

1kr till per mil helt automatiskt :-)

...och allt annat skit så som att sträckor under 3mil inte funkar för att oljan inte blir varm och man samlar på sig etanol där.

som sagt, ställ bilen och ta en rask promenad till jobbet, gärna 45min sen frukost efter det och var noga med mellanmålen smile

Ja inte byter jag olja något oftare, men då går bilen bara 500mil/år. Men jag skulle byta olja minst var 1000e mil vilket bränsle jag än körde på så skulle ändå inte bli något dyrare med oljebyten.
1500kr för olja och filter lät riktigt dyrt, kostar ca 250-300kr för mig men då kör jag på billigaste 10W40 halvsysntetoljan jag får tag i.


Ja det samlas mer bränsle i oljan vid kortkörningar eftersom etanolen inte dunstar bort förrän vid närmare 80°C. Inget att göra åt annat än att se till att köra motorn ordentligt varm och hålla den varm ett tag någon gång per månad, men en resa på 4-5mil+ gör man minst en gång per månad ändå så ser inte det som en extra utgift då den resan ändå skulle ha gjorts även om jag skulle köra på bensin.


Om man bara skulle ha orken/motivationen att promenera eller cykla istället, buss går ju det också men inte värt pengarna det kostar.
Nä ställa undan bilen och skaffa en Forshaga Shopper att frakta arslet med istället tongue Går ju billigt, ingen motorolja att byta och man har någorlunda skydd mot väder och vind.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torpis Forummoderator
28 september 2013 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:
1500kr för olja och filter lät riktigt dyrt, kostar ca 250-300kr för mig men då kör jag på billigaste 10W40 halvsysntetoljan jag får tag i.

Tja, gissar att ställer man frågan som TS gör så lämnar man in bilen för oljebyte också. 1500kr är något slags medelvärde mellan verkstad och garagegolv skulle jag tippa.

simlar skrev:
men en resa på 4-5mil+ gör man minst en gång per månad ändå så ser inte det som en extra utgift då den resan ändå skulle ha gjorts även om jag skulle köra på bensin.

Det är inte heller självklart... inte ens de stora kan få till att...   Självklart kan man slå ifrån sig baksidorna med en klackspark, men i ärlighetens namn måste man ju se till helheten och de problem som finns/kan uppstå.

http://www.vibilagare.se/reportage/e85- … aljer-bort

dumsnål eller motionär... hm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
simlar
28 september 2013 · 5 525 Inlägg

Ja det är ju klart om man lämnar in för oljebyte. Då sticker priser iväg ordentligt.
Sånt tänker jag inte på då jag räknar med att man byter själv om man har en bil där alla garantier ändå har gått ut, men verkar inte vara så många som gör det.

Ja nog finns det problem, det gör det med alla bränslen. T.ex dieseln som det bildas bakterier i om bränslet står för länge och BF95 som det är en sån massa tillsatser i så det klaggar igen allt möjligt om man låter det dunsta bort (däremot så märks det så gott som endast på förgasarmotorer som står länge då munstyckena klaggar igen m.m, insprutningssystemen är ganska slutna på det viset).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Busgrabb Rejsa ?
28 september 2013 · 2 959 Inlägg

Crxkoffe skrev:
jag hade struntat i det, du kommer bara att torka ut massa packningar...

Hmmm....läs detta.
Intressant tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
28 september 2013 · 10 572 Inlägg

Busgrabb skrev:

Crxkoffe skrev:
jag hade struntat i det, du kommer bara att torka ut massa packningar...

Hmmm....läs detta.
Intressant tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Det är vanlig att det börjar läcka, spricka och pumpar slutar fungera med E85, MEN MEN MEN det är hos fuskbyggare som höjer bränsletrycket på en 31år gammal Volvo 740 till 6bar.  Vad tror man liksom...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang