Jag ville ha en rolig bil med mycket effekt så att man kan köra både bana och på väg med sidan före :) Så då fick de bli att börja bygga på sierran och pinto motorn rasade så jag ville ha något som tål mer effekt och är hyfsat billig att bygga på så de fick bli en b234f som låg i garaget! Bilen ska vara igång tills vintern så man kan köra på isen! Sen till våren blir de att plocka ur motorn och lägga i smidda grejer + fixa coilovers och bromsar!
Nu är bilen startad iallafall Dock har den bara gått 1-2 min ännu då den inte går som den ännu och skjuter ut poffar genom turbon när man ska försöka starta den ibland mm! Men alltid kul att den kommit igång
Sen fick jag hem mina fälgar idag också! Så nästa vecka blir det att svarva av 2 av fälgarna och bredda dom till 10" införskaffade mig även 2 st 255-40-17 däck så att man kan passa in fälgarna med skärmbreddarna sen
Fint med helt nya så vet man att dom är raka Fram blir obreddade då dom är 7,5" original
Någon som vet varför impellern i turbon stilla när den går på tomgång? Är det för högt oljetryck i turbon att man borde strypa ner tillförseln till typ 3mm ?
Står stilla? Den ska snurra som bara fan även på tomgång!
Ja du måste alltid ha restriktor på olje-tillförseln! ca 2mm in och returen skall vara fritt fall utan några skarpa böjar på minst 16 helst 19 mm!
Har du en slang på returen så hade jag vridit lagerhuset lite också, så att det står helt rakt när bilen står plant. Olja in ska peka rakt uppåt och olja ut ska peka rakt neråt
Nu har jag varit ut och mappat lite själv det jag har kunnat (har aldrig röret ett mappningsprogram förut så de är ju inte det bästa resultatet men den går att köra med och gasa en del!)
Dock får jag inte ner laddtrycket mer än 1-1,2bar antagligen flödar wg rörena/wgn för dåligt! så frågar är om man ska köra med bilen såhär endå i vinter eller om man ska låta den stå så att man har ett reservblock hemma! en original maskin som körs på 1,2bar tror jag inte håller duty cycle var uppe i 89% när jag körde igår! då är det endå 875cc spridare + och ett bränsletryck runt 4,2bar på de laddet! då ska spridarna vara över 1000cc så då borde det vara mellan 300-400hk? beror ju på hur den är mappad också men att däromkring!
Nu har jag mappat den så att den börjar funka bra att köra med Men laddtrycket vill fara iväg! Har laddat 1,75 som mest nu! släpper på 4an när man gasar, dock har de ju varit blött ute när jag kört! Och idag kom det snö så nu blir det inte mycket mer mappande då det bara slirar konstant!
Första drivaxeln körde jag också av när jag lade på försäkringen på den så en cossie bakvagn skulle ju sitta fint :)Det har även vibrerat bort en del grejer på bilen när jag har motorn och lådan helt stumt monterat! Fuelrailen har jag kört bort 1 gång och spjälläges givaren har också vibrerat bort 1 gång! Har försökt lagt nyloc/loctite på alla bultar men är säkert ett par man glömt som kommer lossna ännu!
I onsdags kapade jag även av 2 av mina 17" plåtisar så att jag kan bredda dom
-Westerlund- skrev: Haha den blev ju mycket sturskare än vad jag hade tänk mig, satan vad det matar
haha Tackar Den ska nog upp ett par 100hk till ännu! Men det blir inte förens i vår då jag tycker jag kör över gränsen på original maskin redan 875cc spridare + 1,75 bar ladd och spridarna ligger på 110% alltså är dom också övermaxade Blir 1600-1700cc spridare + fullt ladd vad turbon ger i vår Och finns de pengar kanske det blir en större turbo med kullager!
Alexander92 skrev: haha Tackar Den ska nog upp ett par 100hk till ännu! Men det blir inte förens i vår då jag tycker jag kör över gränsen på original maskin redan 875cc spridare + 1,75 bar ladd och spridarna ligger på 110% alltså är dom också övermaxade Blir 1600-1700cc spridare + fullt ladd vad turbon ger i vår Och finns de pengar kanske det blir en större turbo med kullager!
Just just, vad siktar du på för effekt då? Är ingen mästare på att gissa effekt men utav filmen så såg det ut att vara cirka 350-400?
Edit: Aja, kanske man ska ta och läsa bilens sida först
Senast redigerat av -Westerlund- (11 januari 2014)
på 1,7 bar har jag 12,4 i afr, spridarna ligger på 103% duty cycle och är 875cc! Så det är ju ganska så bra Men min motor tycker nog endå inte om det fast afr är bra! Den börjar villa skjuta ut olja ur vevhusventen men det är ju väntat också när jag kör standard maskin