1701
Sök

Audi a6 v6 Q 96:a blir varm vid körning

170 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Hej var ute och körde med bilen i dag när helt plötsligt tampen vart tok hög ca 120 grader å det börja pipa å tändes en varnings  lappa stängde genast av bilen och lät den svalna så passa mycket att jag kunde puttra hemåt inte en lång kör stärka. Klev ut och öppna huven för å se om det fans något vatten kvar vilket det gjorde låg fint starks under max. Tycker det är märkligt för fläktarna går hela tiden men den blir ändå hur varm som hällts. Är det någon som har ett snappat svar på vad det kan vara?

170 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
Var utte nys och höll på lite å nu börja den koka med vad kan feltet vara? Trasig vattenpump? Någon som vet något

6 424 Inlägg
31 augusti 2013
Hej!
Dålig kylare! Igensatta ganglier!
Byt eller ta bort och gör ren utifrån.

170 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Så du tror det räcker? Det hände ju bara så där utan förvarnig

170 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Spolat systemet å allt riner på mycket fint. Har även lyckats ha bilen på tomgång ca 30 menuter men man kan bara köra i ca 2 menuter inana det börjar pipa och koka igen

94 Inlägg
6 september 2013
Om vattenpumpen ej är bytt så prova byta som nr 1,den nya pumpen har metallhjul smile

278 Inlägg
6 september 2013
Jag ska ge dig ett tips om du inte vill börja renovera... Stäng av bilen samma sekund som den passerar 100c sträcket. För en kokande bil med alu toppar är lika med katastrof. Topparna slår sig och behöver planas och monteras nya block packningar! Men säger som alla andra. Kolla vattenpump och kolla så inte oljan är gul/vit kleggig för då läcker någon eller båda toppackningarna smile

170 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Pumpen är det inte då den ser å käns bra prata med en audi mikaniker och han sa om den käns å ser hel ut så är det nog så med. Så fler förslag på vad det kan vara ?

509 Inlägg
7 september 2013
Med 99% säkerhet så är det plastskoveln i vattenpumpen som har spruckit och snurrar för lätt på axeln,.Har varit med om det på ett par bilar och nästan alltid när man byter vattenpump så kan man hitta sprickor.Köp pirat på mekonomen eller autoexperten och se till att du får med metallimpeller.För att testa vattenpumpen så måste man spärra impellern genom att ta bort någon vattenslang eller givare och försöka snurra på remskivan samtidigt.Det går inte att känna eller se på en vattenpump om den är trasig på moderna bilar.

170 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Pumpen är det inte då den ser å käns bra prata med en audi mikaniker och han sa om den käns å ser hel ut så är det nog så med. Så fler förslag på vad det kan vara ?

509 Inlägg
7 september 2013
Ok,men jag tror det slutar med att du byter pumpen.Du har nog ingen cirkulation i systemet,har du eller mekanikern kollat på det?
Jag har bytt pump på flera audi och vw pga impellern spruckit,det syns inte och känns inte när man kollar pumpen.Om det inte är pumpen kolla termostaten,kylaren,topplockspackning.Testa pumpen som jag beskrev ,kostar inget sen kan du eller mekanikern  riva motorn om du vill.Det går som sagt var inte att se eller känna på pumpen om impellern lossnat utan att lossa någon slang eller givare.Skriv gärna vad det var för fel när du hittar det.Googla så får du se hur vanligt det är med impellern.

1 938 Inlägg
7 september 2013
Kan vara pumpen vilket jag också tror att det är, det är förmodligen hjulet som lossnat från axeln och det orkar snurra runt på låga varv men när motståndet ökar tillsammans med varvet så glider hjulet på axeln, fixeringen har lossnat och det snurrar antagligen inte.

För att se om det är pumpen lär man ta ut den och ha den i handen och klämma/känna/vrida på pumphjulet och se om det är fixerat i axeln, eller om det helt sonika spruckit.

Mycket mer kan det inte vara om det nu inte skulle vara termostaten, men dom brukar stå i öppet läge när dom går sönder och motorn brukar inte bli varm förutom på tomgång.

170 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Koka termostaten den öppnas inte så ska byta den först nu så får vi se hur det går. Återkommer med svar i väckan har bistält en ny termostat.

170 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Byt termostaten nu jag försker förstå hur tusan man luftar detta system någon som har något tips?

424 Inlägg
15 september 2013
Ställ dig i uppförsbacke och öppna locket?

170 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Okej hur lång tid tar det? Ser man något på vattnet? Hört att det ska sitta någon skruv vid värmepaketet vad ska man göra med den?

498 Inlägg
15 september 2013
Den ska du antagligen öppna för att luften ska ur i systemet.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
15 september 2013
vad har du hittat för super mekaniker som kan avgöra om plasthjulet spruckit eller ej?

har bytt på några som hjulet spruckit eller dom med metallhjul som oxå släppt från axeln dessa kände man ingen skillnad på förens man tog ner pumpen vattnet ger lite för dåligt motstånd med handkraft för att man ska avgöra om det slirar eller vattnet pumpar runt

Kör fort så hinner inget hända...

509 Inlägg
21 september 2013
Hur har det gått?

170 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Jo förlåt att jag inte har skrivit något. Jo jag tro det löst sig har byt termostaten och kört i ca 45 minuter utan några problem nu i morgon är det olje byte och lite annat så den går fint smile

Sök