Men blir det inte böter eller nobben på bilprovningen?
Jag har för mej att 5% är gränsen, men det spelar inte så stor roll i "riktiga världen". Tror jag aldrig hört talas som någon som fått nedslag på sånt. (såvida man inte åkt med galen stretch eller absurd offset)
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
Hur skiljer det där sej ifrån vad som gällde förut?
Jag gissar att det är ok att ha andra däckdimensioner än helbilsgodkännande tillät innan. Typ som på 80 talet. Bara omkretsen ligger inom +- 5%. Ska kolla med bilprivningen imorgon. Men det verkar så! Om det stämmer är jag nöjd.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
Men allt förutom det som berör dragkrok har varit aktuellt i typ 7 år redan..