Förstärka en saab 9000 växellåda

ludwiglionell
4 oktober 2013 · 588 Inlägg

Tjena skulle behöva förstärka min växellåda i min 9000
Då jag bestämt mig för att ersätta kollapshylsan med en stål hylsa, jag har läst mycket om detta men inte fått direkta svar på min fråga. Ni som har gjort detta hur har ni tillverkat denna hylsa med mått osv??hur mäter ni ut spelet i växellådan samt vilket tjocklek osv ska man ha?
Med vänlig hälsning, ludwig

Funkiee Saab älskare!
4 oktober 2013 · 4 597 Inlägg
Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ludwiglionell
4 oktober 2013 · 588 Inlägg

Funkiee skrev:
http://racestuff.se/index.php?route=product/category&path=71_217_218_219

Det var ju ett väldigt kreativt

Funkiee Saab älskare!
4 oktober 2013 · 4 597 Inlägg

Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ludwiglionell
4 oktober 2013 · 588 Inlägg

Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom

Gizmojohan
5 oktober 2013 · 3 295 Inlägg

ludwiglionell skrev:

Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom

Om du nu renoverar hela tiden i skolan, då borde ju du veta hur man ska mäta in förspänning på lager och dylikt?

ludwiglionell
5 oktober 2013 · 588 Inlägg

Slave_joe skrev:

ludwiglionell skrev:

Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom

Om du nu renoverar hela tiden i skolan, då borde ju du veta hur man ska mäta in förspänning på lager och dylikt?

Så långt har vi inte kommit än!

AndreasPlars
5 oktober 2013 · 1 062 Inlägg

Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
ludwiglionell
5 oktober 2013 · 588 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.

Motorn kommer från en 2,3t 95a

Pratade med johan h då han vill ha 1000kr för en anpassad hylsa så de tar jag.

Samt ska jag svets diffa lådan. Då jag verkligen inte har råd med riktiga grejjor smile

AeroMackan
5 oktober 2013 · 607 Inlägg

ludwiglionell skrev:

AndreasPlars skrev:
Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.

Motorn kommer från en 2,3t 95a

Pratade med johan h då han vill ha 1000kr för en anpassad hylsa så de tar jag.

Samt ska jag svets diffa lådan. Då jag verkligen inte har råd med riktiga grejjor smile

Ett tips bara är den blir lite jobbigt att svänga när man har svets diff.

ludwiglionell
5 oktober 2013 · 588 Inlägg

Jotack jag har hört av många men skulle vilja pröva, samt att kommer nog mest gå rakt frammåt hehe smile

AeroMackan
5 oktober 2013 · 607 Inlägg

ludwiglionell skrev:
Jotack jag har hört av många men skulle vilja pröva, samt att kommer nog mest gå rakt frammåt hehe smile

prova måste man göra smile

Glesmark
5 oktober 2013 · 1 938 Inlägg

Stumsvetsa diffen på en framhjulsdriven bil skulle jag vilja avråda dig från att göra, det går väldigt mycket framåt så att säga.

ludwiglionell
5 oktober 2013 · 588 Inlägg

Glesmark skrev:
Stumsvetsa diffen på en framhjulsdriven bil skulle jag vilja avråda dig från att göra, det går väldigt mycket framåt så att säga.

Va skulle du rekomendera, stumsvetsad eller helt orginal diff på 450 hk ?

volvo-93
5 oktober 2013 · 625 Inlägg

Skaffa rediga grejer till lådan, man ska aldrig svets diffa en framhjulsdriven livsfarligt och köra då ju. Så om du inte har råd och köpa förstärkta grejer så låt bli och trimma då.

Senast redigerat av volvo-93 (5 oktober 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2013 · 13 733 Inlägg

som sagt hoppa svetsdiff.. i skolan körde man en och annan gång våran folkrejs saab 900 med svetsdiff denna var LIVSFARLIG!!! på asfalt även i låg fart då det bröt något sjukt i ratten.


dödade diffen i min gamla 855turbo aut med drygt 270-300hk så den låste diffen ibland totalt livsfarlig även denna dock inte hälften så drygt att försöka köra med som 900..

blir så sjukt svårt att svänga även rakt fram blir jobbigt när vägen inte är helt plan.
så bättre att köra odiffat dock lär inte diffen gilla livet om du åker runt och ritar sträck.
det var så jag dödade diffen i min 855:A

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ludwiglionell
6 oktober 2013 · 588 Inlägg

Hmmm då får det bli vanlig orginal diff med bara en stål hylsa, jag vet ju att de håller men får vara mycket mer försiktigare hmm

ludwiglionell
6 oktober 2013 · 588 Inlägg

volvo-93 skrev:
Skaffa rediga grejer till lådan, man ska aldrig svets diffa en framhjulsdriven livsfarligt och köra då ju. Så om du inte har råd och köpa förstärkta grejer så låt bli och trimma då.

Jag har ett år på mig på de kabske trillar i någon riktig bromsdiff vem vet,

Men just nu försöker jag samla in varenda öre till motorn. Jag försöker och jag ska lyckas !

AndreasPlars
6 oktober 2013 · 1 062 Inlägg

Jag har kört en og900 en gång med stumsvetsad diff och det var inga större problem med det. Inget för bana dock. Den hade inte ens servo!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
ludwiglionell
6 oktober 2013 · 588 Inlägg

jonnielahti skrev:

AndreasPlars skrev:
Jag har kört en og900 en gång med stumsvetsad diff och det var inga större problem med det. Inget för bana dock. Den hade inte ens servo!

M.V.H.

jo men en bekant köpte en 9000låda med svetsad diff, mutiremmen slira så de lukta bränt när han skulle styra, lär ju inte va bra för styrväxel/pump och slangar heller för den delen

Kan ju lika gärna vara dålig rem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang