2712
Sök

Förstärka en saab 9000 växellåda

588 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena skulle behöva förstärka min växellåda i min 9000
Då jag bestämt mig för att ersätta kollapshylsan med en stål hylsa, jag har läst mycket om detta men inte fått direkta svar på min fråga. Ni som har gjort detta hur har ni tillverkat denna hylsa med mått osv??hur mäter ni ut spelet i växellådan samt vilket tjocklek osv ska man ha?
Med vänlig hälsning, ludwig


588 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#3
Funkiee skrev:
http://racestuff.se/index.php?route=product/category&path=71_217_218_219

Det var ju ett väldigt kreativt


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 oktober 2013
#4
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum


588 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#5
Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom


3 295 Inlägg
5 oktober 2013
#6
ludwiglionell skrev:
Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom

Om du nu renoverar hela tiden i skolan, då borde ju du veta hur man ska mäta in förspänning på lager och dylikt?


588 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#7
Slave_joe skrev:
ludwiglionell skrev:
Funkiee skrev:
Det är ju inte det lättaste o mecka lådor så köp dig en förstärkt istället eller lämna till växellåds jurgen, finns på stcs forum

Ska ju total renovera min motor och mappa om den o allt, då är det inte roligt att lägga 60 papp på en jävla låda man kan göra själv, har inga problem med att ta isär en låda. Gör de hela tiden i skolan dessutom

Om du nu renoverar hela tiden i skolan, då borde ju du veta hur man ska mäta in förspänning på lager och dylikt?

Så långt har vi inte kommit än!


1 062 Inlägg
5 oktober 2013
#8
Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.


588 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#9
AndreasPlars skrev:
Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.

Motorn kommer från en 2,3t 95a

Pratade med johan h då han vill ha 1000kr för en anpassad hylsa så de tar jag.

Samt ska jag svets diffa lådan. Då jag verkligen inte har råd med riktiga grejjor smile


607 Inlägg
5 oktober 2013
#10
ludwiglionell skrev:
AndreasPlars skrev:
Renovera en låda är inte så svårt om man bara har momenten allt ska dras med och vilka spel/förspänningar man ska ställa in.
Vad är det för årsmodell på lådan? Nya lager och diffbroms gör mycket för hållfastheten.

M.V.H.

Motorn kommer från en 2,3t 95a

Pratade med johan h då han vill ha 1000kr för en anpassad hylsa så de tar jag.

Samt ska jag svets diffa lådan. Då jag verkligen inte har råd med riktiga grejjor smile

Ett tips bara är den blir lite jobbigt att svänga när man har svets diff.


588 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#11
Jotack jag har hört av många men skulle vilja pröva, samt att kommer nog mest gå rakt frammåt hehe smile


607 Inlägg
5 oktober 2013
#12
ludwiglionell skrev:
Jotack jag har hört av många men skulle vilja pröva, samt att kommer nog mest gå rakt frammåt hehe smile

prova måste man göra smile


1 938 Inlägg
5 oktober 2013
#13
Stumsvetsa diffen på en framhjulsdriven bil skulle jag vilja avråda dig från att göra, det går väldigt mycket framåt så att säga.

588 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#14
Glesmark skrev:
Stumsvetsa diffen på en framhjulsdriven bil skulle jag vilja avråda dig från att göra, det går väldigt mycket framåt så att säga.

Va skulle du rekomendera, stumsvetsad eller helt orginal diff på 450 hk ?


627 Inlägg
5 oktober 2013
#15
Skaffa rediga grejer till lådan, man ska aldrig svets diffa en framhjulsdriven livsfarligt och köra då ju. Så om du inte har råd och köpa förstärkta grejer så låt bli och trimma då.
Senast redigerat av volvo-93 (5 oktober 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
5 oktober 2013
#16
som sagt hoppa svetsdiff.. i skolan körde man en och annan gång våran folkrejs saab 900 med svetsdiff denna var LIVSFARLIG!!! på asfalt även i låg fart då det bröt något sjukt i ratten.


dödade diffen i min gamla 855turbo aut med drygt 270-300hk så den låste diffen ibland totalt livsfarlig även denna dock inte hälften så drygt att försöka köra med som 900..

blir så sjukt svårt att svänga även rakt fram blir jobbigt när vägen inte är helt plan.
så bättre att köra odiffat dock lär inte diffen gilla livet om du åker runt och ritar sträck.
det var så jag dödade diffen i min 855:A

Kör fort så hinner inget hända...

588 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#17
Hmmm då får det bli vanlig orginal diff med bara en stål hylsa, jag vet ju att de håller men får vara mycket mer försiktigare hmm


588 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#18
volvo-93 skrev:
Skaffa rediga grejer till lådan, man ska aldrig svets diffa en framhjulsdriven livsfarligt och köra då ju. Så om du inte har råd och köpa förstärkta grejer så låt bli och trimma då.

Jag har ett år på mig på de kabske trillar i någon riktig bromsdiff vem vet,

Men just nu försöker jag samla in varenda öre till motorn. Jag försöker och jag ska lyckas !


1 062 Inlägg
6 oktober 2013
#19
Jag har kört en og900 en gång med stumsvetsad diff och det var inga större problem med det. Inget för bana dock. Den hade inte ens servo!

M.V.H.


588 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#20
jonnielahti skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag har kört en og900 en gång med stumsvetsad diff och det var inga större problem med det. Inget för bana dock. Den hade inte ens servo!

M.V.H.

jo men en bekant köpte en 9000låda med svetsad diff, mutiremmen slira så de lukta bränt när han skulle styra, lär ju inte va bra för styrväxel/pump och slangar heller för den delen

Kan ju lika gärna vara dålig rem?



Sök