3671
Sök

Bakaxelfrågor

49 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Hej, har sök o letat utan att finna hela svar, så nu kör vi. Vill helst ha enkla ja/nej svar. Mottager gärna tips om ni märker att jag tänker helt åt skogen.

Bilen jeep zj, 5.2l 1996, 249 låda D44a bakaxel.
Lite bakgrund.
Har haft oljud i bakaxeln, typ trasigt hjullager, sen jag köpte den, började med att byta lager, utan bättring.
Köpte nya drivaxlar+ lager, ingen skillnad.
Så nu mina frågor

1. Jag funderar på difflager om det är dom som e slut och bör bytas?
2. Alt pinjong lager? Men det är väl lika bra att byta både diff+pinjonglager samtidigt?
3. Behöver allt schimsas?
4. Om ja på nr 3. Kan en vanlig människa som har en lite mer än hyfsad verktygslåda göra det själv
( utrustad med väldigt tålamod också)
5. Behövs specialverktyg och vilka? För ovan beskrivda operation?

Väldigt tacksam för svar, helst från nån som gjort detta själv eller sett nån som har gjort det live.
Sen kan man undra om det är värt det? Ja jag har ju redan slängt ut runt 8-9k på bakaxeln redan, så det är väl dumt o sluta nu?😕
Och så vet jag att jag har fräch grejjor

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."

115 Inlägg
6 oktober 2013
davidzetterlund skrev:
Hej, har sök o letat utan att finna hela svar, så nu kör vi. Vill helst ha enkla ja/nej svar. Mottager gärna tips om ni märker att jag tänker helt åt skogen.

Bilen jeep zj, 5.2l 1996, 249 låda D44a bakaxel.
Lite bakgrund.
Har haft oljud i bakaxeln, typ trasigt hjullager, sen jag köpte den, började med att byta lager, utan bättring.
Köpte nya drivaxlar+ lager, ingen skillnad.
Så nu mina frågor

1. Jag funderar på difflager om det är dom som e slut och bör bytas?
2. Alt pinjong lager? Men det är väl lika bra att byta både diff+pinjonglager samtidigt?
3. Behöver allt schimsas?
4. Om ja på nr 3. Kan en vanlig människa som har en lite mer än hyfsad verktygslåda göra det själv
( utrustad med väldigt tålamod också)
5. Behövs specialverktyg och vilka? För ovan beskrivda operation?

Väldigt tacksam för svar, helst från nån som gjort detta själv eller sett nån som har gjort det live.
Sen kan man undra om det är värt det? Ja jag har ju redan slängt ut runt 8-9k på bakaxeln redan, så det är väl dumt o sluta nu?😕
Och så vet jag att jag har fräch grejjor

Här kommer lite tips och svar från en som jobbar med detta.

1. Måste plockas isär för att kunna kontrolleras.
2. Måste plockas isär för att kunna kontrolleras. Ja det är lika bra när det är isärplockat
3. Eventuellt. Det visar sig när du har kontrollerat märkbilden på kuggarnas ingrepp.
4. Ja. Bara du förstår hur, och följer beskrivningen i en verkstadshandbok t.ex.
5. JA! Momentnyckel för att kunna kontrollera lagerförspänningen på pinjonglagrena, graderad i INCH Pound. Lämpliga avdragare för diff och pinjonglager. Micrometer eller ett Digitalt skjutmått av BRA kvalitet för att mäta shimsens tjocklek i hundradels millimeter. Tillgång till en hydraulpress underlättar arbetet avsevärt. Vanlig momentnyckel. Verktyg för att mäta pinjongdjupet underlättar men är inte nödvändigt.

Här finns en mycket bra instruktion.
http://www.axleandparts.se/download/bakaxelguide.pdf

Vill du inte göra det själv utan lämna bort det, skicka ett PM så ordnar jag den kontakten.

Mvh.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 oktober 2013
Normalt så ska man inte behöva schimsa om nåt om man bara byter lager o sätter tillbaka allt det andra igen. Dock MYCKET viktigt att ALLA schims kommer tillbaka och hamnar där dom satt från början.

Lite förenklat kan man säga att det är egentligen inte särskilt svårt att jobba med/i en diff, men det krävs att man är oerhört noga (när man tycker att man varit alldeles för noga så börjar man närma sig) med att inställningarna för dreven blir korrekt. Är man inte det så kan man förutom att det kan bli en massa otrevliga ljud köra ihjäl dreven på bara några hundra mil. Att schimsa in en ny utväxling i en dana-axel är vidrigt tråkigt då alla schims sitter så jobbigt till som bara går. Det behövs en extra uppsättning lager som man slipar upp så man kan trä på dom för hand utan verktyg för har man otur får man plocka isär o justera schimsen typ 10-20 gånger innan man får allt bra.

Om man som du bara ska byta till nya lager så är det viktiga att inställningen blev som den var innan lagerbytet, så dreven fortsätter gå mot varandra på samma sätt som tidigare. Det brukar som sagt inte vara några konstigheter utan blir oftast bra utan att ändra nåt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

49 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Tack för svaren, verkar inte allt för omöjligt.
Och så kanske man lär sig nåt när man har gjort det. Och att lära sig mya saker kan vara kul.
Hittat en bra sida för detta.
http://www.pirate4x4.com/articles/tech/ … Gear_Setup
om nån skulle vara intresserad.

Nova-Jorgen, tack för det. Jag kanske Pm:ar om jag märker att det är mig övermäktigt😉

Tänkte ta tag i detta så fort jag får rull på min andra bil

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."

Sök