3772
Sök

Knackljud när man svänger (tror ej drivknuterna)??

418 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
Min sambos bil, en VW Caddy -06 knackar när man svänger. Jag har bytt bägge drivknutarna. Ena bytte jag förra året och den andra bytte jag typ för 2 månaders sedan. Det låter inget knackljud när man svänger det kraftigaste och kör runt, men när man där emot drar på så knackar det. mest är det när man svänger åt höger..

Någon som har tips på vad det kan vara? Borde inte vara drivknutarna då de är typ nya...
Här även bytt stab.staget höger fram då de glappade..

Är mest rädd för att det är typ växellådan, men då borde det ju knacka även när man kör rakt..

tacksam för all tips och råd

1 948 Inlägg
22 september 2013
topplagringar? Dock brukar det ju smälla mest i dessa vid fullt rattutslag, men värt att kolla upp...

418 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
baltis skrev:
topplagringar? Dock brukar det ju smälla mest i dessa vid fullt rattutslag, men värt att kolla upp...

Okej.. Ja, jag tyckte inte det riktigt lät Knack, Knack som drivknutsljud utan mer doff doff doff tongue om du förstår tongue

1 948 Inlägg
22 september 2013
haha ja då jag tror jag förstår, kolla över hur hjullager, länkarmsbussning och styrleder är (gör en besiktning av bilen). Är allt okej så höj på stereon istället wink (så gör jag med min bruksis, har knackat som fan i typ 2 år när jag svänger med den, e en golf iv) big_smile

418 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
baltis skrev:
haha ja då jag tror jag förstår, kolla över hur hjullager, länkarmsbussning och styrleder är (gör en besiktning av bilen). Är allt okej så höj på stereon istället wink (så gör jag med min bruksis, har knackat som fan i typ 2 år när jag svänger med den, e en golf iv) big_smile

hehe, ja det kan man göra tongue topplagring, är det samma som fjäderbenslagring?

1 948 Inlägg
23 september 2013
Raggarn84 skrev:
baltis skrev:

hehe, ja det kan man göra tongue topplagring, är det samma som fjäderbenslagring?

japp!

418 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Har nu haft uppe bilen. Topplagringen sitter så jäkla dumt på denna bilen, under framrutan, typ.. men vet inte riktigt hur jag ser om den är dålig eller inte. Jag försökte vicka på fjäderbenet och titta, inget glapp... Märkte bara att stab.staget på vänster fram var väldigt dålig, kunde vicka den väldigt lätt både uppe och nere.. men vet inte om denna kan orsaka ett sådant knackljud vid svängning i högre acc...

annars vet å fan vad det kan vara som knackar.. min andra tanke var att kanske hissa upp framvagnen helt och pallbocka den, sen starta bilen och köra med hjulen i luften och lyssna när man svänger ifall det kanske knackar då med..

5 162 Inlägg
24 september 2013
Om du ber någon att svänga på ratten när du håller en hand på fjädern kommer du att känna vibrationer i fjädern om lagret är dåligt. Bilen ska stå still och på hjulen när du provar smile akta fingrarna bara för säkerhets skull smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

418 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Om du ber någon att svänga på ratten när du håller en hand på fjädern kommer du att känna vibrationer i fjädern om lagret är dåligt. Bilen ska stå still och på hjulen när du provar smile akta fingrarna bara för säkerhets skull smile

Den ska alltså stå på backen, motorn igång så den är lätt att svänga, får nog ställa mig på en asfaltsparkering och testa detta då kanske, då vi har grusväg här smile hålla i fjädern bara, inte i benet/stötdämparen?

5 162 Inlägg
24 september 2013
Ja precis smile bör gå på grus med smile brukar kännas som en oregelbunden vibration i fjädern. Japp du ska hålla i fjädern då den ligger imot lagrets platta typ smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

418 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Ja precis smile bör gå på grus med smile brukar kännas som en oregelbunden vibration i fjädern. Japp du ska hålla i fjädern då den ligger imot lagrets platta typ smile

okej, ska kolla detta imorgon, tänkte även åka och köpa stabstag imorgon med så den blir riktig... och en tryckluftdriven bromsluftare, då jag även ska byta ett bromsok, bägge skivorna m.m. bak på denna bilfan tongue

Sök