För lågt laddtryck - Saab 9-3 aero 01

mertin306 Fartdåre
17 september 2013 · 131 Inlägg

Hej.
Min saab 9-3 med maptuns steg 5 har börjat bete sig konstigt.
Normalt sett ska jag ha ett maxladd på cirka 1,4 bar. Nu ligger det på cirka 1,0 bar.
Bilen känns och går såklart mycket slöare nu än innan, saknar den där "råa" känslan.

Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Följande har gjorts:
Kollat vaccumslangar efter läckage, dvs provtryckt på kobran. Inga läckage.
Bytt tändstift.
Bytt LMM.
Pluggat R-slangen (tror jag det var) från mv för att utesluta backventilerna.
Bytt WG.
Kollat glapp i turbon - Ok, inget glapp på något håll.

Inget av detta har hjälpt.
Det som finns kvar är väl att kolla med en annan mv.
Kanske borde testa med en annan tändkassett också, vet inte om det påverkar.

Har även bytt spjällhus för att tomgången svajade, vilket hjälpte mot tomgången.. Har en tanke att det kanske är spjällhuset som är boven i dramat, någon som vet om det måste kalibreras efter byte?

En annan sak är att ibland när man gasar fullt sjunker laddet på lite högre varv, något som jag inte har upplevt tidigare.
Min förhoppning är att felen hör ihop.

Någon som tror sig veta vad det kan vara som gör att bilen beter sig såhär? Eller någon som har en kvalificerad gissning?
Tacksam för alla svar jag får!

Mvh Martin

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
meatos
17 september 2013 · 424 Inlägg

mertin306 skrev:
Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Mvh Martin

Eftersom den gör så känns det som det kan vara nåt mer allvarligt i motorn, slitna kolvringar etc. Skulle göra kompprov eller ännu bättre leakdown test för att utesluta sliten motor.

mertin306 Fartdåre
17 september 2013 · 131 Inlägg

meatos skrev:

mertin306 skrev:
Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Mvh Martin

Eftersom den gör så känns det som det kan vara nåt mer allvarligt i motorn, slitna kolvringar etc. Skulle göra kompprov eller ännu bättre leakdown test för att utesluta sliten motor.

Ajdå... dock gör den inte så särskilt ofta, händer kanske 1 av 100 gånger.
Ska absolut göra ett komp. test så fort jag får tillgång till grejer.

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
meatos
17 september 2013 · 424 Inlägg

mertin306 skrev:

meatos skrev:

mertin306 skrev:
Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Mvh Martin

Eftersom den gör så känns det som det kan vara nåt mer allvarligt i motorn, slitna kolvringar etc. Skulle göra kompprov eller ännu bättre leakdown test för att utesluta sliten motor.

Ajdå... dock gör den inte så särskilt ofta, händer kanske 1 av 100 gånger.
Ska absolut göra ett komp. test så fort jag får tillgång till grejer.

Gör så, bättre att kolla de stora grejerna än att byta allt runt om utan att veta om det blir bättre

Senast redigerat av meatos (17 september 2013)

Lod91
17 september 2013 · 112 Inlägg

Har du racekatt? kompisens ladd på s70 2,5T sjönk från 0,6 till 0,2 över en natt typ å då va katten igensatt (Original) Så nu åker han med 3" racekatt

mertin306 Fartdåre
17 september 2013 · 131 Inlägg

Lod91 skrev:
Har du racekatt? kompisens ladd på s70 2,5T sjönk från 0,6 till 0,2 över en natt typ å då va katten igensatt (Original) Så nu åker han med 3" racekatt

3" hela vägen med räserkise smile

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Lod91
17 september 2013 · 112 Inlägg

Ok, då vore de ju konstigt om det är det felet, vet dock inte hur känsliga racekatten är för att täppa igen?

jonTe
18 september 2013 · 5 710 Inlägg

Min felsökningslista hade sett ut såhär:

1) DI-kasettbyte
2) Mätning av bräsletryck
3) Kompprov eller leak downtest.

Känner du någon med en Tech2:a? Där skulle du kunna kolla hur mycket spikningar du har. Har du mycket skulle det kunna bero på bräslebrist för att pumpen inte kan leverera eller att filtret flödar dåligt.

Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Inga symtom för läckande topplockspackning?

MVH Jonas
..............
mertin306 Fartdåre
19 september 2013 · 131 Inlägg

jonTe skrev:
Min felsökningslista hade sett ut såhär:

1) DI-kasettbyte
2) Mätning av bräsletryck
3) Kompprov eller leak downtest.

Känner du någon med en Tech2:a? Där skulle du kunna kolla hur mycket spikningar du har. Har du mycket skulle det kunna bero på bräslebrist för att pumpen inte kan leverera eller att filtret flödar dåligt.

Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna.
Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

Inga symtom för läckande topplockspackning?

Ska mecka lite nästa helg, en polare ska komptesta den och kolla över den, så får vi se vad vi kommer fram till..
topplockspackningen verkar hel, oljan är iaf fin

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
mertin306 Fartdåre
26 september 2013 · 131 Inlägg

Komp.testat

9,8:1 på alla cylindrar.
Känns bra.

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
kwansa Hmm, vet inte?
26 september 2013 · 1 775 Inlägg

mertin306 skrev:
Komp.testat

9,8:1 på alla cylindrar.
Känns bra.

hur får du ut kompresionförhållande igenom att göra ett komptest? wink tongue

9,8 låter lågt...men om det är jämt så är det väl okej

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
mertin306 Fartdåre
27 september 2013 · 131 Inlägg

kwansa skrev:

mertin306 skrev:
Komp.testat

9,8:1 på alla cylindrar.
Känns bra.

hur får du ut kompresionförhållande igenom att göra ett komptest? wink tongue

9,8 låter lågt...men om det är jämt så är det väl okej

Min kompis som gjorde det sa dom siffrorna till mig, han sa också att han aldrig sett innan att det varit exakt samma på alla cylindrar.
Kör med smidda kolvar om det spelar någon roll(??) eftersom du tycker att det är lågt.

Vi testade även magnetventilen ocj och den verkar fungera korrekt. Vad finns det som jag har missat? Laddet ligger nu på ca 1 bar och borde vara 1,4 sad

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
meatos
27 september 2013 · 424 Inlägg

Men om du tar bort wg slangen och kör laddar den mer då? Annars är det ju nåt problem med magnetventilen eller programvaran.
Impellrarna i turbon är inte skadade? Ingen packning som halkat snett och täpper för?

Funkiee Saab älskare!
27 september 2013 · 4 597 Inlägg

kollat soppatrycket? annars om du har nära till maptun, åk dit eller åk ner till saab så de kan läsa med tech2 smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
mertin306 Fartdåre
27 september 2013 · 131 Inlägg

meatos skrev:
Men om du tar bort wg slangen och kör laddar den mer då? Annars är det ju nåt problem med magnetventilen eller programvaran.
Impellrarna i turbon är inte skadade? Ingen packning som halkat snett och täpper för?

Gör jag det laddar den utav bara fan.

Stiften såg bra ut så har inte kollat soppatrycket.

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
mertin306 Fartdåre
27 september 2013 · 131 Inlägg

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b71043.jpg

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
meatos
27 september 2013 · 424 Inlägg

mertin306 skrev:

meatos skrev:
Men om du tar bort wg slangen och kör laddar den mer då? Annars är det ju nåt problem med magnetventilen eller programvaran.
Impellrarna i turbon är inte skadade? Ingen packning som halkat snett och täpper för?

Gör jag det laddar den utav bara fan.

Stiften såg bra ut så har inte kollat soppatrycket.

Då kan det ju vara magnetventilen eller programvaran som sagt. Magnetventilen reglerar ju laddtrycket till vad styrboxen är inställd på.

Senast redigerat av meatos (27 september 2013)

Funkiee Saab älskare!
27 september 2013 · 4 597 Inlägg

testa o byt till en annan MV

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Blyfot_Racing
27 september 2013 · 904 Inlägg

Kolla tändkassetten om du inte gjort det

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
jonTe
27 september 2013 · 5 710 Inlägg

meatos skrev:

mertin306 skrev:

meatos skrev:
Men om du tar bort wg slangen och kör laddar den mer då? Annars är det ju nåt problem med magnetventilen eller programvaran.
Impellrarna i turbon är inte skadade? Ingen packning som halkat snett och täpper för?

Gör jag det laddar den utav bara fan.

Stiften såg bra ut så har inte kollat soppatrycket.

Då är det ju magnetventilen eller programvaran som sagt. Magnetventilen reglerar ju laddtrycket till vad styrboxen är inställd på.

Nja....det finns rätt många andra orsaker till att den inte laddar som den skall. Om den t.ex spikar pga av lågt soppatryck kommer den reglera ned laddtrycket och det är ju varken programvaran eller magnetventilens fel.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang