Eu vill spärra hastigheten

Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Har insett att de finns hastighetsmätare i min gps, som mest är det 10km/h i skillnad mellan gps och bilens mätare i lagliga hastigheter, redan i 50 är det som någon annan redan nämnt ca 5km/h fel, får hålla 120 mätarfart för att nå 108km/h, det känns ju lite fel. smile
Då pratar vi 2008 årsmodell Mercedes. smile

SportPilot Ubåtsingenjör
8 september 2013 · 7 234 Inlägg

Glesmark skrev:
Har insett att de finns hastighetsmätare i min gps, som mest är det 10km/h i skillnad mellan gps och bilens mätare i lagliga hastigheter, redan i 50 är det som någon annan redan nämnt ca 5km/h fel, får hålla 120 mätarfart för att nå 108km/h, det känns ju lite fel. smile
Då pratar vi 2008 årsmodell Mercedes. smile

likadant i vår passat får hålla 150 på mätaren för ca 130 på gps

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Köpte mig en ny bil förra månaden, passerade 200 mil idag.
Kan ju se vad den felar för skojs skull, den borde inte ha några slitage som påverkar något etc.  smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2013 · 14 066 Inlägg

Glesmark skrev:
Köpte mig en ny bil förra månaden, passerade 200 mil idag.
Kan ju se vad den felar för skojs skull, den borde inte ha några slitage som påverkar något etc.  smile

Alla hastighetsmätare byggs för att det ska bli en liten marginal på c:a 5-7 km/h.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
B5244S
8 september 2013 · 2 Inlägg

FordRSC skrev:
Lättast löst är att bygga bilar som ej går snabbare än 130km/h.

Egentligen, varför ska en familjebil kunna köras i 250km/h, då max hastighet i Europa är 130, dock undantagen på vissa sträckor på Autobahn. Förbjuds fri fart där, då behövs verkligen ingen bil som går snabbare än 130!

Men visst är det skönt att kunna gasa på, som Aftonbladet älskar beskriva i vansinneshastigheter, vilket innebär 160 km/h och över!

en vanlig volvo v70 har en elketronisk hastighetsspärr på 210km/h smile

henke_99 Offroad Racing
8 september 2013 · 3 122 Inlägg

saab_sonett skrev:

granadadr skrev:

OmegaCoffe skrev:

Du låg i 110 på slutet och han måste faen legat på mycket mer. pratade med en åkare för ett tag sedan och han har en rätt så ny scania. och han kan blåsa på i 130 utan problem.

WAG deras mätare är glädjemätare,, plus att i nerförsbackar kan man komma upp i LITE mer fart wink

syntes ju tydligt i början att den låg på äkta 90,, då wag låg på 100,, min visar oxå ca 8-9 km/h fel wink

Jag har kollat mätaren mot GPS. Den visar inte 10 fel. Han låg på ärliga 95 och ökade till 105. Dessutom hade ljushuvet innan kört om en kollega i skymd vänster/högerkurva på vägen som inte har vägren. Ren tur att han inte mötte någon.

Då har jag starka misstankar om att bilen inte var svenskskyltad...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
S98
8 september 2013 · 133 Inlägg

Både i privata och i firmabilen så felar de ca 5-8 km/h mellan gps och hastighetsmätare.
Polisen har sagt att gps´n är mycket mer pålitlig just för att biltillverkarna kan ha byggt
glädjemätare.
I gamla Golfen så skiljde det sig ända upp till 120 km/h, då visade gps och mätare samma smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
8 september 2013 · 3 929 Inlägg

Hur fungerar det om man har en engelsk veteranbil som är plusjordad?
Den har dom nog inte tänkt på!

Eller kanske 6v system?
Bögarna får hålla på hur mycket dom vill. Kommer inte fungera ändå.

Senast redigerat av Thunderbird88 (8 september 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
OmegaCoffe Dumpersförare.
9 september 2013 · 970 Inlägg

granadadr skrev:

OmegaCoffe skrev:

saab_sonett skrev:

Precis..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8v8OfCE7xc

Du låg i 110 på slutet och han måste faen legat på mycket mer. pratade med en åkare för ett tag sedan och han har en rätt så ny scania. och han kan blåsa på i 130 utan problem.

WAG deras mätare är glädjemätare,, plus att i nerförsbackar kan man komma upp i LITE mer fart wink

syntes ju tydligt i början att den låg på äkta 90,, då wag låg på 100,, min visar oxå ca 8-9 km/h fel wink

vill gärna se fakta om hur det ligger till med hastigheterna på lastbilarna.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
v70tdi
10 september 2013 · 106 Inlägg

matteeee skrev:

gamlingen skrev:

matteeee skrev:

Tanken är nog att man inte ska köra om... Ja, du läste rätt....

Men.. .då behöver ju inga bilar går fortare än 86 kmh,,,, dvs långtradarfart

Men för h-e, skriv inte det så dom kan hitta det. 120 är tokigt nog smile Ser dom ditt inlägg nappar dom direkt på det.....

vi kan kan spärra alla bilar till 80 blås, det är ju bra för miljön vettu! wink

Squidspeed #GoodToBeBad
10 september 2013 · 856 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Bögarna får hålla på hur mycket dom vill. Kommer inte fungera ändå.

Har jag sagt sedan 90-talet... smile

Om stollarna i EU nu faktiskt kommer så långt att de löser den rent tekniska biten finns ändå det juridiska problemet. En troligare lösning är likt den med alkolås i bilar för folk som torskat för rattfylla. Ex. att du får ha din bils elektronik i fred så länge du inte åker dit på fortkörning, då lär det finnas en paragraf i trafiksäkerhetslagen som gör att du måste montera det i din bil.

Och jag ser inget större problem i det faktiskt.

henke_99 Offroad Racing
10 september 2013 · 3 122 Inlägg

Jag skulle vilja veta hur dom skulle lösa en spärr i t.ex brukisen jag hade innan. Dieselmotor med mekanisk pump och vajerdriven hastighetsmätare...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Glesmark
10 september 2013 · 1 938 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag skulle vilja veta hur dom skulle lösa en spärr i t.ex brukisen jag hade innan. Dieselmotor med mekanisk pump och vajerdriven hastighetsmätare...

Liten box med inbyggd gps som mäter hastigheten och stänger av strömmen till magnetventilen på pumpen samt övervakning på denna kabel, det vore väl ett sätt att fixa de på än om inte vattentätt.
Så länge regler finns kommer man kunna fuska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang