Besiktiga med ms fram och sommar däck bak ? eller olika mönster?

Djo
3 september 2013 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:
En polare har sommar fram och ms bak (var så du han köpten) och tror inte det skulle vara olagligt alls ms är ju trots allt ett sommardäck som har en märkning så man får använda det på vintern om man är dumdristig nog.

Ja det är min högst personliga åsikt om ms tycker ni inte lika behöver ni inte görat så inte 5 sidor ovidkomande diskution nu wink

Fast, nu är det ju inte lagligt vilket vi ju redan konstaterat?

Förstog inte allt ni skrev med massa lagtexter och grejer jaja jag skulle då tro att besiktningen inte bryr sig ändå men man kan ju ha otur.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
3 september 2013 · 2 390 Inlägg

Jag har kört flera bilar med vanliga sommardäck, på en axel och MS på en annan. Är likadant med urdubbade vinterdäck funkar oxå utan problem. Måste dock vara samma däckmönster på samma axel.

Senast redigerat av _Performance_ (3 september 2013)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
it_mutt Avstängd
3 september 2013 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:

it_mutt skrev:

Djo skrev:
En polare har sommar fram och ms bak (var så du han köpten) och tror inte det skulle vara olagligt alls ms är ju trots allt ett sommardäck som har en märkning så man får använda det på vintern om man är dumdristig nog.

Ja det är min högst personliga åsikt om ms tycker ni inte lika behöver ni inte görat så inte 5 sidor ovidkomande diskution nu wink

Fast, nu är det ju inte lagligt vilket vi ju redan konstaterat?

Förstog inte allt ni skrev med massa lagtexter och grejer jaja jag skulle då tro att besiktningen inte bryr sig ändå men man kan ju ha otur.

Ah. Ja nej, lagligt är det inte. Men som sagt, är tveksam till om huruvida besiktningen bryr sig.

MEN, det är ju också skillnad på vad som klarar besiktningen och på vad som är lagligt på gatan

(du får ju som sagt besiktiga med sommardäck mitt i vintern, så länge mönsterdjupet är godkänt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
4 september 2013 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:

it_mutt skrev:

Fast, nu är det ju inte lagligt vilket vi ju redan konstaterat?

Förstog inte allt ni skrev med massa lagtexter och grejer jaja jag skulle då tro att besiktningen inte bryr sig ändå men man kan ju ha otur.

Ah. Ja nej, lagligt är det inte. Men som sagt, är tveksam till om huruvida besiktningen bryr sig.

MEN, det är ju också skillnad på vad som klarar besiktningen och på vad som är lagligt på gatan

(du får ju som sagt besiktiga med sommardäck mitt i vintern, så länge mönsterdjupet är godkänt)

Besiktningen kollar så det är vägdugligt (inte hundra procent korekt det får Polisen hålla reda på) Iallafal så som det verkar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
jenjon96
29 mars 2014 · 3 Inlägg

är de lagligt att ha olika märken/mönster på däck som är på samma axel??smile

it_mutt Avstängd
29 mars 2014 · 10 388 Inlägg

jenjon96 skrev:
är de lagligt att ha olika märken/mönster på däck som är på samma axel??smile

21 §   Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.

Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
    Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
    De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872772


Så absolut, under förutsättning att alla 4 är samma "däcktyp" (sommar/ms/dubbdäck).

Det är alltså biten "...skall vara av samma typ...", som folk brukar haka upp sig på, och glömma bort att det handlar om;  diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck

Sen kan man då ifrågasätta om det är bra eller inte, men det är en annan femma.

Senast redigerat av it_mutt (29 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jenjon96
29 mars 2014 · 3 Inlägg

men jag dubba ur däck för ha dom till sommaren och sen hade jag två dåliga och två bra vinterdäck av samma märke så dubba ur dom dåliga och tog två andra dåliga vinter däck med annat märke på men sen så märkte jag att det var rotation på dom och då fick jag olika märke på en axel.

så undrar om det är lagligt med olika märken på däck på samma axel??

it_mutt Avstängd
29 mars 2014 · 10 388 Inlägg

jenjon96 skrev:
men jag dubba ur däck för ha dom till sommaren och sen hade jag två dåliga och två bra vinterdäck av samma märke så dubba ur dom dåliga och tog två andra dåliga vinter däck med annat märke på men sen så märkte jag att det var rotation på dom och då fick jag olika märke på en axel.

så undrar om det är lagligt med olika märken på däck på samma axel??

Det svarade jag precis på? Du får ha olika märke och olika mönster på samma axel, men, inte olika typer av däck (dvs du får INTE ha ett sommardäck på ena sidan och ett friktionsdäck på andra sidan).

Så igen; ja

Fast, att köra med riktiga vinterdäck som sommardäck...isch. MS/åretruntdäck, är sladdrigt som det är, men riktiga dubbdäck, om än urdubbade, när det är 20c varmt ute vill jag inte ens tänka på. Men, det är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jenjon96
29 mars 2014 · 3 Inlägg

ok. gött då är det lagligt smile

it_mutt Avstängd
29 mars 2014 · 10 388 Inlägg

jenjon96 skrev:
ok. gött då är det lagligt smile

Så länge alla dina däck är av samma typ (exempelvis MS-däck, eller sommardäck, eller ja, du fattar), så är det ok att blanda mönster (och tillverkare) som man behagar (under förutsättning att mönsterdjupet är lagligt givetvis).

Senast redigerat av it_mutt (29 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
andreas1
30 mars 2014 · 1 020 Inlägg

Dina urdubbade däck kommer inte vara länge.
Redan nu när det inte är så varmt tugga dom mycket.
Mina såg utsmetade ut när jag tog av dom igår. Good year så inget skitdäck heller

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang