Körteknik sportbil?

Frewil
19 september 2013 · 3 Inlägg

Hej!
Jag är ny här på forumet och fick körkort igår!
Igår kväll var jag ute med föräldrarnas bil och körde och märkte att det var en del grejer jag inte hade koll på. Så om det någon som vet hade jag varit tacksam!smile
1. Vet någon vid vilket varv turbon i en Audi s3 -07 jobbar bäst?
2. Är det skadligt för motorn att gå ner i tvåan vid farter mellan 40-50? Eller hur gör man för att få upp turbovarvet idessa farter? Lär ju inte gå i trean eller uppåt?
3. Vid vilket varv bör man växla upp för att få maximal boost ur motorn?
4. Hur ska man jobba med kopplingen för att få bästa starten i samband med turbon?
Ps. jag kör inte såhär men hade varit skoj att veta hur bilen fungerar!

Är det likadant med Audi A3 1.6L om man räknar bort turbon eller ska en sån bil köras på annat sätt?
Tack på förhand!

Senast redigerat av Frewil (19 september 2013)

Kuuuzi
19 september 2013 · 15 Inlägg

1. S3:an har ju maxeffekt vid 6000 rpm och maxvrid vid 3500 rpm, så skulle tro att du får bäst kraft från 3-4000 till strax innan rödmarkering. Har inte kört bilen själv men ligger nog där nånstans.
2. Nej, inte särskilt. Bäst kraft får du som sagt när du varvar över 3-4000 rpm.
4. Varva till ungefär 3-4000 rpm med 1:an i och kopplingen i. Dumpa (släpp upp snabbt) kopplingen och ge full gas.

Är du rädd om bilen så tänk på att inte varva över rödmarkering samt varva aldrig kall motor.

En 1,6a behöver du nog varva mer än s3:an för att få kraft, den har ju inte turbo vad jag vet iaf.

Senast redigerat av Kuuuzi (19 september 2013)

simlar
19 september 2013 · 5 525 Inlägg

På fråga nummer 4a så säger jag:
Varva upp till ca 3000-3500rpm och håll den där, släpp upp kopplingen till just innan dragläget, släpp sedan kopplingen helt samtidigt som du gasar fullt. (Tänk på att inte stå så en längre stund då det finns risk att bränna lamellen).

Denna start är mycket bättre för drivlinan då det inte blir lika kraftigt ryck i komponenterna som om man bara skulle dumpa kopplingen från helt frikopplat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jonTe
19 september 2013 · 5 710 Inlägg

...o var rädd om kortet wink

MVH Jonas
..............
fredda_king Fotograf
19 september 2013 · 1 319 Inlägg

det är nått som man lär sig ju mer man kör. alla bilar är helt olika i hur man ska växla dom och det. handlar om känsla för det. tex min bil ska man växla vid ca 1400rpm

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
HereComesTrouble Livsnjutare
19 september 2013 · 1 707 Inlägg

Vill inte vara taskig, men en S3:a är ingen sportbil.
Sportig ja, men aldrig sportbil när den är en familjebil.

Sharky
19 september 2013 · 10 287 Inlägg

Motorn ger mest effekt nära varvstopp så för att få ut max så skall man varva i princip max.

Nu vet jag inte hur mycket bilvana du har men att piska max ur en S3:a i vardagstrafik är tämligen asocialt och farligt. En quattro är dessutom en helt annan bil att köra än en framhjulsdriven Audi. Med bra däck har du grepp in i evigheten men tyvärr så blir inte bromsarna bättre bara för att det är en quattro så det gäller att lära sig att hantera en quattro.

/Göran



Frewil skrev:
3. Vid vilket varv bör man växla upp för att få maximal boost ur motorn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 september 2013 · 3 929 Inlägg

jonTe skrev:
...o var rädd om kortet wink

Vad var det där? Vi hörde inte riktigt lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
habomaster
19 september 2013 · 463 Inlägg

simlar skrev:
På fråga nummer 4a så säger jag:
Varva upp till ca 3000-3500rpm och håll den där, släpp upp kopplingen till just innan dragläget, släpp sedan kopplingen helt samtidigt som du gasar fullt. (Tänk på att inte stå så en längre stund då det finns risk att bränna lamellen).

Denna start är mycket bättre för drivlinan då det inte blir lika kraftigt ryck i komponenterna som om man bara skulle dumpa kopplingen från helt frikopplat.

Har inte koll på Audi, men S3an är väl 4-hjulsdriven? Då ger nog fullgas och sen dumpa kopplingen snabbast start om den inte har så mycket effekt att det släpper på alla fyra.

Det sliter väldigt mycket som Simlar är inne på men beroende på situation kan det ibland vara sekundärt. wink
Det kan också vara så att kopplingen inte håller för fullgas-starter, då får man anpassa sig efter det också..

Har själv en fyrhjulsdriven bil, kopplingen är lite sliten så det går inte fullgasstarta. På min bil blir det därför lite klurigt. För lite varv så orkar den inte dra iväg ordentligt vid snabbt kopplingssläpp och för mycket varv(=laddtryck) så orkar inte kopplingen hålla emot ordentligt.

soyd
19 september 2013 · 1 853 Inlägg

Max vrid vid ca 3100rpm
Max effekt vid ca 5700rpm

För att vara ganska så exakt smile

/mvh soyd

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Hejsan, också ny här på Garaget. Fick mitt körkort för ett par dagar sen också. Kör min farmors Saab 9-3 T1.8 tongue

Har kört varje dag tills det är mörkt ute big_smile
Varit ute på lite parkeringa och lekt sådär. (Inte försöka köra för snabbt tongue)
Men låg en gång på 6000-7000 varv på ettan och på tvåan ca 6500 rpm. Är detta skadligt?
Förstår att turbon är liten, men tycker ändå det går snabbast att acca iväg på dem varven. Kul är det också. (JÄVLA ESP som alltid går i när man startar bilen :S)

Senast redigerat av fridasbabe (19 september 2013)

Kör farmors racing bil...
Muttley
19 september 2013 ·

fridasbabe skrev:
Hejsan, också ny här på Garaget. Fick mitt körkort för ett par dagar sen också. Kör min farmors Saab 9-3 T1.8 tongue

Har kört varje dag tills det är mörkt ute big_smile
Varit ute på lite parkeringa och lekt sådär. (Inte försöka köra för snabbt tongue)
Men låg en gång på 6000-7000 varv på ettan och på tvåan ca 6500 rpm. Är detta skadligt?
Förstår att turbon är liten, men tycker ändå det går snabbast att acca iväg på dem varven. Kul är det också. (JÄVLA ESP som alltid går i när man startar bilen :S)

Ja motorn slits mycket snabbare. 

De är en helt vanlig bil som inte är till för att varvas så pass högt.  speciellt inte i första växeln.

KHRacing
19 september 2013 ·

Alla bilar med manuell låda kan köras likadant anser jag, spelar ingen som helst roll om det är en Gallardo eller en VW typ2. går de sönder av normalt brukande så som lite smågasande, för hög växel kontra fart körande m.m så är det förarfel.

VBNicke
19 september 2013 · 36 Inlägg

Kan vara bra att dubbeltrampa kopplingen och möta med rätt motorvarvtal när man ska gå ner på tvåans växel. Då sparar man på synkroniseringen i växellådan. Ser inga problem med att dra till varvstopp på 1an så länge man har rätt körtteknik och inte är ute efter att värna om miljön eller bränsleekonomin smile

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

VBNicke skrev:
Kan vara bra att dubbeltrampa kopplingen och möta med rätt motorvarvtal när man ska gå ner på tvåans växel. Då sparar man på synkroniseringen i växellådan. Ser inga problem med att dra till varvstopp på 1an så länge man har rätt körtteknik och inte är ute efter att värna om miljön eller bränsleekonomin smile

Vad exakt menar du med "dubbeltrampa kopplingen" ? yikes

Kör farmors racing bil...
KHRacing
19 september 2013 ·

VBNicke skrev:
Kan vara bra att dubbeltrampa kopplingen och möta med rätt motorvarvtal när man ska gå ner på tvåans växel. Då sparar man på synkroniseringen i växellådan. Ser inga problem med att dra till varvstopp på 1an så länge man har rätt körtteknik och inte är ute efter att värna om miljön eller bränsleekonomin smile

I ärlighetens namn så är dubbeltrama en föråldrad teknik som lämpade sig bäst på gamla osynkade lådor - med tanke på hur jag framför evon så borde jag då jualltid dubeltrampa smile  - men har nog aldrig gjort det.

men jag fårstår till 100% vad du menar.

aaaaaaaaaa
19 september 2013 · 236 Inlägg

VBNicke skrev:
Kan vara bra att dubbeltrampa kopplingen och möta med rätt motorvarvtal när man ska gå ner på tvåans växel. Då sparar man på synkroniseringen i växellådan. Ser inga problem med att dra till varvstopp på 1an så länge man har rätt körtteknik och inte är ute efter att värna om miljön eller bränsleekonomin smile

Om växelarna är synkade, så behöver man bara varv-matcha (alltså bara trycka in kopplingen och varva motorn).

Power is measured in dB
Glesmark
19 september 2013 · 1 938 Inlägg

KHRacing skrev:
Alla bilar med manuell låda kan köras likadant anser jag, spelar ingen som helst roll om det är en Gallardo eller en VW typ2. går de sönder av normalt brukande så som lite smågasande, för hög växel kontra fart körande m.m så är det förarfel.

En rolig detalj är att S3an har samma typ av ventilspel som Gallardon, som för övrigt varvar runt 9000 varv va? Möjligen något hårdare ventilfjädrar i Gallardo men har för mig att artikelnummer på lyftarna är domsamma, kan ha fel om artikelnumret men som sagt, samma lyftare och teknik.

KHRacing
19 september 2013 ·

Glesmark skrev:

KHRacing skrev:
Alla bilar med manuell låda kan köras likadant anser jag, spelar ingen som helst roll om det är en Gallardo eller en VW typ2. går de sönder av normalt brukande så som lite smågasande, för hög växel kontra fart körande m.m så är det förarfel.

En rolig detalj är att S3an har samma typ av ventilspel som Gallardon, som för övrigt varvar runt 9000 varv va? Möjligen något hårdare ventilfjädrar i Gallardo men har för mig att artikelnummer på lyftarna är domsamma, kan ha fel om artikelnumret men som sagt, samma lyftare och teknik.

samma grejjer typ :-) blinkespak från VW sitter ju i nån Lambo & knappar i övrigt smile

Glesmark
19 september 2013 · 1 938 Inlägg

KHRacing skrev:

Glesmark skrev:

KHRacing skrev:
Alla bilar med manuell låda kan köras likadant anser jag, spelar ingen som helst roll om det är en Gallardo eller en VW typ2. går de sönder av normalt brukande så som lite smågasande, för hög växel kontra fart körande m.m så är det förarfel.

En rolig detalj är att S3an har samma typ av ventilspel som Gallardon, som för övrigt varvar runt 9000 varv va? Möjligen något hårdare ventilfjädrar i Gallardo men har för mig att artikelnummer på lyftarna är domsamma, kan ha fel om artikelnumret men som sagt, samma lyftare och teknik.

samma grejjer typ :-) blinkespak från VW sitter ju i nån Lambo & knappar i övrigt smile

Ja, typ alla 2.0, 2.5 och Gallardo är "samma" motor, med en cylinderrad mindre, en cylinder hit och dit.
Vissa mer putsade för effektens skull, andra mindre putsade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang