Eu vill spärra hastigheten

gamlingen
5 september 2013 · 5 198 Inlägg

Finns INGEN som är full lärd.. varken nån finnig kepsprydd 18 åring eller flinskallig hattklädd 65 åring,, i trafiken lär man så länge man lever,, Men klart finns både yngre och äldre som tror dom kan allt.

JoeyJ
5 september 2013 · 502 Inlägg

man har åkt med tillräckligt många taxichaufförer för att inse att man inte blir en bra förare bara för att man kör mycket wink

DasAuto
5 september 2013 · 2 751 Inlägg

Ännu värre är att det fortfarande finns folk som är för EU smile

Ingen skillnad mot Sovjet eller något annat totalitärt styre

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Kuuuzi
5 september 2013 · 15 Inlägg

Nu kommer troligen inte detta förslaget gå igenom, men idén är absurd. Dessutom är det inte första gången kostymnissarna i Bryssel kommer med ett sånt förslag.

Som det redan påpekats kommer omkörningsolyckorna öka. Många människor i trafiken är stressade när de kör och kommer att köra om när bilen framför kör i 110 och det snart blir enkelfiligt. Sveriges motorvägar är ju fulla av 2+1 vägar (som redan är farliga även utan hastighetsspärrar). Dessutom kommer många köra om på ren vana, de har ju gjort så i flera år.

Allt är relativt. Hade vi velat minska dödligheten kan vi spärra alla bilar till 50, alla kommer ju ändå fram? Eller varför inte förbjuda motortrafik för alla under 25? När vi ändå håller på så kan vi förbjuda motortrafik för alla privatpersoner, det räddar ju många liv varje år! Men blir ett förslag automatiskt rätt om det räddar några liv om åren? Nej, att spärra alla bilars hastighet är över gränsen. Det fullkomligt kränker våra privata liv, och ger storebror EU diktatorisk makt.

Djo
5 september 2013 · 10 157 Inlägg

Ja kan dom ju få försöka montera i min pv sen lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SoL Eigenbrötler
5 september 2013 · 1 237 Inlägg

jag tror detta kan vara en god ide. omkörningsolyckor? gud förbjude om folk skulle kunna tänka sig att avbryta en omkörning som uppenbarligen inte kommer att gå...

och vid en "vanlig" omkörning får man väl ändå inte överstiga den gällande hastighetsbegränsningen?


jag behöver dock ingen sådan i min merca tror jag, den går ju max 120. och då lider ju bilen, så 70-80 är min standardhastighet på 90 väg...

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Putteliten
5 september 2013 · 9 081 Inlägg

Djo skrev:
Ja kan dom ju få försöka montera i min pv sen lol

Hehe, går den så fort som 120 då? tongue

Versting Besserwisser?
5 september 2013 · 160 Inlägg

Det skulle med andra ord ta ungefär 1 vecka, så skulle folk ha kommit på ett sätt att lura dessa små apparater att inte fungera... Simpelt. Det finns chippning av bilar, det finns hastighetsspärrar för traktorer med knapp för på/av, hamnar man i en kontroll så slår man igång den igen... herrejösses, var inte så rädda för "regering och riksdag".. smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
OmegaCoffe Dumpersförare.
5 september 2013 · 970 Inlägg

henke_99 skrev:

granadadr skrev:

OmegaCoffe skrev:

Vilka alla lastbilar menar du? Har inte legat nästan bakom någon som inte ligger i minst 100 på landsväg.

på hastighetsmätaren eller gps?? wink wink för i de flesta bilar så visar hastighetsmätaren ca 10 km/h fel wink

Tänkte precis detsamma... Lastbilar har kalibrerade mätare till skillnad mot personbilar. Många som tror att lastbilar kör som dårar, när det i själva verket är dom själva som kör 10 km långsammare än dom tror...

stämmer inte då jag låg bakom en lastbil i 120 idag.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Djo
5 september 2013 · 10 157 Inlägg

Putteliten skrev:

Djo skrev:
Ja kan dom ju få försöka montera i min pv sen lol

Hehe, går den så fort som 120 då? tongue

Kolla min projekt tråd kommer hamna b20 i den och den kommer (om min ekonomi håller för det trimmas) så jo och redan med en original b20 kan man åka fortare. men ska bygga klart den först och det är en heldel jobb kvar. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
saab_sonett Handledare
6 september 2013 · 1 481 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

matteeee skrev:
Då blir bilarna som alla lastbilar som har 90-spärr. Vissa kör i 90, andra i 89 o nån i 88... O sen kan vi ligga där o köra om varann med minimal hastighetsskillnad, och sen smäller det på alla 2+1-vägar när det blir en fil. Fantastiskt smile

Vilka alla lastbilar menar du? Har inte legat nästan bakom någon som inte ligger i minst 100 på landsväg.

Precis..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8v8OfCE7xc

WoozyDozz
6 september 2013 · 918 Inlägg

EU kan fara och fly, vad har dom gjort för något vettigt?

valle22 Smidd i rostigt stål
6 september 2013 · 933 Inlägg

att det är folk kvar och tror man skall behöva eftermontera detta på bilar för de skall klara lagkrav lol
finns det nån som kanske tror man skall eftermontera katalysator med eller varför inte ABS o dyl LOL

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
simlar
6 september 2013 · 5 528 Inlägg

valle22 skrev:
att det är folk kvar och tror man skall behöva eftermontera detta på bilar för de skall klara lagkrav lol
finns det nån som kanske tror man skall eftermontera katalysator med eller varför inte ABS o dyl LOL

Det är ju inte lag på ABS dock. Men som du påpekar så lär man ju inte behöva eftermontera detta ifall det införs lag på att det måste sitta i bilar, på samma sätt som att bilar som inte hade bälten original inte behöver eftermontera det för att vara laglig utan de bilarna har fått dispens då den lagen ej fanns när bilen tillverkades.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 september 2013 · 970 Inlägg

saab_sonett skrev:

OmegaCoffe skrev:

matteeee skrev:
Då blir bilarna som alla lastbilar som har 90-spärr. Vissa kör i 90, andra i 89 o nån i 88... O sen kan vi ligga där o köra om varann med minimal hastighetsskillnad, och sen smäller det på alla 2+1-vägar när det blir en fil. Fantastiskt smile

Vilka alla lastbilar menar du? Har inte legat nästan bakom någon som inte ligger i minst 100 på landsväg.

Precis..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8v8OfCE7xc

Du låg i 110 på slutet och han måste faen legat på mycket mer. pratade med en åkare för ett tag sedan och han har en rätt så ny scania. och han kan blåsa på i 130 utan problem.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
granadadr
7 september 2013 · 7 292 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

saab_sonett skrev:

OmegaCoffe skrev:

Vilka alla lastbilar menar du? Har inte legat nästan bakom någon som inte ligger i minst 100 på landsväg.

Precis..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8v8OfCE7xc

Du låg i 110 på slutet och han måste faen legat på mycket mer. pratade med en åkare för ett tag sedan och han har en rätt så ny scania. och han kan blåsa på i 130 utan problem.

WAG deras mätare är glädjemätare,, plus att i nerförsbackar kan man komma upp i LITE mer fart wink

syntes ju tydligt i början att den låg på äkta 90,, då wag låg på 100,, min visar oxå ca 8-9 km/h fel wink

Johan85 Avstängd
7 september 2013 · 1 418 Inlägg

alla som har 740gl och tror dom gör 200km/h efter 30.000mil och som bara gör 170km/h från fabrik kan väll inte ha mätare som visar för mycket?wink

simlar
7 september 2013 · 5 528 Inlägg

Johan85 skrev:
alla som har 740gl och tror dom gör 200km/h efter 30.000mil och som bara gör 170km/h från fabrik kan väll inte ha mätare som visar för mycket?wink

Självklart inte, hastighetsmätaren stämmer ju alltid tongue
740 visar ju 10km/h för mycket över ca 70-80km/h och efter ca 120-130 skevar det iväg ordentligt. Visar ju till och med 5km/h för mycket redan i 50, dvs 50 på mätaren är egentligen 45.
De flesta bilar, speciellt äldre visar så "mycket" fel, därför ligger jag alltid 10+ på mätaren när jag kör på vägar där det är 70km/h och högre.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Johan85 Avstängd
7 september 2013 · 1 418 Inlägg

simlar skrev:

Johan85 skrev:
alla som har 740gl och tror dom gör 200km/h efter 30.000mil och som bara gör 170km/h från fabrik kan väll inte ha mätare som visar för mycket?wink

Självklart inte, hastighetsmätaren stämmer ju alltid tongue
740 visar ju 10km/h för mycket över ca 70-80km/h och efter ca 120-130 skevar det iväg ordentligt. Visar ju till och med 5km/h för mycket redan i 50, dvs 50 på mätaren är egentligen 45.
De flesta bilar, speciellt äldre visar så "mycket" fel, därför ligger jag alltid 10+ på mätaren när jag kör på vägar där det är 70km/h och högre.

hade 130 på mätarn på 90 väg när ja åkte dit för fortkörning i min 740gl det visade sig vara 118 så ja fick behålla lappen;)

saab_sonett Handledare
7 september 2013 · 1 481 Inlägg

granadadr skrev:

OmegaCoffe skrev:

saab_sonett skrev:

Precis..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8v8OfCE7xc

Du låg i 110 på slutet och han måste faen legat på mycket mer. pratade med en åkare för ett tag sedan och han har en rätt så ny scania. och han kan blåsa på i 130 utan problem.

WAG deras mätare är glädjemätare,, plus att i nerförsbackar kan man komma upp i LITE mer fart wink

syntes ju tydligt i början att den låg på äkta 90,, då wag låg på 100,, min visar oxå ca 8-9 km/h fel wink

Jag har kollat mätaren mot GPS. Den visar inte 10 fel. Han låg på ärliga 95 och ökade till 105. Dessutom hade ljushuvet innan kört om en kollega i skymd vänster/högerkurva på vägen som inte har vägren. Ren tur att han inte mötte någon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang