Ska jag betala för Meknomens misstag?

ludberg
23 september 2013 · 1 Inlägg

Tjenare

Lämnade in min bil på reparation idag. Hade glapp i spindellederna (övre, bakre) på bägge sidor fram.
De ringde och sa att de inte fick loss bultarna och var tvungna att "riva runt om" och borra bort dem.

Nu har de ringt igen och sagt att de borrade bort på ena sidan men att de på andra sidan har värmt loss. Dock så förstörde de den andra länkarmen/staget så jag var tvungen att byta även den övre, främre, på ena sidan vilket kostar ytterligare 1000 kr.

Känns väl sådär om de värmer sönder nått annat på bilen än vad som var tänkt. Ska jag stå för den kostnaden?

soyd
23 september 2013 · 1 853 Inlägg

Rent generellt så borde dom ta det tycker jag!... De skulle ha ring dig innan! och sagt att vi kommer måste paja denna delen också!, för att överhuvudtaget få loss den osv osv, och förklarat att du kommer få ta kostnaden. Dom kan ju som inte komma i efterhand och säga vi hade sönder den betala!

/mvh soyd

mb_pucken
23 september 2013 · 5 087 Inlägg

soyd skrev:
Rent generellt så borde dom ta det tycker jag!... De skulle ha ring dig innan! och sagt att vi kommer måste paja denna delen också!, för att överhuvudtaget få loss den osv osv, och förklarat att du kommer få ta kostnaden. Dom kan ju som inte komma i efterhand och säga vi hade sönder den betala!

/mvh soyd

Kan inte annat än att hålla med dig.
Man borde informera om den merkostnaden innan man reparera om man blir tvungen att ha sönder en del för att byta en annan. Vilket man lär göra ibland. Tyvärr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
turbokill
23 september 2013 · 347 Inlägg

Hej,

Det finns ett formulär på Mekonomens hemsida där du kan fylla i ett klagomål för eventuell ersättning. Jag jobbar på Mekonomen E-handels kundtjänst så detta är något jag svarat på förut. Hoppas det löser sig smidigt!

http://www.mekonomen.se/om-oss/kontakta … ill-om-oss

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2013 · 13 742 Inlägg

passat audi eller skoda låter det som... tror nog att dom borde nämnt detta när du lämnade in bilen men säkert har du glömt det...

det är aldrig på dessa bilar..skitbilar att byta ett stag i taget är totalt meningslöst. för när du kommer till bilprovningen ser dom att ett annat stag är glappt så blir det endå välkommen åter.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Germax
23 september 2013 · 12 086 Inlägg

Jag förstår precis vad de haft för problem, det är garanterat skitframvagnen som VAG började sätta på sina bilar i slutet på 1990-talet. Att bulten rostat fast är vanligt, man kan värma försiktigt utan att kvadda ena leden men troligen är det väl nån med tjocka fingrar som öst på så den brann upp.

Är man van mekaniker borde man åtminstone räknat ut att den andra leden kan bli dålig och således borde de informerat dig. Börjar du bråka kan dom och andra sidan ta extrabetalt för merjobbet. Jag hade föreslagit till mekonomen att du betalar den extra delen men att dom får stå för arbetet. Om nu inte så redan är fallet?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
23 september 2013 · 1 201 Inlägg

Vet att tex bilmetro inte tar på sig att byta en utan endast bägge. Dåligt att dom inte informerade dig innan.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
FLindgren
23 september 2013 · 5 089 Inlägg

Inte verkstadens fel att du inte har underhållt din bil så saker rostar/ärgar fast.

Och vad jag förstod så ringde dom dig före och sa att du måste byta den andra armen innan dom bytte? Och ville du inte byta den är det bara för dom att lyfta ut bilen på gården så får den stå. Inte deras bekymmer alls sålänge dom får betalt för det arbetet dom redan gjort.
Hårda men ärliga sanningen tyvärr.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
xXSammy
23 september 2013 · 6 570 Inlägg

Absolut ingen ovanlighet att bussningar sätter sig så bultarna går av, även om "vi" vill värma loss "allt" så går det inte utan hälsorisker..vilket är värt att undvika!

FLindgren skrev:
Inte verkstadens fel att du inte har underhållt din bil så saker rostar/ärgar fast.

Och vad jag förstod så ringde dom dig före och sa att du måste byta den andra armen innan dom bytte? Och ville du inte byta den är det bara för dom att lyfta ut bilen på gården så får den stå. Inte deras bekymmer alls sålänge dom får betalt för det arbetet dom redan gjort.
Hårda men ärliga sanningen tyvärr.

Senast redigerat av Malheus (23 september 2013)

De/Dem
mb_pucken
23 september 2013 · 5 087 Inlägg

Eftersom säkert många kommer att läsa här så kan jag lämna ett bra tips för att få lös den berömda skruven på v.a.g framvagnarna (övre till länkarmarnas klämfäste i styrspindeln) så kanske någon slipper göra misstaget mekonomen gjorde i det här fallet.
Mitt tips är att använda sig av en tryckluftshammare med en stav på och sen går man på och slår/vibrerar skiten ur styrspindeln mot skruven så släpper den oftast. Blandar man det med rost olja och en mutterknack som körs fram och tillbaka på skruvens skalle, utan att mata av den åt något håll så brukar skruven i dom alla flesta fall lossna.
Denna metod funkar super och används ofta på många typer av delar på jobbet där skruvar och andra saker sitter fast. Så slipper man värma och i värsta fall elda upp saker smile
Kan även tillägga att när skruven lossnar så drar man runt den lite extra i hålet så går man bort lite avlagringar smile sen en ny skruv indränkt med kopparpasta så slipper man jävlas nästa gång den skall tas bort smile
Ett litet tips från en v.a.g mek. smile

Senast redigerat av mb_pucken (23 september 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RannerKing www.LynxTalk.se
23 september 2013 · 420 Inlägg

Du ska inte betala några merkostnader om dom ej kontaktat dig och låtit dig besluta detta.
I så fall ska du bara betala den sist nämnda summan för jobbet.

Är det så att dom värmt sönder kringliggande delar så får dom väl ta det på verkstadsgarantin eller något. Jag som inte ens är mekaniker fick lös länkarmarna i Passaten och dom satt ordentligt fastrostade.


Growe skrev:
passat audi eller skoda låter det som... tror nog att dom borde nämnt detta när du lämnade in bilen men säkert har du glömt det...

det är aldrig på dessa bilar..skitbilar att byta ett stag i taget är totalt meningslöst. för när du kommer till bilprovningen ser dom att ett annat stag är glappt så blir det endå välkommen åter.

Bytte ett enda stag i framvagnen på min 1998 Passat, och körde så 2-3000mil utan att något annat började leva om.
Men för att få lös den var det induktionsvärmare som gällde.

Senast redigerat av RannerKing (23 september 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
RGH
23 september 2013 · 134 Inlägg

mb_pucken skrev:
Eftersom säkert många kommer att läsa här så kan jag lämna ett bra tips för att få lös den berömda skruven på v.a.g framvagnarna (övre till länkarmarnas klämfäste i styrspindeln) så kanske någon slipper göra misstaget mekonomen gjorde i det här fallet.
Mitt tips är att använda sig av en tryckluftshammare med en stav på och sen går man på och slår/vibrerar skiten ur styrspindeln mot skruven så släpper den oftast. Blandar man det med rost olja och en mutterknack som körs fram och tillbaka på skruvens skalle, utan att mata av den åt något håll så brukar skruven i dom alla flesta fall lossna.
Denna metod funkar super och används ofta på många typer av delar på jobbet där skruvar och andra saker sitter fast. Så slipper man värma och i värsta fall elda upp saker smile
Kan även tillägga att när skruven lossnar så drar man runt den lite extra i hålet så går man bort lite avlagringar smile sen en ny skruv indränkt med kopparpasta så slipper man jävlas nästa gång den skall tas bort smile
Ett litet tips från en v.a.g mek. smile

Funkar kanon 9/10 gånger japp. Kan ju vara så dom gjort men gått bet ändå, det vet vi inte:)  Bra att lägga in lite tips iaf, + till dig

Mvh

BMW 318iS "T" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2013 · 13 742 Inlägg

lättaste sättet med dom där framvagnarna är att skrota bilen och köpa en riktig direkt ;-)


vi värmde senaste i förgår loss båda lederna hela. dom där idioterna kan sitta riktigt illa ibland. skulle byta hjullager på båda sidorna på en sån där idiot passat sämsta smäcket att hållas med.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang