Trimma Volvo 850 GLT 92- 170 hk (sugmotor)

mb_pucken
22 november 2013 · 5 087 Inlägg

TurboAnton skrev:

244Turbo skrev:
blir ganska trött när massa turbo nissar ska gissa vad de kostar o trimma en sugmotor.. de kostar inga 1000kr per hästkraft...

som vissa skriver så krävs de inte jätte mycke jobb o nå 200hk o strax över på en glt motor..  med chipp och flödes vänligare katt o avgassystem är man en bra bit på väg..

Haha, nej.

Det blir väl nästan 1000kr per hästkraft då?
3-4k för chipp kanske
3-5k för avgaser med katt om man bygger på biltema saker. 
1000kr för ett bra luftfilter med avskärmning eller box.
Summa ca 10000kr för kanske 15HP.

Vill du ha mer effekt sen så kostar det! Kammar är dyrt, toppen lär kanske ses över och ett mappbart sprut. Då är det dyrt, men kul smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Putteliten
22 november 2013 · 9 074 Inlägg

Någon som vet vad TWR gjorde med BTCC motorerna? 2 liter och 300hk UTAN turbo, borde ju inte va så jättesvårt med 220hk ur en 2,3 i så fall.

Christian S
22 november 2013 · 4 816 Inlägg

Putteliten skrev:
Någon som vet vad TWR gjorde med BTCC motorerna? 2 liter och 300hk UTAN turbo, borde ju inte va så jättesvårt med 220hk ur en 2,3 i så fall.

va nog inte så mycket orginal där och sen så är GLT motorn på 2,5 liter wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Putteliten
22 november 2013 · 9 074 Inlägg

Christian S skrev:

Putteliten skrev:
Någon som vet vad TWR gjorde med BTCC motorerna? 2 liter och 300hk UTAN turbo, borde ju inte va så jättesvårt med 220hk ur en 2,3 i så fall.

va nog inte så mycket orginal där och sen så är GLT motorn på 2,5 liter wink

Nej de e ju sant de, men jag tycker inte att 220hk borde ligga så långt bort som många säger å 2,5 liter kan ju bara göra saken lättare i så fall!

discokapten Kapten på disco!
22 november 2013 · 1 729 Inlägg

Expert skrev:
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk

Har du bänkpapper på det? Och får man se dem?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Expert
22 november 2013 · 367 Inlägg

244Turbo skrev:
blir ganska trött när massa turbo nissar ska gissa vad de kostar o trimma en sugmotor.. de kostar inga 1000kr per hästkraft...

som vissa skriver så krävs de inte jätte mycke jobb o nå 200hk o strax över på en glt motor..  med chipp och flödes vänligare katt o avgassystem är man en bra bit på väg..

Äntligen någon som kan helt rätt det du säger kostar fan inga 1000kr hästar visst det går inte att köpa ett chipp och få 100hk mer det är maskinell trimning inte lura bränsle och lyft systemet

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
Expert
22 november 2013 · 367 Inlägg

discokapten skrev:

Expert skrev:
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk

Har du bänkpapper på det? Och får man se dem?

Nä du har inga bänkpapper sparar inte papper för att visa små turbonissar som inte kan tro på vad man säger nån jävla gång

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
22 november 2013 · 1 132 Inlägg

Så lägger jag ca 30k på min golf mk2, kan jag kräma ur mer än 130vi då? 74hk org.

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Expert
22 november 2013 · 367 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Så lägger jag ca 30k på min golf mk2, kan jag kräma ur mer än 130vi då? 74hk org.

Haha nä du för 30000kr så kan du få ut betydligt mycket mer men om du ska lägga ner 30000kr så är det betydligt mycket bättre att köpa en starkare bil

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
Sharky
22 november 2013 · 10 287 Inlägg

Jag undviker att beskylla någon för det som på internet-lingo kallas för troll men jag har tämligen noga följt många trimmares de facto kostnader under mer än 15 år och jag är villig att med emfas fortfarande hävda att kostnad ligger betydligt högre än vad dom flesta gissar.
Många har dessutom en tendens att tro att det i alla fall jag definerar som kostnad är samma som vad man faktiskt lägger ut i kronor räknat.

Skall man räkna sugmotortrimning såsom det vore kostnad att lägga ut jobbet så landar man på - låt oss säga - 1000 kr/hkr och turbotrimning - måhända 300kr/hkr. (note 1)
Sedan kan man dra av för exempelvis erfarenhet, tillgång till verkstad, kompisar med mirafräs, en gratis turbo som ligger och "skräpar" på en hylla etc.
På så sätt kan man "räkna av" från "kostnad" till att landa på en summa i kronor räknat som man behöver punga ut med. (om inget skiter sig givetvis).
(Den seriöse kan också fundera på om en egna nedlagda tid skall räknas som noll kronor eller vart gränsen går. Skall man tjura på 50 timmar själv eller lägga ut jobbet som för en motorfirma tar 2 timmar)

Den springande punkten är dock att man för att ha en referens måste börja med att definiera en baseline varifrån man kan diskutera vart var och en enskilt kan tänkas hamna.

I faktiskt kostnad bör man absolut också lägga det som behövs för att kunna ta sig längre än motorstödet, dvs sådana "petitesser" såsom transmission och väghållning (note 2). Glöm ej heller att på erfarenhetsbaserad grund så vågar jag hävda att mer än 50% av dom som försöker kan kasta sitt första försök på soptippen och börja om från noll. Detta ger också kostnad för att nå sitt hägrande mål.

Det hampar sig också så att jag i yrket sysslar med systemverifiering och grunden i all systemverifiering är att har man inte papper på något så finns det en anledning till det som bottnar i att man vill dölja något.

Och när det gäller att "tro på vad någon säger" så brukar det hjälpa med referenser. Att hysta ur sig det utan kunna ange vederhäftiga referenser är värt ungefär zilch. Tyvärr är det så att många som häver ur sig siffror och påståenden gör det utan elementa i förbränningsmotorlära vilket i alla fall i detta forum är lite illa betänkt.
95 sugmotorhästar per liter slagvolym kräver lite mer än kastpassning. (note 3)

Notera också att jag inte är bitter eller något - jag försöker bara få dom som vill trimma att A: begrunda sin plånbok, B: bedöma sin egen kunskap och C: sikta vettigt i förhållande till plånbok, kunskap och användningsområde för sin bil..

/Göran

Note 1: Ja eller "900kr/hkr" för en sugis och "400kr/hkr" för en turbo. Huvudsaken är att man har något som är mera påtagligt än längden på ett snöre och att det har något med verifierbar verklighet att göra.

Note 2: På den Volvo 940 jag byggde om en gång i tiden så byggde jag först en motor som bromsade 360Hkr och sket i princip ner mig och insåg att jag ville ha bättre bromsar. Skaffade då 330mm skivor med bellhousings i aluminium och Porscheok. Hur skall jag räkna kostnad på det? Vad kostar det över "disk". Jag fick skivorna gratis av en trimfirma och köpte nyrenoverade ok av en polare. Jag betalade alltså måhända 2000kr men vad skulle det ha kostat "svenne på stan" och hur skall man räkna in denna kostnad i sin "kostnad för trimning". Skall jag också räkna in kostnad för nya stålomspunna bromsslangar och ny bromsvätska?

Note 3: Jag grävde fram siffrorna på BMW E36 M3 3.2L:  321Hkr vid 7400rpm och max 350Nm. Det är alltså 100 hkr/liter slagvolym.



Expert skrev:

discokapten skrev:

Expert skrev:
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk

Har du bänkpapper på det? Och får man se dem?

Nä du har inga bänkpapper sparar inte papper för att visa små turbonissar som inte kan tro på vad man säger nån jävla gång

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
244Turbo
22 november 2013 · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:

TurboAnton skrev:

244Turbo skrev:
blir ganska trött när massa turbo nissar ska gissa vad de kostar o trimma en sugmotor.. de kostar inga 1000kr per hästkraft...

som vissa skriver så krävs de inte jätte mycke jobb o nå 200hk o strax över på en glt motor..  med chipp och flödes vänligare katt o avgassystem är man en bra bit på väg..

Haha, nej.

Det blir väl nästan 1000kr per hästkraft då?
3-4k för chipp kanske
3-5k för avgaser med katt om man bygger på biltema saker. 
1000kr för ett bra luftfilter med avskärmning eller box.
Summa ca 10000kr för kanske 15HP.

Vill du ha mer effekt sen så kostar det! Kammar är dyrt, toppen lär kanske ses över och ett mappbart sprut. Då är det dyrt, men kul smile

bsr har chipp o avgassystem för 5500kr eller vad de kostar.. är inte skit dyrt o få upp effekten..

sen finns de billigare kopior för 500kr också så behöver inte kosta satan o få upp häst antalet

sen kan man bygga avgassystemet billigare om man har tillgång till svets o köper lösa rör..
inte svårt o bygga avgassystem på en 850-v70 är mest rakt

finns betydligt billigare saker än du skrev.


min förra 850 glt hade runt 190-200hk.. med dom bsr sakerna..  går ruskigt mycket bättre än orginal..

kammar till en glt kostar runt 7000kr..

att till runt 200hk är inte jätte dyrt men ska man upp mer börjar de kosta pengar ja..

men är man van vid 170hk motorn så lär man bli förvånad hur den går med chipp o avgas de gör mer än man tror..

men ska man trimma seriöst o inte har så mycket möjlighet själv eller tillräckligt med kunskap så ja då kostar de men de gäller även med en turbo motor.. skillnaden att sugmotorn går bättre med mindre hk än en turbo maskin..

Senast redigerat av 244Turbo (22 november 2013)

Sharky
22 november 2013 · 10 287 Inlägg

Om vi skall vara konkreta och seriösa så handlar det i så fall inte om trimning av existerande motor utan att byta mot en mera potent motor vilket - givet att du har en hyfsat utrustad verkstad - bör gå att göra för betydligt mindre än 30k inräknat transmission etc.

/Göran

FjonkeeN93 skrev:
Så lägger jag ca 30k på min golf mk2, kan jag kräma ur mer än 130vi då? 74hk org.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2013 · 13 736 Inlägg

300hk borde inte kosta så mycket under 10K.. bara lasta i ett blött nos system och sen är det färdigt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Expert
22 november 2013 · 367 Inlägg

Sharky skrev:
Jag undviker att beskylla någon för det som på internet-lingo kallas för troll men jag har tämligen noga följt många trimmares de facto kostnader under mer än 15 år och jag är villig att med emfas fortfarande hävda att kostnad ligger betydligt högre än vad dom flesta gissar.
Många har dessutom en tendens att tro att det i alla fall jag definerar som kostnad är samma som vad man faktiskt lägger ut i kronor räknat.

Skall man räkna sugmotortrimning såsom det vore kostnad att lägga ut jobbet så landar man på - låt oss säga - 1000 kr/hkr och turbotrimning - måhända 300kr/hkr.
Sedan kan man dra av för exempelvis erfarenhet, tillgång till verkstad, kompisar med mirafräs, en gratis turbo som ligger och "skräpar" på en hylla etc.
På så sätt kan man "räkna av" från kostnad för att landa på en teoretisk summa i kronor räknat som man behöver punga ut med.
(Den seriöse kan också fundera på om en egna nedlagda tid skall räknas som noll kronor eller vart gränsen går. Skall man tjura på 50 timmar själv eller lägga ut jobbet som för en motorfirma tar 2 timmar)

Den springande punkten är dock att man för att ha en referens måste börja med att definiera en baseline varifrån man kan diskutera vart var och en enskilt kan tänkas hamna.

I faktiskt kostnad bör man absolut också lägga det som behövs för att kunna ta sig längre än motorstödet, dvs sådana "petitesser" såsom transmission och väghållning. Glöm ej heller att på erfarenhetsbaserad grund så vågar jag hävda att mer än 50% av dom som försöker kan kasta sitt första försök på soptippen och börja om från noll. Detta ger också kostnad för att nå sitt hägrande mål.

Det hampar sig också så att jag i yrket sysslar med systemverifiering och grunden i all systemverifiering är att har man inte papper på något så finns det en anledning till det som bottnar i att man vill dölja något.

Och när det gäller att "tro på vad någon säger" så brukar det hjälpa med referenser. Att hysta ur sig det utan kunna ange vederhäftiga referenser är värt ungefär zilch. Tyvärr är det så att många som häver ur sig siffror och påståenden gör det utan elementa i förbränningsmotorlära vilket i alla fall i detta forum är lite illa betänkt.
95 sugmotorhästar per liter slagvolym kräver lite mer än kastpassning.

Notera också att jag inte är bitter eller något - jag försöker bara få dom som vill trimma att A: begrunda sin plånbok, B: bedöma sin egen kunskap och C: sikta vettigt i förhållande till plånbok, kumskap och användningsområde för sin bil..

/Göran





Expert skrev:

discokapten skrev:

Har du bänkpapper på det? Och får man se dem?

Nä du har inga bänkpapper sparar inte papper för att visa små turbonissar som inte kan tro på vad man säger nån jävla gång

Det va jag och en kille som höll på med motorn då plana vi toppen med 0.25 mm och portade toppen sen mätte vi samtidigt kraften vid vevaxeln och fick 200hk och jag vet att man förlorar kraft ut till däcken men det kompenserade vi med chipet vilket gjorde att jag senare mätte vid däcken och kom till 216hk sparade aldrig några papper helt enkelt för att det inte behövs gör ingen skillnad med ett papper där det står hur många hk den har

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
Sharky
22 november 2013 · 10 287 Inlägg

roll
Jodå, då är det "färdigt"....lol

/Göran


Growe skrev:
300hk borde inte kosta så mycket under 10K.. bara lasta i ett blött nos system och sen är det färdigt ;-)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Expert
22 november 2013 · 367 Inlägg

Sharky skrev:
roll
Jodå, då är det "färdigt"....lol

/Göran


Growe skrev:
300hk borde inte kosta så mycket under 10K.. bara lasta i ett blött nos system och sen är det färdigt ;-)

300hk tills nosen är slut hahahaahhaha

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
22 november 2013 · 1 132 Inlägg

Bänk papper på era glt med chip o avgas på över 200hk?

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2013 · 13 736 Inlägg

Expert skrev:

Sharky skrev:
roll
Jodå, då är det "färdigt"....lol

/Göran


Growe skrev:
300hk borde inte kosta så mycket under 10K.. bara lasta i ett blött nos system och sen är det färdigt ;-)

300hk tills nosen är slut hahahaahhaha

större tub så räcker det längre.. hade en 50liters i 740:in

tar lite plats bara..



iof inte inkopplad. gött om polisen stoppat bilen bara ;-)
tror nog man fått lite skäll inte lätt när någon måste ha gas till sin lilla tub och det tar slut smile


stog inte hur länge effekten skulle finnas och skiten håller nog inte så länge heller


men 300hk lär inte vara en omöjlighet.

btcc körde 2liter och tog den effekten finns vevar som ökar motorvolymen tror det blir 2.9 ut en 2.5
sen ett riktigt sprut och en riktig bra portning och några stygga kammar så är det ingen omöjlighet

vet en som bromsade över 270hk ur en rödblockare med förgasare och 16v med 2.9liters vev.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack855
24 november 2013 · 1 354 Inlägg

Lånar tråden lite.. Är det OK med bilprovningen att jag sätter i en T5 spis i min GLT? (Menar då när man ska regbessa bilen) Isåfall vad mer skulle man behöva göra för att få det OK? För jag antar att det inte bara är att slänga i en ny motor utan att byta bromsar och allt annat runt i kring? Och isåfall, hamnar vi på samma pengar som om jag skulle köpa en med T5 motor org?

En tanke som dök upp när man läst folk skriva "köp en T5 motor/ bil istället" smile hoppas det är ok att jag lånar tråden..

Marlboroman
24 november 2013 · 8 229 Inlägg

Mack855 skrev:
Lånar tråden lite.. Är det OK med bilprovningen att jag sätter i en T5 spis i min GLT? (Menar då när man ska regbessa bilen) Isåfall vad mer skulle man behöva göra för att få det OK? För jag antar att det inte bara är att slänga i en ny motor utan att byta bromsar och allt annat runt i kring? Och isåfall, hamnar vi på samma pengar som om jag skulle köpa en med T5 motor org?

En tanke som dök upp när man läst folk skriva "köp en T5 motor/ bil istället" smile hoppas det är ok att jag lånar tråden..

För att det ska gå så måste det vara en 92'a, den måste vara inreggad senast sista december -92 så en tidig 93'a kan vara ok Annars är det bara att glömma.

Sen är det ju som så att förutom komplett motor så krävs kabelhärva, styrbox, växellåda och downpipe med katalysator. Så med alla delar + avgifterna för omreggningen så kan du hitta en fungerade T5 billigare. Dessutom får man ju räkan med att det tar en del tid att bygga om.

Senast redigerat av Marlboroman (24 november 2013)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang