Framhjulet lutar inåt V70 2008

Turbolatt
10 september 2013 · 134 Inlägg

Mitt vänstra framhjul lutar inåt, allså över delen på hjulet lutar inåt. Har gjort hjulinställning men det gick ej justera på den. Det är en volvo V70 III 2008 nya modellern. Nån som vet vad felet kan vara ?

hjd Skrotdosan.se
10 september 2013 · 198 Inlägg

Kunde inte firman som gjorde inställningen se vad som var fel? Låter märkligt i såna fall.. Hur mycket lutar det?

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Volvofarfar
11 september 2013 · 1 312 Inlägg

Rasad fjäderbenslagring? fjäder av/hoppat ur? varför gick den inte att justera? obekvämt låg ser den ut att vara med..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg

Jo låg är den smile
det sitter coilovers från jspec på den så det är ju nytt.

Dom sa att det inte gick att justera på denna modell av V70.

Jag la bara märke till att den dra snett och det gjorde den innan med, med det gamla fjäderbenen och dämpare på. så jag åkte in och gjorde hjulinställning och körde med den sen och tyckte det inte va bra ändå så jag åkte till baka och då upptäckte personalen att hjulet luta. Det är ju inte jätte mycke i mina ögon men det syndes sen när man vet om det. Och den är ny besiktat idag och det var inget tal om dåliga bussniningar på den.

Kan det vara fel mått på den länkarn på den sida ? eller annan som har en bra idé ?

ts007
11 september 2013 · 1 777 Inlägg

E det bc coilovers så kan du ju ställa camber på dessa.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
FLindgren
11 september 2013 · 5 089 Inlägg

Är det inte samma framvagn som på alla andra v70i bilar? På dom äldre(1 och 2) går det ju att ställa cambern fram. Har dom ändrat något på 3:e modellen?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg

Jag frågade däck firman och har även frågat volvo verkstan och dom svara att det ej att justera på denna modell.

Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg
ts007
11 september 2013 · 1 777 Inlägg

Okej. Då används orginal toplagringar o de är ej justerbara.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
FLindgren
11 september 2013 · 5 089 Inlägg

Ja man ser på coilovern att det inte är samma konstuktion som på dom äldre v70isarna så det går inte att ställa cambern på din bil.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg

Kom gärna med förslag vad man kan göra åt det ?

ts007
11 september 2013 · 1 777 Inlägg

Turbolatt skrev:
Kom gärna med förslag vad man kan göra åt det ?

Åk in till Volvo o snacka med dem. Bara för att däckverkstan sa att det inte går betyder inte att de har rätt!:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
spokenratt
11 september 2013 · 3 860 Inlägg

Tycker också att det verkar märkligt att man inte kan ändra cambern.. hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg

Har pratat med dom och dom visste inget.

Ekan_1 glad
11 september 2013 · 493 Inlägg

Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
ts007
11 september 2013 · 1 777 Inlägg

Ekan_1 skrev:
Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

Vem har skrivit att det e justerbara toplagringar orginal? Däremot har coilisar justerbara toplagringar till många modeller dock inte v70ll

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Joshi Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
11 september 2013 · 71 Inlägg

Man "borde" kunna shimsa hjullagret om det är ett vanligt hub-unit, och inte samma skit som sitter på V50/S40/C30. Har inte hållt på något med de nyaste.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.
Saab 9-5 Vector 2.0t BioPower "Visslan 2.3T" (2006)
FLindgren
11 september 2013 · 5 089 Inlägg

Hur mycket pratar vi om igenkligen?
Du får ju automatiskt mer camber när du sänker bilen.
Vad hade du för värden på cambern när du gjorde hjulinställning?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Turbolatt
11 september 2013 · 134 Inlägg

Visst det är inte jätte mycket men tillräckligt att den känns obekväm att köra ibland för den dra då.

Ekan_1 glad
11 september 2013 · 493 Inlägg

ts007 skrev:

Ekan_1 skrev:
Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

Vem har skrivit att det e justerbara toplagringar orginal? Däremot har coilisar justerbara toplagringar till många modeller dock inte v70ll

när man pratar macpherson framvagn så brukar man ställa in cambern med topplagringarna? många skrev här i tråden att man skulle ändra cambern, har man inte justerbara topplagringar blir de lite svårare!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang