Volvo 740 T5 startar inte (ingen gnista) Tacksam för hjälp!!

Tompelell
4 oktober 2013 · 11 Inlägg

Hej! Jag har en volvo 740 t5 som inte startar.

Zf-låda
Sinterlamell
V70r tryckplatta
Jörgenbox
Något chip ska det tydligen vara


Det jag konstaterat är att det inte finns någon gnista.
Den har krånglat en längre tid, började bakskjuta vid 5500 som senast och även bluddrat vid tidigare varv än så.
Svårstartad ibland och lättstartad ibland.
Jag bytte stift, gick bättre ett tag för att sedan börja på samma vis igen.
Bytte tändlägesgivaren och då gick den fint ett tag igen förutom att den bakskjöt vid 5500 som senast.
Efter ett tag så börja den bluddra och krångla rejält igen.
Kylde bilen och stod sen på tomgång ett tag, tomgång har den alltid gått jättefint på. Stängde av den och sen när jag skulle åka igen så var den helt stendöd, finns ingen gnista.

Det jag provat/ bytt är:

Olika kamaxelgivare
Tändlägesgivare (kanske blivit trasig igen?)
Tändstift
En annan box, dock inte med exakt samma nummer.
Provat om Jörgenboxen funkar i en annan bil och det gör den.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Tacksam för snabba svar!


Mvh Thomas

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2013 · 13 762 Inlägg

hur seriös är elen?
sätt så mycket skit el som folk bokstavligen kastat ner.
gärna med boxen lös i motorutrymmet löst i en påse.

felsökning säger vad?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marlboroman
4 oktober 2013 · 8 234 Inlägg

Provat med annan styrbox? Kollat tändspolarna och kablarna till dem?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tompelell
4 oktober 2013 · 11 Inlägg

Growe skrev:
hur seriös är elen?
sätt så mycket skit el som folk bokstavligen kastat ner.
gärna med boxen lös i motorutrymmet löst i en påse.

felsökning säger vad?

Det är inte den seriösaste och inte värdelösa heller men det går göra bättre! En del är bra och en del är skit.
Felsökningen säger inget eftersom jag haft Polen av och försökt nolla den.
Men innan den dog och jag börja byta lite grejer så var det: Fenix (tändlägesgivare), främre och bakre knackgivarsignal saknas och det är inte konstigt eftersom det inte finns kontakter till dom ens, sen var det hastighetssignal eller något tror jag, och evap ventil som vi tror är bortkopplad med motstånd.

Tompelell
4 oktober 2013 · 11 Inlägg

Marlboroman skrev:
Provat med annan styrbox? Kollat tändspolarna och kablarna till dem?

Jag har provat en annan Box, dock med ett annat nummer. Hur kollar man spolarna mer än att de ser okej ut? Kablarna har jag kollat där de är som mest utsatta och jag hittar inget fel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2013 · 13 762 Inlägg

ström till boxen?

så svårt när man medvetet hoppat över vissa grejer..
så som hastighetsignal och knacksensorer är saker bilen stänger av en del funktioner för

är inte direkt någon vetenskap att få till en härva som allt är inkopplat som det ska vara.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
turbodeath
4 oktober 2013 · 2 452 Inlägg

finns ju duktigt folk som gör kabelmattor till dom bilarna ,priset ligger väl runt 2500-3000 kr för seriös kabelmatta som är märkt hur allt ska vara...

döden kommer tillbaka
skanepiraten
4 oktober 2013 · 466 Inlägg

turbodeath skrev:
finns ju duktigt folk som gör kabelmattor till dom bilarna ,priset ligger väl runt 2500-3000 kr för seriös kabelmatta som är märkt hur allt ska vara...

Vem/vilka gör detta? big_smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Tompelell
4 oktober 2013 · 11 Inlägg

Growe skrev:
ström till boxen?

så svårt när man medvetet hoppat över vissa grejer..
så som hastighetsignal och knacksensorer är saker bilen stänger av en del funktioner för

är inte direkt någon vetenskap att få till en härva som allt är inkopplat som det ska vara.

Saken är ju den att bilen har fungerat och varit reggad i över 1 år ..
Ström till boxen finns.

Senast redigerat av Tompelell (4 oktober 2013)

Tompelell
4 oktober 2013 · 11 Inlägg

turbodeath skrev:
finns ju duktigt folk som gör kabelmattor till dom bilarna ,priset ligger väl runt 2500-3000 kr för seriös kabelmatta som är märkt hur allt ska vara...

Ja, jag vet det. Men den har ju fungerat felfritt med de grejer som suttit nu.
Jag ska även ta och koppla in knacksensorer och de andra grejerna men det ska ju gå att få den att starta med det som finns nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2013 · 13 762 Inlägg

turbodeath skrev:
finns ju duktigt folk som gör kabelmattor till dom bilarna ,priset ligger väl runt 2500-3000 kr för seriös kabelmatta som är märkt hur allt ska vara...

är inte så märkvärdigt..problemet att dessa seriösa bara klipper rent skiten och märker upp kablarna.. blir inte mer seriöst när man endå kopplar skit mellan motorhärvan och orginal bilen..


ska börja med min härva snart och det lär ta tid. har rensat rent bilens orginal härvor så allt som har med bilens motorel är borta

sen kommer boxen monteras invändigt och alla grejer i motorums härvan kommer antiingen gå i orginal härvans hölje utom själva motorhärvans el.


jag gissar på att det knassar mellan bil och kabelhärva om det bara är tokdött

kanske en jord eller liknande..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang