4065
Sök

Däcksslitage,luftryck och/eller hjulinställning?Eller något annat?

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Bil: Passat 2.0i Variant -96

"Problem": Alla 4 däcken slits mer på både in och utsida. Däcken har gått ca 4000 mil o de är nu nerslitna i ytterkanterna, samtliga 4 ser likadana ut och är lika mycket slitna. I slitbanans "mittendel" (som utgör ca 70-75% av slitbanan) så är mönsterdjupet ca 4-5mm, dvs en hel del kvar. Däcken har dimension 205/45/17, Federal SS-595, LoadIndex 84. Just LoadIndex är egentligen lite för lågt (skall vara 87 enligt VW). Har kört med 2.5 bar runt om. Hjulinställning gjordes när de nya däcken/fälgarna monterades, endast framvagnen är ställbar. Vinklarna ställdes in korrekt fram, bak var de inte helt 100, men de kan inte justeras, om man nu inte vill shimsa axeltapparna vilket skulle bli alldeles för tidskrävande. Vinklarna bak var "OK". Bak verkar det som att slitaget har gett upphov till mindre "klackar" på insidan. Slitaget i ytterkanterna kan sägas vara nere vid "slitage-tabbarna", dvs 1mm, inte mer...

Fråga: Beror slitaget i ytterkanterna på att 2.5 bar är för lågt tryck (har höjt till 2.8 nu...)? Eller är det däck/fälgar som är för breda till bilen (7*17, ET ca 40)? Eller kan ett något för lågt LI vara orsaken? Är ju inget alarmerande slitage men hade de slitits helt jämt hade däcken rullat lätt uppåt 7000 mil. Som det ser ut nu kommer de klara ca 4500 mil, vilket är OK men synd att däcken har så mycket mönster kvar i "mitten".

Övrigt: Bilen drar inte åt något håll, går spikrakt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 948 Inlägg
8 september 2013
för lågt däcktryck, hur var mönsterdjupet när däcket var nytt?

3mm på kanterna och 5mm i mitten? en tanke bara...

4 474 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Mönsterdjupet var som på "alla andra fabrikat" när det var nytt, dvs runt 9mm i princip över hela däcksbredden (ok kanske något grundare allra närmast kanterna, men så är det ju på alla fabrikat). Jag tycker att 2.5 bar borde ha räckt, körde faktiskt i 2.7 ibland, men aldrig mindre än 2.5 (kollar trycket typ varannan månad iaf...). Kör med 2.8 nu, ska bli intressant o se om ytterkanterna "slutar" att slitas, eller man behöver kanske trycka i ännu lite till?? Max rek tryck som står på däcken är 35 Psi vill jag minnas, dvs runt 3 bar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

1 948 Inlägg
9 september 2013
tycker 2,5 låter lite lite på 205/45/17 kör med 2,3-2,4 på mina 195/65/15, så borde nog bli bättre bara du höjjer trycket. Finns ingen annan anledning till att det ska slita i utkant och innerkant på däcken

4 474 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Hm...På däcket står det "Max pressure 36 PSI, 250kPa", vilket betyder max 2.5 bar...Kör med 2.8 nu, svårt o säg om slitaget ändrats, har bara hunnit kör 400 mil med det högre trycket...
Känns så-där att köra med 10% högre tryck än max-tryck enligt tillverkaren...

1 948 Inlägg
16 september 2013
Då har det troligtvis att göra med att du har för lågt loadindex - så du får välja, för högt tryck eller snedslitna däck hmm

4 474 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
LI 84 "pallar" ju max 500kg/däck (LI 87 "pallar" 545kg/däck). Har vägt bilen flera gånger o den har aldrig vägt mer än 1600 kg lite drygt, kan inte tänka mig att max vikten för en Passat kan vara över 1900kg...Men det kan ju vara att stommarna är för mjuka iofs...Nåja, får rulla vidare med 2.8 till däcken är slut. Nästa gång kommer jag vara mer uppmärksam/kritisk vad gäller LI...

Sök