Ford Sierra med Volvo motor 16v Turbo!

Jag ville ha en rolig bil med mycket effekt så att man kan köra både bana och på väg med sidan före :) Så då fick de bli att börja bygga på sierran och pinto motorn rasade så jag ville ha något som tål mer effekt och är hyfsat billig att bygga på så de fick bli en b234f som låg i garaget! Bilen ska vara igång tills vintern så man kan köra på isen! Sen till våren blir de att plocka ur motorn och lägga i smidda grejer + fixa coilovers och bromsar!
  • 160 Följare
  • 135 465 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2015
klebbe
13 december 2013 · 122 Inlägg

Snyggt, synd att du köpt bromsar hade ett fint kitt till dig annars wink 330mm med biffiga 4kolvs ok wink


Alexander92 skrev:
Nu börjar alla grejer finnas hemma så nu är de väl iprincip bara mig det hänger på när den kommer igång smile

Ett fint paket som kom hem idag smile MS3X V3.0
Och sen 4 st Siemens 875cc spridare som får räcka i vinter! sen blir det 1280-1700cc smile

http://i44.tinypic.com/iyq713.jpg

Och så köpte jag även cosworth skivor och ok fram så att man får lite bättre bromsar!

http://i41.tinypic.com/iqylch.jpg

Har även blästrat och målat det mesta nu! En del av grejerna fick jag på bild iallafall smile

http://i39.tinypic.com/160oq3n.jpg

Så nu blir det att vara i garaget hela helgen iallafall och försöka få så mycket som möjligt gjort smile

Alexander92
14 december 2013 · 124 Inlägg

Tackar smile Men man måste väl köra 18" för 330mm skivor? vill ej köra mer än 17 då jag vill försöka få vettig styrvinkel smile Och så får ekonomin gå till cossie bakvagn + alla andra grejer jag ska ha ännu först smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
klebbe
14 december 2013 · 122 Inlägg

Alexander92 skrev:
Tackar smile Men man måste väl köra 18" för 330mm skivor? vill ej köra mer än 17 då jag vill försöka få vettig styrvinkel smile Och så får ekonomin gå till cossie bakvagn + alla andra grejer jag ska ha ännu först smile

Ok då förstår jag, det funkar precis att åka med 17" och 330mm men det blir tajt smile
Kämpa på!

Alexander92
14 december 2013 · 124 Inlägg

Okej smile Jag skulle ju vilja ha igång den iår iallafall! Men allt tar mycket längre tid än vad man tror, Men vi får väl se om jag hinner eller ej smile Kommer nog film på någon provrunda sen när den är mappad iaf wink

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
15 december 2013 · 124 Inlägg

Motorn är i bilen igen och så har jag fått oljereturen klar, fixat bättre vevhusventilation i motorn, kopplingen monterad och så måste jag bygga om kopplingsarmen när jag har ett annat svänghjul så det gjorde jag också så få hoppas på att det funkar smile Har även börjar med sprutet ikväll!

Är egenteligen bara att dra lite nylonslang över kablarna och pressa på alla kontakter och lägga ett par säkringar så är sprutet iprincip klart smile

http://i42.tinypic.com/11tpgz5.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
18 december 2013 · 124 Inlägg

Går sakta frammåt men allt småpill tar lång tid! Fick kopplingen färdig idag men jävlar vad tungt den går? Varför gör den det? Klarar inte en "hydraulisk handbroms cylinder" av att vara som huvud kopplingscylinder? Eller skulle cylindern behöva komma högre upp på spakstället så att det blir längre slag? Jag har 4,75mm kopparrör hela vägen från huvudcylindern till slavcylindern, kan de bli bättre om man lägger grövre? Kan även säga att cylindern har borr 0,7 eller vad det stör för! Kan det bli lättare om man lägger tex 0.625? eller ska man gå åt andra hållet? neutral

Det går ju att köra bilen med den här kopplingen men att göra snabbare växlingar än typ 5 sek vågar man nog inte  sad

Senast redigerat av Alexander92 (18 december 2013)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
21 december 2013 · 124 Inlägg

Tror jag får glömma att testköra bilen på söndag, är för mycket kvar för att hinna!  :x Men tills nästa helg ska den provstartas och testköras om allt verkar funka när den startar  smile

Så här ser allt ut just nu!

http://i41.tinypic.com/cospe.jpg

Mycket kablar som jag inte använder till sprutet! Men man kanske får för sig att använda lite fler funktioner i framtiden! Växelspaksknoppen är inte heller färdig då jag ej hann laga den klar så den får sitta där tills bilen är provkörd iallafall smile
http://i41.tinypic.com/15d0wvl.jpg

Här ser ni lite bättre hur allt sitter i trunken när inte tanken är där! Elen till pumparna är dragen på bilden smile Blev nöjd över det att man ej kommer se några kablar i trunken!
http://i41.tinypic.com/2vskos6.jpg

Grenröret lindade jag ikväll också! Gick åt 15 meter avgasbandage till det! Jag tänkte ju att det skulle räcka till downpipe och screampipe också men så blev de ej!
http://i44.tinypic.com/im6tfk.jpg

http://i42.tinypic.com/245dlz7.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
22 december 2013 · 124 Inlägg

Nu är sprutet klart draget i motorutrymmet och alla kontakter sitter på plats smile Även hela bränslesystemer är klart och provkört! Dock läckte det lite på båda sidor om fuelrailen efter 1-2 minuters körning med 4,5bars tryck! Även bränsletrycksregulatorn verkar ha något fel? Får inte ner trycket under ca 4,5 bar :S

Måste man ha någon backventil eller något sånt så att trycket hålls kvar i ledningarna när man stänger av pumparna eller är det onödigt?

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
RobiinK Rust Is Not A Crime
22 december 2013 · 1 215 Inlägg

Blir nog riktigt rockigt när det är klart smile
En fråga bara, vad är en screampipe? tongue

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Alexander92
22 december 2013 · 124 Inlägg

Om man drar wastegate röret rakt ut i luften iställer för in i downpipen igen så brukar man kalla det för screampipe smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
22 december 2013 · 124 Inlägg

Nu börjar det närma sig big_smile Börjar iallafall se lite mer komplett ut under huven wink

http://i40.tinypic.com/2rxfu51.jpg

Och nu är soppasystemet helt färdigt också! Jag bytte ut en grej i regulatorn så att den flödar mer i returen! så nu fick jag ner soppatrycket också smile Och alla läckor borde vara lagade smile

http://i43.tinypic.com/316m6b8.jpg

Har väl ca 1-2 timmar kvar under huven och sen är det bara att fixa det sista inne i bilen och helsvetsa avgasröret och laga fäste i skenorna för andra sportstolen! Sen börjar de bli dags för provstart smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
klebbe
22 december 2013 · 122 Inlägg

Snyggt!

holmpa94
22 december 2013 · 103 Inlägg

Lägger en prem på detta fräna bygge! big_smile
Vad äre för millimeter på skivorna du köpte? smile

Alexander92
22 december 2013 · 124 Inlägg

Gör det! Lär nog hända mycket med bilen ännu wink

Dom är nog bara 283mm men det får duga till en början smile Original är 240mm tongue

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
29 december 2013 · 124 Inlägg

Nu är allt klart för start! Men jag fick ingen triggersignal när jag testade starta! Visar heller inget på varvräknaren när man vevar, Den borde väl gå upp ett par hundra varv iallafall när man kör på startmotorn? Måste testa att byta triggern iallafall men jag har ingen dator jag fick att funka med usb kabeln till boxen (usb till rs232) så måste låna en polares dator för att testa koppla in mig så är svårt att felsöka när man inte har någon dator hemma hmm

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
klebbe
29 december 2013 · 122 Inlägg

Alexander92 skrev:
Nu är allt klart för start! Men jag fick ingen triggersignal när jag testade starta! Visar heller inget på varvräknaren när man vevar, Den borde väl gå upp ett par hundra varv iallafall när man kör på startmotorn? Måste testa att byta triggern iallafall men jag har ingen dator jag fick att funka med usb kabeln till boxen (usb till rs232) så måste låna en polares dator för att testa koppla in mig så är svårt att felsöka när man inte har någon dator hemma hmm

Se till att du har rätt drivare till usb - rs232 omvandlaren, brukar inte följa med men brukar gå att hitta med Google.

Senast redigerat av klebbe (29 december 2013)

Erick
29 december 2013 · 4 767 Inlägg

Riktigt snyggt under huven nu!! smile Redigt bra jobbat! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
29 december 2013 · 124 Inlägg

klebbe skrev:

Alexander92 skrev:
Nu är allt klart för start! Men jag fick ingen triggersignal när jag testade starta! Visar heller inget på varvräknaren när man vevar, Den borde väl gå upp ett par hundra varv iallafall när man kör på startmotorn? Måste testa att byta triggern iallafall men jag har ingen dator jag fick att funka med usb kabeln till boxen (usb till rs232) så måste låna en polares dator för att testa koppla in mig så är svårt att felsöka när man inte har någon dator hemma hmm

Se till att du har rätt drivare till usb - rs232 omvandlaren, brukar inte följa med men brukar gå att hitta med Google.

Jag har nog sökt efter drivrutiner men har inte hittat några vettiga! Men med min stationära funkar det dirrekt utan att ladda hem något och även i polarens dator var det bara att plugga i och ladda hem tunerstudio mm så funkade allt smile Men ska nog leta lite till! men skulle vara smidigast att hitta en ny dator då jag skulle vilja ha någon mindre till bilen!

Erick skrev:
Riktigt snyggt under huven nu!! smile Redigt bra jobbat! smile

Tackar smile Måste köpa ett nytt luftfilter till sommaren bara för det jag har nu ser riktigt fult ut! ett "svamp filter" med en 45 graders 4" siliconböj! men blir ett konfilter till nya maskin!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
1 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu har jag fixat så att min egen dator funkar att koppla upp med sprutet, Så nu är det lite lättare att felsöka iallafal! Jag har även bytt till en trigger som jag vet att är hel men fortfarande får jag ingen triggersignal. Så nu har jag kollat runt på olika forum och hittat jag måste ställa in potentiometrarna inne i boxen för att få någon signal!

Men jag är inte exakt säker på var jag ska mäta när man ställer in dom så måste vänta tills någon kan säga mig exakt var man ska mäta smile

Såhär ser det ut inne i boxen
http://i44.tinypic.com/2hmopqa.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
2 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu har jag fått lite hjälp om hur jag ska justera in potentiometrarna på skogenracing och savarturbo så kanske den hoppar igång imorgon! Var ut en sväng i garaget och testade ställa in lite snabbt och den fick iallafall varvtalssignal nu så det går ju åt rätt håll smile

Har även beställt 17" plåtfälgar nu och så mailade jag en beställning på lite uniballs till DannejDrift så att man kan börja bygga om framvagnen sen smile + att jag beställde 4 st 75mm breda universal skärmbreddare från ebay igår så får man se om dom kommer att passa.

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang