baltis skrev:
Vad e det du vill ändra på då? Vad för regler vill du ha?
Läser man mellan raderna så får jag en känsla av att du tycker att man ska få trimma mer eller mindre fritt och sen bara åka till bilprovningen och visa bilen och sen är den laglig.
300hk/ton är MYCKET effekt, finns (vad jag vet på rak arm) inget annat än ferrari, lambo och vissa brutala porschar som kvalar in under den kategorin. För att tillåta den effekten i en gammal e30 eller 740 så ska det krävas både fullbur (som inte är tillåtet i vanliga bilar?) och att precis ALLT är förbättrat i hela bilen.
Sen kan man ju även fråga sig VARFÖR det ska vara tillåtet att åka 800hk bmw e30 på allmänväg, för inte fan kör man lagligt med en sån bil (jag kör ju inte ens lagligt med mina 340hk i min m3a dom få gångerna jag kör på vanlig väg).
Och trots att jag anser mig själv inte veta något - så vet jag lite mer än dig

Du får turbonkonvertera bilar nyare än -75, bara att byta till etanol samtidigt - vips så är bilen laglig! (detta som jag tycker är ren idioti och borde förbjudas).
Jag har ju skrivit några exempel på vad jag skulle vilja ändra, sen är ju hela den här tråden till för att få mer exempel på regler att ändra.
Jag kan vara ännu tydligare än jag varit tidigare:
Det jag vill är att man ska kunna trimma en bil och under förutsättning att man gjort nödvändiga uppgraderingar av resten av bilen(alltså inte bara motor) så ska man få registrera om den med den nya effekten. Alltså att man uppgraderar bromsar, chassi, ev. sätter in bur osv. Självklart ska man då tillåta bur om det nu är olagligt.
Varför ska det inte vara tillåtet att köra en 800hk stark bil på vägen? För det första så gör folk det ändå, för att de vill och skiter i att det är olagligt, för det andra kan man kila in och köpa en supersportbil med den effekten och köra på vägen. Man vill kanske åka till och från bana, utställning, garage osv utan släp.
Det borde inte spela någon roll om det är en E30 eller en koeniggsegg. Är bilen reggad och godkänd med effekten så ska det vara ok, men för att få ta ut 800hk ur en E30 så måste man såklart klara väldigt tuffa krav.
Jag har försökt hitta någoting om att det skulle vara lagligt att turbokonvertera samtidigt som man etanolkonverterar, men det enda jag finner är att man kan göra det om man även reggar som ombyggt fordon, vilket idag innebär att man måste göra en hel del mer än bara sätta på en turbo.