Missljud när bilen går på tomgång Audi A3

kroken_90
2 september 2013 · 28 Inlägg

han nyligen köpt en Audi A3 TS årsmodell 2000 gåt 21000mil de hela började igår kört landsväg och när jag kommer hemåt och växlar ner så går de trögt att lägga i växlarna 4,3,2,1 men när jag lagt i dom en gång så går de bra sen för utom 2an. när jag kommer hem och parkerar bilen märker jag att de kommer missljud mellan motor och växellådan mest frän höger framdäck låter nästan som något som ligger och skakar men när jag trycker ner kopplingen slutar de. jag har inte provkört bilen för att höra om de hörs något med växeln i. vad kan de bero på har ljudfil som kan laddas upp om de hjälper.

xXSammy
3 september 2013 · 6 582 Inlägg

Är växlarna svåra att lägga i och du har ett missljud som försvinner när du kopplar så är det antingen urtrampningslager eller tryckplatta.

Ljudklipp är bra, lådan själv kan vara kass också.

De/Dem
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 september 2013 · 296 Inlägg

Jag har varit med om precis samma sak , då var det drivaxeln som gått sönder höger fram! Lätt att åtgärda smile

Hissa upp bilen på höger sida och snurra framhjulet , hör du det då är det precis som jag sa. Annars kan du börja felsöka andra orsaker.

Senast redigerat av Dream_ (3 september 2013)

Det blir som det blir!
kroken_90
3 september 2013 · 28 Inlägg

Malheus: urtrampningslager är de väll om de låter när kopplingen är nere? men hur felsöker man vilket de beror på? hur dyrt är de? något man klarar av att göra själv eller behövs mycket specialverktyg och vågar man köra den 20mil till garaget?

Dream_ ja de hade ju varit skönt om de bara va de smile kostar?

kroken_90
3 september 2013 · 28 Inlägg

Dream_ om de varit drivaxeln borde den väll inte låta om inte hjulen rörde på sej?

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 september 2013 · 296 Inlägg

kroken_90 skrev:
Dream_ om de varit drivaxeln borde den väll inte låta om inte hjulen rörde på sej?

Hissa upp bilen och snurra på höger framdäck, då får du svar direkt! Jag köpte ingen ny drivaxeln utan beställde nya brickor samt nya bult bara , 218kr för hela kalaset.

Det blir som det blir!
kroken_90
3 september 2013 · 28 Inlägg

Dream_ skrev:

kroken_90 skrev:
Dream_ om de varit drivaxeln borde den väll inte låta om inte hjulen rörde på sej?

Hissa upp bilen och snurra på höger framdäck, då får du svar direkt! Jag köpte ingen ny drivaxeln utan beställde nya brickor samt nya bult bara , 218kr för hela kalaset.

får kika på de först då...

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 september 2013 · 296 Inlägg

kroken_90 skrev:

Dream_ skrev:

kroken_90 skrev:
Dream_ om de varit drivaxeln borde den väll inte låta om inte hjulen rörde på sej?

Hissa upp bilen och snurra på höger framdäck, då får du svar direkt! Jag köpte ingen ny drivaxeln utan beställde nya brickor samt nya bult bara , 218kr för hela kalaset.

får kika på de först då...

Ja gör det , hoppas det är det som är fel.

Det blir som det blir!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang