Skatteskuld på bil jag sålt, nya ägaren hotar med polisanmälan

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Jag bytte till mig en Saab 9-5 för någon vecka sedan som jag i god tro var skattad. Ägaren till mig sa det iaf och inget annat. När man kollade upp bilen så stod det att bilen var skattad och klar. Jag sålde bilen i god tro om att bilen var skattad. Nu är nya ägaren på mig om skulden. Han tänker göra en polisanmälan imorgon. Hans morbror är tydligen polis och har fått fram min gamla annons på bilen, där jag skrivit att den var besiktad och skattad.

Jag ska gå till polisen imorgon, samt ringa transportrstyrelsen och höra hur det ligger till och om det är jag som står på skulden. Men kan inget göra idag eftersom det är söndag. Killen som står på bilen nu kommer som sagt gå till polisen imorgon han med, och jag vill ju inte betala något som jag inte är skyldig till i onödan.

Personen som har bilen nu fick med en uppsättning extra fälgar till bilen, som inte stod i annonsen, för ca 15-2000kr. Skatteskulden är tydligen på 2-2500kr. Enligt vad han har kollat upp så kostar bilen i skuld ca 500kr om dagen? Så han menade på att skulden skulle vara idag över 10.000kr???

Jag hade bilen i en vecka. Jag har aldrig ställt på bilen eller fått något med någon skatt att göra. Så antingen är det killen innan mig som ägde bilen, eller någon tidigare ändå.

Ska jag vara orolig?
Eftersom han hotar med polisen, kronofogden, rättegång mm mm...
Känns ju lite sisådär faktiskt

Tacksam för några stödjande ord tack

Mvh Marcus

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
LocKtar Herr
29 september 2013 · 1 722 Inlägg

om jag förstog dej rätt så har du köpt en bil av någon som hade en skatteskuld som du inte visste om, sen har du i din tur sålt den till någon efter 1 vecka, och han kollade upp bilen och den hade tydligen en skuld på sej.

Som jag ser det så är det tyvärr din plikt att ha koll på vad du säljer, köparen av ditt fordon köpte en bil som var skattad och klar, för att sen få reda på att så inte var fallet, då har ju du vilselett honom, även fall du inte visste om det så är det din plikt att ha koll på vad du säljer.

Verkar som bilen i sej inte hade något speciellt högt värde, borde ju kunna gå att lösa på ett relativt enkelt sätt utan att blanda in polisen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

LocKtar skrev:
om jag förstog dej rätt så har du köpt en bil av någon som hade en skatteskuld som du inte visste om, sen har du i din tur sålt den till någon efter 1 vecka, och han kollade upp bilen och den hade tydligen en skuld på sej.

Som jag ser det så är det tyvärr din plikt att ha koll på vad du säljer, köparen av ditt fordon köpte en bil som var skattad och klar, för att sen få reda på att så inte var fallet, då har ju du vilselett honom, även fall du inte visste om det så är det din plikt att ha koll på vad du säljer.

Verkar som bilen i sej inte hade något speciellt högt värde, borde ju kunna gå att lösa på ett relativt enkelt sätt utan att blanda in polisen.

Har fått reda på att det är två tidigare ägare före mig som ska betala skatten.. Den personen (kille 1) ställde på bilen 3 dagar innan han sålde den till kille 2, som i sin tur bytte bort bilen till mig, och jag i min tur sålde bilen till killen som äger bilen nu. Kille 1, har alltså fått en påminnelse om att han ska betala skatten, men inte gjort det. Den killen går inte att få tag på. Så jag borde alltså ta reda på kille 2´s nummer, ringa honom och berätta hur allt ligger till, så han betalar mig, och jag betalar personen som har bilen nu, och han betalar skatten.. EGENTLIGEN. Men nu funkar det ju inte så.. Så jag ska alltså få bita i det sura äpplet och få skulden för något jag inte visste om? När kille 1 vetat om all, vet det nu, och får säkert ett brev snart från kronofogden.. Men det är ändå JAG som ska stå för skiten?

Senast redigerat av Mr_M_ (29 september 2013)

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
rickylicious Webbutvecklare
29 september 2013 · 2 369 Inlägg

Om du är en av flera mellanhänder så har jag ju svårt att tro att du blir den skyldiga? Då kan väl du polisanmäla killen innan dig, och killen innan dig polisanmäler killen innan, osv. ända tills rätt person betalar? En jäkla soppa det där när någon inte sköter sig med skatter... Ett tips är att KOLLA UPP ORDENTLIGT innan köp. Om man slår på Saabens regnummer så ser man direkt att något är lurt då det står "Återbetalning vid avställning: ", alltså ingenting. Det betyder oftast att skatten inte är betald.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

rickylicious skrev:
Om du är en av flera mellanhänder så har jag ju svårt att tro att du blir den skyldiga? Då kan väl du polisanmäla killen innan dig, och killen innan dig polisanmäler killen innan, osv. ända tills rätt person betalar? En jäkla soppa det där när någon inte sköter sig med skatter... Ett tips är att KOLLA UPP ORDENTLIGT innan köp. Om man slår på Saabens regnummer så ser man direkt att något är lurt då det står "Återbetalning vid avställning: ", alltså ingenting. Det betyder oftast att skatten inte är betald.

Ja det var så jag också tänkte. Att eftersom vi är flera inblandade.
Nu försökte jag ringa han som hade bilen innan mig, men kom till mobilsvar, ska försöka igen senare under dagen.
Kollar alltid upp bilar hädanefter. Men tänkte inte på det du sa om " Återbetalning vid avställning: ", alltså ingenting".

Men ska åtminstone gå till polisen imorgon och höra vad dom säger, och ge dom min förklaring på det hela, så dom är medvetna om allt om det kommer in en polisanmälan från killen som har bilen idag. Sen ringa till transportstyrelsen igen och höra vad dom säger.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
iBruce
29 september 2013 · 124 Inlägg

Någon utav de tidigare ägare har struntat i att betala skatten på bilen och det drabbar tyvärr också köparen eftersom att det blir automatiskt körförbud om bilen i fråga har en obetald skatt och då måste ägaren se till att den blir betald omgående. Har du fax hemma så är det bara att slå upp Regnumret på transportstyrelsens hemsida och få fullständiga ägar och fordonsuppgifter.

Sålde du bilen avställd eller påställd? Hade du den påställd så brukar man få informationsbrev från transportstyrelsen där det klart och tydligt står att det är rest.skatt på fordonet.

"Heeeeej dåååå"
azid Det som inte dödar gör ont
29 september 2013 · 2 668 Inlägg

Om skatten inte är betald så är det körförbud på bilen. Att det skulle kosta några 500 om dagen är lögn.

Lättaste är att ringa transportstyrelsen och fråga om skulden. Detta hade du gjort redan såg jag nu.

Hur ni löser det är upp till er, om du står på bilen vid tid den ska skattas så får du tillslut betalningsanmärking och han kan ej bruka bilen förens skatten är betald. Kör han endå med bilen så tar polisen skyltarna och får inte ens köra bilen hem.

Försök att prata sans i killen och förklara att även du tydligen blivit lurad, ni kanske kan lösa detta tillsammans.

2slow
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

azid skrev:
Om skatten inte är betald så är det körförbud på bilen. Att det skulle kosta några 500 om dagen är lögn.

Lättaste är att ringa transportstyrelsen och fråga om skulden. Detta hade du gjort redan såg jag nu.

Hur ni löser det är upp till er, om du står på bilen vid tid den ska skattas så får du tillslut betalningsanmärking och han kan ej bruka bilen förens skatten är betald. Kör han endå med bilen så tar polisen skyltarna och får inte ens köra bilen hem.

Försök att prata sans i killen och förklara att även du tydligen blivit lurad, ni kanske kan lösa detta tillsammans.

Jag stod INTE på bilen då den skulle skattas. Det var var killen två ägare tillbaka som gjorde, och det är han som fått inbetalningskortet som han struntat i, och nu fått en påminnelse, som ha också verkar ha struntat i. Den personen går inte att få tag på..

Lättare sagt än gjort. Jag sa till honom i telefon flera gånger att han skulle lyssna på mig. Och hans svar på det var " lyssna, lyssna, jag tänker inte lyssna på dig " " Betala det här på ett eller annat sätt, annars blir det en anmälan och väldigt dyrt för dig ".

Jag sa till han att sälja fälgarna han fick med, som inte står i annonsen att han skulle få med, och betala skatten med dom pengarna. Men han är så inställd på att gå till polisen om det hela, och senast imorgon bitti. Vilket inte jag fick en chans att ringa till transportstyrelsen eller gå till polisen innan han ställde till med en massa..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

iBruce skrev:
Någon utav de tidigare ägare har struntat i att betala skatten på bilen och det drabbar tyvärr också köparen eftersom att det blir automatiskt körförbud om bilen i fråga har en obetald skatt och då måste ägaren se till att den blir betald omgående. Har du fax hemma så är det bara att slå upp Regnumret på transportstyrelsens hemsida och få fullständiga ägar och fordonsuppgifter.

Sålde du bilen avställd eller påställd? Hade du den påställd så brukar man få informationsbrev från transportstyrelsen där det klart och tydligt står att det är rest.skatt på fordonet.

Jag sålde bilen påställd och i mån tro att bilen var skattad.
Något sådant brev har jag inte läst dock

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
master_lars
29 september 2013 · 1 160 Inlägg

Som jag förstått det hela, så är det personen som stod som ägare vid den 1:a dagen i den månad bilen skulle skattas som skall betala skatten. Gör han inte det, så går hela ärrendet slutligen till kronofogden, betalar han/hon inte då blir det slutligen utmätning på lön.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2013 · 7 232 Inlägg

va fan han har lite uppsökningsplikt ... be han hålla käften

sen får du hoppas på det bästa, gå till polisen och prata med de som du har tänkt att göra. Några 10.000 är det absolut inte snack om, det är enbart skit snack !

Med den attityden han verkar ha så hade jag inte varit speciellt hjälpsam

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Fick ett sms från honom nu. Att han inte tänker göra en anmälan. Han hade bara pratat med sin mor och morbror om det hela och dom tyckte väl att han skulle hota med något för att få mig att betala skatten. Så han drog tillbaka allt.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Ja, så nu fick jag alltså veta att han betalat in skulder på saaben för ca 5000kr. Vet inte vad det var riktigt. Och han tänker inte göra nån anmälan what so ever. Skönt det iaf. Fick en att lugna nerverna lite.

Men man har ju lärt sig av sina misstag smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
C-Magnusson
29 september 2013 · 125 Inlägg

Mr_M_ skrev:
Fick ett sms från honom nu. Att han inte tänker göra en anmälan. Han hade bara pratat med sin mor och morbror om det hela och dom tyckte väl att han skulle hota med något för att få mig att betala skatten. Så han drog tillbaka allt.

Vilken jävla soppa, hoppas att det löser sig!!!

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Muttley
29 september 2013 ·

Ha alltid som rutin att köra en koll via transportstyrelsen innan du köper en bil igen. Jag har med gjort tabben att köpa med skuld.  Dock var de några hundringar bara.
Och du som köpt bilen kan i princip inte kräva något överhuvudtaget av förra ägaren, min uppfattning är att de är mest drägg som skiter i att betala skatten så de blir skatteskulder.  Tråkigt att behöva drabbas men de skyddar man sig emot vid ett snabbt enkelt samtal smile

azid Det som inte dödar gör ont
29 september 2013 · 2 668 Inlägg

Mr_M_ skrev:

azid skrev:
Om skatten inte är betald så är det körförbud på bilen. Att det skulle kosta några 500 om dagen är lögn.

Lättaste är att ringa transportstyrelsen och fråga om skulden. Detta hade du gjort redan såg jag nu.

Hur ni löser det är upp till er, om du står på bilen vid tid den ska skattas så får du tillslut betalningsanmärking och han kan ej bruka bilen förens skatten är betald. Kör han endå med bilen så tar polisen skyltarna och får inte ens köra bilen hem.

Försök att prata sans i killen och förklara att även du tydligen blivit lurad, ni kanske kan lösa detta tillsammans.

Jag stod INTE på bilen då den skulle skattas. Det var var killen två ägare tillbaka som gjorde, och det är han som fått inbetalningskortet som han struntat i, och nu fått en påminnelse, som ha också verkar ha struntat i. Den personen går inte att få tag på..

Lättare sagt än gjort. Jag sa till honom i telefon flera gånger att han skulle lyssna på mig. Och hans svar på det var " lyssna, lyssna, jag tänker inte lyssna på dig " " Betala det här på ett eller annat sätt, annars blir det en anmälan och väldigt dyrt för dig ".

Jag sa till han att sälja fälgarna han fick med, som inte står i annonsen att han skulle få med, och betala skatten med dom pengarna. Men han är så inställd på att gå till polisen om det hela, och senast imorgon bitti. Vilket inte jag fick en chans att ringa till transportstyrelsen eller gå till polisen innan han ställde till med en massa..

Om han hotar och jävlas är det bara att avsluta samtalet och be honom återkomma när han kan bete sig. Jävla sätt att inte lyssna och bara gå på som en idiot.   

Hoppas det löser sig till det bästa om det nu är som du säger.

2slow
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

azid skrev:

Mr_M_ skrev:

azid skrev:
Om skatten inte är betald så är det körförbud på bilen. Att det skulle kosta några 500 om dagen är lögn.

Lättaste är att ringa transportstyrelsen och fråga om skulden. Detta hade du gjort redan såg jag nu.

Hur ni löser det är upp till er, om du står på bilen vid tid den ska skattas så får du tillslut betalningsanmärking och han kan ej bruka bilen förens skatten är betald. Kör han endå med bilen så tar polisen skyltarna och får inte ens köra bilen hem.

Försök att prata sans i killen och förklara att även du tydligen blivit lurad, ni kanske kan lösa detta tillsammans.

Jag stod INTE på bilen då den skulle skattas. Det var var killen två ägare tillbaka som gjorde, och det är han som fått inbetalningskortet som han struntat i, och nu fått en påminnelse, som ha också verkar ha struntat i. Den personen går inte att få tag på..

Lättare sagt än gjort. Jag sa till honom i telefon flera gånger att han skulle lyssna på mig. Och hans svar på det var " lyssna, lyssna, jag tänker inte lyssna på dig " " Betala det här på ett eller annat sätt, annars blir det en anmälan och väldigt dyrt för dig ".

Jag sa till han att sälja fälgarna han fick med, som inte står i annonsen att han skulle få med, och betala skatten med dom pengarna. Men han är så inställd på att gå till polisen om det hela, och senast imorgon bitti. Vilket inte jag fick en chans att ringa till transportstyrelsen eller gå till polisen innan han ställde till med en massa..

Om han hotar och jävlas är det bara att avsluta samtalet och be honom återkomma när han kan bete sig. Jävla sätt att inte lyssna och bara gå på som en idiot.   

Hoppas det löser sig till det bästa om det nu är som du säger.

Jag har ju kvar hans sms.. Men om jag får hem en anmälan riktat mot mig så tänker självklart jag ta upp detta med polisen som jag skulle gjort annars. Men även jag hoppas nu att det inte bli någon mera följd av det hela.
Onödigt att hota med en polisanmälan sådär bara.. Men kommer även återkomma i denna tråd om det blir något mera

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
KHRacing
29 september 2013 ·

ett tips . ring ALLTID 11414 oavsett tid på dygnet & lämna ev regnummer & köparen/säljarens personnummer 6 fråga snällt om det är någe oklart med nån av dem ? så gör jaqg alltid

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

KHRacing skrev:
ett tips . ring ALLTID 11414 oavsett tid på dygnet & lämna ev regnummer & köparen/säljarens personnummer 6 fråga snällt om det är någe oklart med nån av dem ? så gör jaqg alltid

Smart, visste inte att man kunde göra så. Tack smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
gamlingen
29 september 2013 · 5 198 Inlägg

Den som är skyldig att betala är ju den som hade bilen när den skattades,, det är han som fogden kniper.. skulden ökar INTE utan det är den summan som det skulle kosta att skatta den när den vart påställd, så påståendet om att den skulle öka är rent skitsnack,, ring till transportstyrelsen så får du höra den aktuella skulden... enda grejen är att bilen har nyttjande förbud,dvs får ej köras föränns skulden är reglerad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang