3943
Sök

Vad ska denna typ av fjäder vara bra för?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Den här bilden förställer fjädrarna på min VW-buss, bilden är tagen för några år sen innan de monterades på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/565384_yrr1fr.jpg

De båda fjädrarna som inte är inplastade på bilden har ju som ni kanske ser en lite rolig form vi kan ju för skojs skull kalla dom för "sfäriska skruvfjädrar" för jag har ingen aning om vad den korrekta benämningen är men i belastat läge så ser de runda ut.
Dessa fjädrar sitter bak på bilen idag.

Fråga:
Vad kallas dom egentligen? Någon som har koll?
Vad är anledningen till denna utformning?
Finns det fler bilar som har likadana fjädrar? Några exempel?

Anledningen till att jag undrar är för att mina (som är eftermarknads som sänker 80mm) är lite för mjuka. Jag skulle helst vilja ha tag i ett par hårdare men (som fortfarande sänker ungefär lika mycket). I dagens läge så har jag ställt stötdämparna i det hårdaste läget för att kompensera för gungandet men det är ju inte helt rätt rätt egentligen.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

1 948 Inlägg
8 september 2013
Ser väl ut så där för att passa i fjäderskålen?

Om jag inte missminner mig helt och hållet så såg mina ut så på m3an, dvs alla bmw e46...

6 Inlägg
8 september 2013
Bakfjädrar till BMW E36 och E46 (3-serien) ser väldigt lika ut, så ta  och mät på ett par sådana och se om måttet stämmer, för BMW har ju en uppsjö med fjädrar i olika hårdheter. Har en komplett sats H&R fjädrar till en E36:a som skall sänka ca 40 mm liggandes, men de är ju 33 mil mellan oss!

Hälsn. Lars K

huh?
10 427 Inlägg
8 september 2013
Två fjädrar som lirar bak på E46:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-357d23f0e5b0991da729a3b79c900c1d.jpg
"originalfjäder" till vänster (tror det är fabrikat Lesjöfors pga samma diameter hela vägen) och en fjäder från ett Eibach Pro-kit. Runda "hål" i båda ändarna för att passa i gummit (inget special direkt).

Om trådskaparen kan plocka fram numrena på fjädrarna i bilden så borde han även kunna kolla upp
vilken bil de är gjorda för (?) och ev anpassa efter det vid nyköp.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Kallbom skrev:
Bakfjädrar till BMW E36 och E46 (3-serien) ser väldigt lika ut, så ta  och mät på ett par sådana och se om måttet stämmer, för BMW har ju en uppsjö med fjädrar i olika hårdheter. Har en komplett sats H&R fjädrar till en E36:a som skall sänka ca 40 mm liggandes, men de är ju 33 mil mellan oss!

Hälsn. Lars K

Fjädrarna på bilden är också H&R.
Jag ska se om jag kan ta bort en fjäder någon dag i veckan och mäta på den (höjden samt diametern på hålet).
Min syrra bor ju i Göteborg, hon ska hit i helgen. Har du vägarna förbi Göteborg så går det att lösa.

Men som sagt så bör man kanske mäta lite först.

Hade jag vetat det för ett år sen att fjädrarna ser ut så på BMW:s 3-serie så hade jag ju passat på att tagit dom när en kompis skrotade sin E36:a förra sommaren.

steifan skrev:
Två fjädrar som lirar bak på E46:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 900c1d.jpg
"originalfjäder" till vänster (tror det är fabrikat Lesjöfors pga samma diameter hela vägen) och en fjäder från ett Eibach Pro-kit. Runda "hål" i båda ändarna för att passa i gummit (inget special direkt).

Om trådskaparen kan plocka fram numrena på fjädrarna i bilden så borde han även kunna kolla upp
vilken bil de är gjorda för (?) och ev anpassa efter det vid nyköp.

Att diametern på själva fjäderstålet är lika hela vägen borde ju rimligtvis innebära att det blir lite stummare. På mina gröna så är den grövre kring mitten och tunnare i ändarna.
Jag ska se om jag kan hitta H&R:s egna artikelnummer. Förpackningen är borta sedan länge men har jag tur så står det något på själva fjädern.
Senast redigerat av MagnumR (8 september 2013)

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Hehe, det lönar sig att spara gamla bilder i datorn... smile
Det står 100 22 101 HA på fjädern och det är som sagt en H&R-fjäder.
Då ska vi se om vi hittar nåt...

8 276 Inlägg
8 september 2013
MagnumR skrev:

Progressiva fjädrar.

MagnumR skrev:

Tanken bakom är att kunna göra en rätt hård fjäder, men där första lilla biten dem fjädrar in blir lite mjukare för att förbättre komforten. FInns många bilar med liknande lösningar.

6 Inlägg
8 september 2013
Här har du en bild på H&R fjädern som är till BMW E36, med H&R:s artikelnummer

http://www.garaget.org/?car=246329&image=3221940

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Efter lite googlande så verkar artikelnummret vara 29922-1
Verkar vara specifikt till T3.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MagnumR skrev:

Progressiva fjädrar.

MagnumR skrev:

Tanken bakom är att kunna göra en rätt hård fjäder, men där första lilla biten dem fjädrar in blir lite mjukare för att förbättre komforten. FInns många bilar med liknande lösningar.

Jag trodde det låg i en spiralfjäders natur att motståndet ökar i kvadrat med "slaglängden"? Prova att skruva isär en bläckpenna och tryck fjädern mellan tummen och pekfingret  så ska du se att det går lätt i början och sedan tyngre och tyngre tills den är helt ihoppressad.
I så fall så skulle jag vilja påstå att alla spiralfjädrar är progressiva...?

Eller?

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 september 2013
Jag tror att det man menar med en "progressiv" fjäder är att man har en "variabel fjäderkonstant"...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 276 Inlägg
9 september 2013
MagnumR skrev:
Jag trodde det låg i en spiralfjäders natur att motståndet ökar i kvadrat med "slaglängden"? Prova att skruva isär en bläckpenna och tryck fjädern mellan tummen och pekfingret  så ska du se att det går lätt i början och sedan tyngre och tyngre tills den är helt ihoppressad.
I så fall så skulle jag vilja påstå att alla spiralfjädrar är progressiva...?

Eller?

Om du tar fjädern i pennan och håller i den på mitten och i ena änden och drar ut den en bit. Sen trycker du ihop igen och jämför hur fjädern trycks ihop på var sida om mitten. Hur fjädern lindas ändrar hur den beter sig även fast man har samma tjocklek på tråden.

Det kanske är enklare att visualisera om man tänker sig att man delar upp fjädern i flera delar. Säg att du ha en fjäder som är konad i ena änden med cylindrisk i övrigt. Tänk istället att den cylindriska delen är en fjäder och att den konade är en separat fjäder, men dem jobbar ihop.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Om jag byter ut Stötdämparen (den röda) mot en coilover istället så att det blir två fjädrar, är det godkänt?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/851110_v5rg36.jpg
Eller är det bara tillåtet med en fjäder? Antingen den vanliga eller en coilover?
Senast redigerat av MagnumR (15 september 2013)

236 Inlägg
15 september 2013
MagnumR skrev:
Om jag byter ut Stötdämparen (den röda) mot en coilover istället så att det blir två fjädrar, är det godkänt?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/851110_v5rg36.jpg
Eller är det bara tillåtet med en fjäder? Antingen den vanliga eller en coilover?

coilover som passar på den bilen brukar ju justeras i fjädern,... alltså så byter du fjädern och dämparen så det kommer se likadant ut som för tillfället... bara att du kommer ha en gängad mutter längst ner på fjädern ( som sitter där den gröna sitter nu )

Man måste ha humor

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Fast jag menar att jag byter ut stötdämparen som sitter idag mot en coilover fast fortfarande har kvar den gröna fjädern. Där den gröna sitter finns det ingen plats att sätta dit något som är längre än högst 20cm.

815 Inlägg
15 september 2013
MagnumR skrev:
Fast jag menar att jag byter ut stötdämparen som sitter idag mot en coilover fast fortfarande har kvar den gröna fjädern. Där den gröna sitter finns det ingen plats att sätta dit något som är längre än högst 20cm.

En anpassad fjäder för just din bil kommer medfölja, och den kommer då att vara kortare än orginal.

1 948 Inlägg
15 september 2013
Hur kan det vara en coilover om fjädern och stötdämparen sitter separat? (som det gör original) - det är ju raka motsattsen till vad coilover är...

Finns flera leverantörer som erbjuder riktiga coilover bak, jag har det på min e46a.

Edit: Original fjädern tas då självklart bort och coilovern är upp och ner för att få plats med fjädern. Har inte provat besikta med detta än men har väldigt svårt att se att det ska vara några problem.
Senast redigerat av baltis (15 september 2013)

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Alltså coilovern sätter jag där stötdämparen är placerad idag, alltså jag byter ut den röda Konistötdämparen mot en annan stötdämpare som det sitter en fjäder på på utsidan som det även sitter en mutter på för att justera fjädertrycket. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att fatta med det riktigt? hmm
Sen är frågan om orginal fjäder (den gröna på bilden som inte sitter där jag har tänkt att coilovern ska sitta utan över navet) får sitta kvar OCKSÅ eller om de blir tjuriga på bilprovningen för att jag har både coilover (där stötdämparen sitter på bilden) och på fjäderns ursprungliga plats?

Kör jag med båda fjädrarna så kanske man inte behöver ställa fjädertrycket speciellt hårt på coilovern eftersom att det finns en annan fjäder som tar upp en del av belastningen.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Jag menar alltså som ett alternativ om jag inte får tag i några vettiga vanliga fjädrar kanske jag ska tillägga. Det var det jag syftade på i inlägg #13. smile

1 948 Inlägg
15 september 2013
MagnumR skrev:
Alltså coilovern sätter jag där stötdämparen är placerad idag, alltså jag byter ut den röda Konistötdämparen mot en annan stötdämpare som det sitter en fjäder på på utsidan som det även sitter en mutter på för att justera fjädertrycket. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att fatta med det riktigt? hmm
Sen är frågan om orginal fjäder (den gröna på bilden som inte sitter där jag har tänkt att coilovern ska sitta utan över navet) får sitta kvar OCKSÅ eller om de blir tjuriga på bilprovningen för att jag har både coilover (där stötdämparen sitter på bilden) och på fjäderns ursprungliga plats?

Kör jag med båda fjädrarna så kanske man inte behöver ställa fjädertrycket speciellt hårt på coilovern eftersom att det finns en annan fjäder som tar upp en del av belastningen.

Fjädrar med ställbart tryck är tyvär inget som finns.
Det du oftast kan ställa in på en "coilover" är höjd samt bump och rebound(om du har en lite finare modell) på dämparen.

Ja, original fjädern ska bort.

Sök