3711
Sök

Temperaturvisare på Audi A3 1,8T 2002 års modell visar för låg temperatur.

4 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
Har en ovan Audi där temperaturvisaren endast går upp till ca 65-70 grader då AC:n är på eller då jag
kör på landsväg.
Har testat med att låta motorn gå på tomgång tills den går upp till 90 grader. Så fort jag sätter på
AC:n så går tempgivaren ned till ca 65-70 grader.
Har från Audi fått rådet att byta termostat vilket jag gjorde på en verkstad (ej Audi) men problemet kvarstod.
Läste då på ett forum att temperatursensorn (temperaturgivaren) ibland kan krångla och har nu även bytt den men felet kvarstår.
Tomgång utan AC = 90 grader.
Tomgång med AC = 65-70 grader.
Körning utan AC på landsväg 65-70 grader
Körning med AC på landsväg 65-70 grader
Innan detta problem uppstod för en vecka sedan befann sig tempvisaren på instrumentpanelen alltid på 90 grader
då motorn var varmkörd.
Kan någon tala om vad det då kan vara för fel när termostat och temperatursensor är bytta.
Senast redigerat av Ahren (1 oktober 2013)

94 Inlägg
2 oktober 2013
Med VAG COM kan du utläsa vilka temp du har på riktigt,alltså vad givarna ger.
Kan vara fel på instrumentet.
Har själv en A6:a -03 där instrumentet fick bytas

4 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Tack för svar. Innan jag bytte termostat och temperatursensor lät jag en verkstad titta
på det och då fick han på sitt instrument att motortemperaturen låg på 64 grader.
Då tempvisaren är precis på samma på kombiinstrumentet när AC:n är på antar jag
att motortemperaturen fortfarande ligger kring 65 grader.

4 Inlägg
1 februari 2014
Har en Audi A3 2.0 Tfsi 2005 med exakt samma problem. Har även bytt termostat utan resultat. Har det löst sig för dig?

94 Inlägg
1 februari 2014
Davidwb skrev:
Har en Audi A3 2.0 Tfsi 2005 med exakt samma problem. Har även bytt termostat utan resultat. Har det löst sig för dig?

Får du värme i kupen ?
Om inte har du ingen cirkulation på kylvatten ,byt vattenpump.
Senast redigerat av MustangFB1968 (1 februari 2014)

4 Inlägg
1 februari 2014
Ja, men inte så bra, men inte heller så dåligt. Stänger jag av AC (sätter den på LO) så går kylvatten tempen upp till 90 (nästan).

4 Inlägg
1 februari 2014
Har man ingen cirkulation på vattnet borde tempen ligga stadigt på rött.

94 Inlägg
2 februari 2014
I kylsystemet finns Vatten/glykol ,kylare ,gummislangar ,vattenpump ,termostat ,sensorer för temp ,visare i kupen.

Om termostaten är bytt (hoppas den va kollad före) vad finns kvar ? Luft ?
Kan inte tänka mig att felet har att göra med ac fläkten vid kylaren.
Senast redigerat av MustangFB1968 (2 februari 2014)

4 Inlägg
2 februari 2014
Tack för svaret. Värmepaketet tar väl värme från motorn och faktum är att när man sänker värmen i kupén till LO så stiger vattentempen till det normala. Tvivlar på luft. Då brukar inte visaren vara så konsekvent och problemet fanns både före och efter byte av kylarvätska och termostat. Riktigt skumt är det. Tacksam för alla tips.

4 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
Ville bara tala om i mitt fall var det antingen en defekt ny termostat som sattes in av verkstaden eller också
var det en oseriös verkstad som påstod sig ha bytt men inte gjort det och ändå tagit betalt för arbetet.
Åkte till en annan verkstad och bad att få vara med vid bytet och vad hände efter bytet jo tempvisaren gick
efter några minuter upp till 90 grader och har alltsedan dess hållit sig där. Kan också nämna att den gamla
termostaten som togs bort var t o m rostig och den senare verkstadskillen kunde svära på att den termostaten
hade många år på nacken som satt där. Så allt pekar väl på att den första verkstaden bluffade.
Jag är i varje fall nöjd med att bilen nu är i ordning igen. Hoppas ni andra får bukt med era problem också.
// Ahren

Sök