22415
Sök

Värdeminskning utan stämplad servicebok..?

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Hej!

Jag köpte nyligen en bil från ett bilföretag där säljaren lovade mig att bilen hade fullstämplad servicebok. Tyvärr kontrollerade jag inte detta innan jag köpte bilen.
Bilen ifråga är en Renault Megane Cab -05. Det finns inga papper på service över huvud taget. Den har gått ca 7000mil. Så min fråga här är hur mycket minskar värdet på bilen då serviceboken är ostämplad?

Mvh

5 173 Inlägg
3 september 2013
Om det inte finns ett enda "bevis" så skulle jag säga att det sänker värdet en del för då kan den i värsta fall vara helt oservad. Kolla med en märkes verkstad om det finns någon historik i deras datorer. Antar att dom har ett system för det som tex vag. Kan ju vara så att inte serviceboken funnits med vid servicarna.
Är den oservad så kan försäkringsbolag krångla vid tex motorskada har ja hört.
Jag skulle räkna med att en bil utan historik och stämplar är oservad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Om det inte finns ett enda "bevis" så skulle jag säga att det sänker värdet en del för då kan den i värsta fall vara helt oservad. Kolla med en märkes verkstad om det finns någon historik i deras datorer. Antar att dom har ett system för det som tex vag. Kan ju vara så att inte serviceboken funnits med vid servicarna.
Är den oservad så kan försäkringsbolag krångla vid tex motorskada har ja hört.
Jag skulle räkna med att en bil utan historik och stämplar är oservad.

Jag har kontaktat Renault kollat upp detta åt mig. Renault sa att det inte finns någonting i deras system om att min bil har blivit servad hos en auktoriserad verkstad.

Jag fick med serviceboken när jag köpte bilen och i den har någon för hand skrivit "service 2000, 4000, 6000 mil" typ. Det står inte från vilken verkstad och det finns ingen stämpel. Finner mao ingen direkt trygghet i det.

Anledningen till att jag undrar vad värdeminskningen kan tänkas vara är för att jag kommer kräva en del pengar tillbaka från företaget jag köpte bilen av. Så jag undrar vad som är rimligt..?(Om det är av någon betydelse så betalade jag 75 000 kronor för bilen när jag köpte den)

4 670 Inlägg
3 september 2013
Om någon bara skrivit så har dom troligtvis servat den själva. Är det samma ägare dessa 7000 milen så skulle jag ta kontakt med dom o höra. Olika ägare hade jag nog övervägt o häva köpet då folk är väldigt noga oftast på nyare bilar att den ska servas ordentligt.

Har de dock varit en o samma ägare kan man ju föra en fråga med dom o då få lite historik om bilen om du vill ha den kvar. Som min är de mesta ditskrivet men de står då datum, vad för olja, filter osv som är köpt och även kvitton på dom flesta. Vilken för mig räckte dock hade ägaren ägt bilen 13 år med.

Men i väldigt mångas ögon så köper dom inte en bil utan stämplad servicbok o man kan då förlora många köpare pga detta. Så får du den billigare kan du då ta smällen att ev många köpare hoppar denna bil den dagen du vill sälja den?

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Om någon bara skrivit så har dom troligtvis servat den själva. Är det samma ägare dessa 7000 milen så skulle jag ta kontakt med dom o höra. Olika ägare hade jag nog övervägt o häva köpet då folk är väldigt noga oftast på nyare bilar att den ska servas ordentligt.

Har de dock varit en o samma ägare kan man ju föra en fråga med dom o då få lite historik om bilen om du vill ha den kvar. Som min är de mesta ditskrivet men de står då datum, vad för olja, filter osv som är köpt och även kvitton på dom flesta. Vilken för mig räckte dock hade ägaren ägt bilen 13 år med.

Men i väldigt mångas ögon så köper dom inte en bil utan stämplad servicbok o man kan då förlora många köpare pga detta. Så får du den billigare kan du då ta smällen att ev många köpare hoppar denna bil den dagen du vill sälja den?

Jag är ägare nummer nio (9!!) på bilen..

Den strular konstant och har under min ägo (snart 3 månader) vart inne på verkstad 5+ gånger. Jag har pratat med försäljaren om att häva köpet men det vägrar han. Det jag satt att jag vill få tillbaka är 15000kr. Är det rimligt eller bör jag begära mer/mindre?

4 670 Inlägg
3 september 2013
Fel ska reklameras från det att köparen märkte eller borde ha märkt felet "inom skälig tid". Den yttersta tidgränsen är två år. Till skillnad från konsumentköplagen kan "skälig tid" innebära att köparen ska reklamera inom ett par dagar.

Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Gömda fel

Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.

4 670 Inlägg
3 september 2013
Vad för fel har det varit med verkstadsbesöken?

Jag hade krävt mera cash! Hade varit riktigt otrevlig om personen inte tagit tillbaka bilen. Jag anser det som en riktigt stor lögn o påstå att serviceboken är fullstämplad

"säljaren lovade mig att bilen hade fullstämplad servicebok" Kanske mail eller liknande kvar där detta står?
Senast redigerat av mickius (3 september 2013)

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
mickius skrev:

Jag hade krävt mera cash! Hade varit riktigt otrevlig om personen inte tagit tillbaka bilen. Jag anser det som en riktigt stor lögn o påstå att serviceboken är fullstämplad

"säljaren lovade mig att bilen hade fullstämplad servicebok" Kanske mail eller liknande kvar där detta står?

Får tacka så mycket för svaren!

Hur mycket mer hade du lagt på?
Jag har även lagt ca 4500kr på en hyrbil då bilen dog en dag, ska jag kräva ersättning för det med?

Det som gör mig mest förbannad är att gubben är så fruktansvärt otrevlig och nedvärderande.

Fel som vart på bilen är bl.a.
*Motorn dör titt som tätt
*Bakrutan funkar inte (kunde tydligen ta honom flera månader att få fram den delen)
*Det är något som surrar inne ifrån kupén även om fläkten är avstängd
*Det brötar från höger bakhjul, min bror sa att det kan vara hjullagret som börjar ge sig
*Läcker in vatten från taket
*Cabben fungerade inte att fälla upp/ner
*Bränslemätaren va kass
*Radiosignalen försvinner när elvärmen till rutan slås på

Listan kan göras längre men det är vad jag kommer på på rak arm.

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
mickius skrev:

Jag har min bror som vittne till detta. Han var med och hörde allt som sas.

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
someoneelse skrev:
mickius skrev:

Får tacka så mycket för svaren!

Hur mycket mer hade du lagt på?
Jag har även lagt ca 4500kr på en hyrbil då bilen dog en dag, ska jag kräva ersättning för det med?

Det som gör mig mest förbannad är att gubben är så fruktansvärt otrevlig och nedvärderande.

Fel som vart på bilen är bl.a.
*Motorn dör titt som tätt
*Bakrutan funkar inte (kunde tydligen ta honom flera månader att få fram den delen)
*Det är något som surrar inne ifrån kupén även om fläkten är avstängd
*Det brötar från höger bakhjul, min bror sa att det kan vara hjullagret som börjar ge sig
*Läcker in vatten från taket
*Cabben fungerade inte att fälla upp/ner
*Bränslemätaren va kass
*Radiosignalen försvinner när elvärmen till rutan slås på

Listan kan göras längre men det är vad jag kommer på på rak arm.

Jag kan ju även lägga till att jag fick 3 månaders garanti på bilen så det är hos bilförsäljaren som jag har lämnat den på verkstad med.

579 Inlägg
3 september 2013
Jag hade kört upp bilen där solen inte lyser på den försäljaren!! smile

8 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
haha jo tanken har slagit mig med smile

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
4 september 2013
Kom alla dessa fel dan efter du köpte den? De flesta är ju enkla att kolla INNAN man köper en bil?

/Mattias

8 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Då de flesta av felen är sånt som kommer och går missade jag dom under provkörningen och när jag gick igenom bilen.. Motorn dör inte varje gång man kör, bränslemätaren funkade sporadiskt etc.

7 385 Inlägg
4 september 2013
kräv återköp eller ring konsument köpverket

279 Inlägg
4 september 2013
nyfiken bara. men vilken firma är det. låter som en jag köpt bil hos tidigare. dock så viste jag om felen.
vill du inte säga det öppet så är jag tacksam för PM smile

Sök