S40 -01, fläkten värmer inte.

Fismumriken
18 augusti 2013 · 533 Inlägg

Halloj!
Nåt som vet vad felet kan vara? Motorn blir varm men jag får ingen värme in i kupen. Ac fungerar bra. Problemet började lite smått i vintras men fungerar inte alls nu.
Mvh

A-Dahlgren Dahlgren
18 augusti 2013 · 450 Inlägg

Har du tittat nivån på kylarvätskan?
Eller om någon slang till värmepaketet ligger i kläm/böjd pga felmontering?

Fismumriken
18 augusti 2013 · 533 Inlägg

Vatten i kylaren finns det, kablar har jag ej rört, hur kommer man åt dem?

A-Dahlgren Dahlgren
18 augusti 2013 · 450 Inlägg

Fismumriken skrev:
Vatten i kylaren finns det, kablar har jag ej rört, hur kommer man åt dem?

Slangarna går in i torpedväggen.
Ibland när dem spricker så kommer bill och bull och lagar slangarna,
Men egentligen så klipper de bara av slangen.
Och slangen är gjuten för perfekt passform.
Om slangen då blir lite klämd så kan det räcka för att det inte skall cirkulera. Och då får du aldrig värme i bilen.
Annars kan det vara givar fel,termostat.
Åk till en verkstad och låt dem läsa av temperaturerna i bilen.
Tar 5 min.. och kostar nog ingenting.

Fismumriken
18 augusti 2013 · 533 Inlägg

Okej, slangarna från kylaren samt från motorn verkade okej. Det går en alu-slang, perforerad mellan typ grenröret och någon annan del. Vad gör den?

Fismumriken
19 augusti 2013 · 533 Inlägg

Finns det nåt jag kan göra/kolla? Och lite utförligare hur och var?

crescentcompact
19 augusti 2013 · 280 Inlägg

Du kan känna lite försiktigt på slangarna som går till och från kylaren, är det stor skillnad i värme när du har kört en runda så är det fel på termostaten.

/Fredrik

Fismumriken
19 augusti 2013 · 533 Inlägg

crescentcompact skrev:
Du kan känna lite försiktigt på slangarna som går till och från kylaren, är det stor skillnad i värme när du har kört en runda så är det fel på termostaten.

/Fredrik

Hur varma dom är eller? Hårdhet? Hur ska det kännas?

Edit: läste lite snabbt:P hur varma ska de va?

Senast redigerat av Fismumriken (19 augusti 2013)

A-Dahlgren Dahlgren
19 augusti 2013 · 450 Inlägg

Fismumriken skrev:

crescentcompact skrev:
Du kan känna lite försiktigt på slangarna som går till och från kylaren, är det stor skillnad i värme när du har kört en runda så är det fel på termostaten.

/Fredrik

Hur varma dom är eller? Hårdhet? Hur ska det kännas?

Edit: läste lite snabbt:P hur varma ska de va?

Nog varma för att du inte skall vilja hålla kvar smile
Om du nu inte har väldigt mycket skinn på händerna och saknar känsel.
Går det inte in 2 slangar bakom motorn på dessa?
En in och en ut?

Senast redigerat av A-Dahlgren (19 augusti 2013)

RGH
19 augusti 2013 · 134 Inlägg

Du säger att motorn blir varm, då antar jag att den är uppe i full driftstemp ca80-90 grader och inte 30 grader? Och ingen har varit och pulat med bilen utan felet har kommit smygande?
Min GISSNING är att värmepaketet har blivit igensatt och därför får du ingen cirkulation. Om du tar av de två slangarna som går till värmapaketet (förslagsvis när motorn är kall så slipper du bränna tassarna) och sedan kör igenom värmepaketet med vattenslang och ser om det är igensatt, skall flöda rejält. Man kan spola rent ett värmepaket på det här viset men det är en tillfällig lösning på ett permanent problem. Prova det

BMW 318iS "T" (1990)
Fismumriken
20 augusti 2013 · 533 Inlägg

Värmemätaren är på hälften! Okej, går slangarna från motorn in i väggen? Det kommer värme kanske 1 av 20 gånger typ.

Fismumriken
20 augusti 2013 · 533 Inlägg

Ska testa blåsa ur värmepaketet! Ska man koppla bort slangarna från motorn då eller hur funkar det? Måste man in under handsfacket?

A-Dahlgren Dahlgren
20 augusti 2013 · 450 Inlägg

Ja det går väll in 2 slangar i torpedväggen.
Ena är väll in och den andra är retur/ut.
Antar att han menar att du ska spola i anslutningen vid torpedväggen.
Och jo du tar väll bort slangklämmorna eller tryckkopplingarna och drar loss slangen från torpedväggen eller vid motorn. vet inte vad som är lättast. Antar det är lättast vid torpedväggen.

Fismumriken
20 augusti 2013 · 533 Inlägg

Okej, så tappar man ut allt vatten, stoppar in vattenslangen i hålet och sedan hoppas på det bästa?

Glesmark
20 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Låter inte som att de e nått fel på termostaten iaf.

Istället för att tappa ut allt vatten och hålla på som en idiot innan du vet att det är stopp så kan du känna på båda slangarna om dom är ungefär lika varma när bilen är uppe i driftstemp och du har på full värme i bilen.


Om INTE, så har du stopp.

Om BÅDA TVÅ är ungefär lika varma så har du förmodligen felet i styrningen till acanläggningen, det kan vara så att elmotorn som skall reglera spjället har gått sönder/glappar.

Om du hoppar in i bilen, slår på tändningen.
Starta inte bilen, ha de så tyst som möjligt och ha inte på radio och sånt.

Sätt fläkten på så lite som går men att den ändå snurrar och vrid på värmelreglaget från kallaste till varmaste och tvärtom och lyssna om du hör något som rör sig/elektroniskt ljud. Sätt sen fläkten på typ 80% och gör samma sak och se om du märker någon skillnad på luftflödet.

Göra detta och återkom.

Mvh

Fismumriken
20 augusti 2013 · 533 Inlägg

Hörde inget ljud när jag vred värmereglaget. Liftflödet ändrades dock när jag hade på nivå 4 på fläkten och vred från kallt till varmt kallt smile

Edit, det ändrades bara luftflöde när jag hade på auto vart luften ska blåsa. Va luften mot rutan ändrades inte flödet.

Senast redigerat av Fismumriken (20 augusti 2013)

RGH
20 augusti 2013 · 134 Inlägg

Glesmark skrev:
Låter inte som att de e nått fel på termostaten iaf.

Istället för att tappa ut allt vatten och hålla på som en idiot innan du vet att det är stopp så kan du känna på båda slangarna om dom är ungefär lika varma när bilen är uppe i driftstemp och du har på full värme i bilen.


Om INTE, så har du stopp.

Om BÅDA TVÅ är ungefär lika varma så har du förmodligen felet i styrningen till acanläggningen, det kan vara så att elmotorn som skall reglera spjället har gått sönder/glappar.

Om du hoppar in i bilen, slår på tändningen.
Starta inte bilen, ha de så tyst som möjligt och ha inte på radio och sånt.

Sätt fläkten på så lite som går men att den ändå snurrar och vrid på värmelreglaget från kallaste till varmaste och tvärtom och lyssna om du hör något som rör sig/elektroniskt ljud. Sätt sen fläkten på typ 80% och gör samma sak och se om du märker någon skillnad på luftflödet.

Göra detta och återkom.

Mvh

Jag vet inte om jag tycker att det är så pass mycket mer jobb att sätta på två klämmor på två slangar, lossa två slangklämmor och dra fram vattenslangen. Tar ju ungefär lika lång tid att skriva ett inlägg i ett forum wink

Skulle det vara bra flöde så vet du det säkert och kan utesluta det helt och därefter fortsätta felsökning. Låt oss säga att TS har helt stopp i värmepaketet, ja då kommer båda slangarna vara ungefär lika varma (dock inte heta ) för ja, slangarna blir varma precis som allt annat under huven när motorn är i driftstemp. Detta kallas strålningsvärme, och det är inte säkert att ts vet hur varma slangarna skall bli vid normalfall. Jag försöker bara göra en lite enkel beskrivning på hur man kan börja felsöka och inte krångla till det för ts.
Jag kan ha fel och OJ så fel jag kan ha ibland men det är tråkigt att bli kallad för idiot, så jag lämnar denna tråd i händerna på bättre vetande och hoppas det löser sig med värmen:)

MVH

BMW 318iS "T" (1990)
Fismumriken
21 augusti 2013 · 533 Inlägg

Kan tillägga att bägge slangar blir varma, men absolut inte heta så man får ont av dem.

Fismumriken
21 augusti 2013 · 533 Inlägg

Imorse hände nåt märkligt. Startar bilen med högsta värmen, och i och med att bilen blivit varm så blåste det varmluft! Sänkte sedan till kallaste men det tog ca en kvart innan det ändrade sig. Efter det så funkar det som vanligt igen.

Glesmark
21 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Låter ju som reglaget bråkar, kallar inte någon specifik person för idiot.
Angående att känna på två slangar så tycker jag det är enklare än att riva loss dom och spilla ut kylvätska osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang