Chevrolet Silverado K2500 -90 - Operation vinterbil

Årets vinterbil!
  • 58 Följare
  • 32 915 Visningar
  • Projektet avslutat 13 december 2019
Djo
3 november 2013 · 10 157 Inlägg

Trevlig vinterbil du kommer få smile

och det var då ett rejält garage ni hade som har plats för så många bilar haha. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simonfalun Mångfifflare
3 november 2013 · 299 Inlägg

Ja jag hoppas att den kommer bli mysig att skrota runt i! Haha ja, 1600kvm ungefär - så plats finns det :-)

Det har hänt en hel del i garaget idag, jag kommer att lägga ut en update imorgon.

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
4 november 2013 · 299 Inlägg

Framsteg, framsteg! smile
De modifierade motorfästena monterades på rätt motor igår, och sedan hissades den ner i bilen - dock hade jag monterat den snett i motorlyften så det var bara att göra om och göra rätt.
Med motorn förankrad rätt var det en "enkel" match att få den att trilla på plats i bilen (STORT tack till Elias och hans flickvän som avbröt söndagsmyset för att hjälpa mig i garaget!).

Nu sitter iallafall motorn på plats, med lådan monterad. Även kabelhärvan har hittat dit, vilket förenklades av att en avklippt härva satt kvar på motorn - bort med en kontakt, dit med en likadan från bilens härva. Dock försvårades det av att de inte var 100% identiska, så det blev lite skissa och gissa.. wink

Något jag måste komma ihåg ikväll är att skruva fast konvertern mot svänghjulet - kan bli svårt att åka annars smile

Förra ägaren tyckte att det var en bra ide att skära av en tryckslang till servon, något "superpappa" lyckades lösa genom att springa upp på övervåningen och tre minuter senare komma ner ned en servopump att plocka slangar ifrån.

Jag har en bild ifrån igår, dock är den knappt värd att visa upp - men ni får väl blunda i värsta fall smile
(Jag har min telefon inskickad på lagning, och bildkvalitén i lånetelefonen är KASS!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5f0fec43209eecc996afda9d43bec0ba.jpg 2013-11-03

Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
4 november 2013 · 299 Inlägg

Det blev god mat hos Elias istället för den planerade garagerundan idag, men det har ändå blivit framsteg! Pappa ringde och meddelade att han varit och hämtat en kylare och bromsbelägg, så imorgon kväll blir det att kolla ifall den passar.

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
6 november 2013 · 299 Inlägg

Jag tyckte synd om er stackare som sitter och kollar i tråden och får se såna dåliga bilder, så igår passade jag på att ta med mig kameran ut, hoppas det kan göra någon glad! smile

Vi låter bilderna tala för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a56c09a63e70df48d6be96ac6119ab5d.jpg 2013-11-05, Jag tror inte man får bättre passform än såhär från en universalkylare?

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-52641989237d8919ce0581d2738aadd4.jpg 2013-11-05, Tydligen kommer jag kunna stanna snabbt med dessa - fast just nu är jag mer sugen på att komma i rullning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3a8c422563e48bb13a66877e8569416a.jpg 2013-11-05, Det ser nära ut på bra håll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-81f9d6e42a915778f00885748fbdb0ba.jpg 2013-11-05, Någon dm högre skulle inte skada! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-049cf71bbc3885841798841457c52ba9.jpg 2013-11-05, Då alla påpekar att jag har små hjul kommer här en liten jämförelse. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2434a349a6b9204c350d17e484437561.jpg 2013-11-05

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-88727abd84e591c391b416e6a38dda39.jpg 2013-11-05, Pappa har redan börjat se nyttan med en pickup - återstår att se ifall den klarar av att frakta undan grejorna!

Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Djo
6 november 2013 · 10 157 Inlägg

Går framåt och trevliga bilder också big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mattsson_91 Självlärd
8 november 2013 · 3 083 Inlägg

Vackert. Dock tycker jag nog att det fattas 5-15cm i bredd på däcken wink.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
simonfalun Mångfifflare
8 november 2013 · 299 Inlägg

Djo skrev:
Går framåt och trevliga bilder också big_smile

Jo det är inte såå långt bort nu! smile


Volvo142_73a skrev:
Vackert. Dock tycker jag nog att det fattas 5-15cm i bredd på däcken wink.

Haha ja, jag håller med!
På Bmwn ser det brett ut med 245, på den här ser det toksmalt ut!
Men jag funderar på ifall Cragar Quick Trick med schyssta däck skulle sitta fint till sommaren, något i denna stilen:

http://imageshack.us/a/img171/7485/img0695k.jpg

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
10 november 2013 · 299 Inlägg

Lite nya grejor har anlänt, och givetvis blev det en vända till garaget!
Den förra kylaren saknade urtappningspluggen, så jag har fått en annan nu. Den nya är något smalare men jag tror inte det ska vara något problem ändå, frågan är bara hur den ska monteras.

Här har jag "monterat" kylaren i en fläktkåpa (heter det så?) ifrån Capricen pappa håller på att riva, passformen är lite sisådär så jag vet inte riktigt ifall den kommer komma till nytta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-954de6b9edbf6cf1eea49f03a7c54183.jpg 2013-11-09

Här syns glappet som jag måste lösa på något sätt, klämma fast gummi?
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-82ad27d5bf98f58d0e6439d179fd0309.jpg 2013-11-09

Sen blir det spännande att se ifall jag ens får igen huven. (Oljestickan böjer jag enkelt ner, men fläktkåpan?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a8a4dfc067c36eeccd21dc13c7ed77f4.jpg 2013-11-09

Det ser nära ut nu iallafall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a9ea1964cb9f046fc8b052b7911c1034.jpg 2013-11-09

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8b06d67b5afb8eff00168565f9074cd2.jpg 2013-11-09

En annan punkt som strykts från att-göralistan idag är att byta kablarna till TBIn då de var skavda (Skönt att jag hade en till kabelhärva att klippa av!).
När de väl var skarvade kändes det så nära att får dit luftrenaren (vilket ger ett helt annat intryck, och ser det mer klart ut så blir det roligare att gneta på) så jag började pilla med bränsleledningarna. Den ena passade pang på, men den andra var avklippt och skarvades med de "snuttarna" som satt på motorn via en slang.

Nästa punkt var att byta en pinnbult på höger framnav (Någon tidigare ägare hade bytt denna mot en bult med fel gänga), det var otroligt enkelt att bara knacka ur gamla och banka in en ny. Det enda dryga var att jag var tvungen att skruva bort bromsok och bromsskiva först. När det var klart kunde jag äntligen skruva dit de nya hjulmuttrarna jag köpt (bilen saknade fem muttrar), tyvärr fick jag bara tag på kromade så nu måste jag ju byta alla tongue
När jag ändå klängde i hjulhusen passade jag på att dra fast länkarmarna och rulla in under bilen för att dra fast konvertern mot svänghjulet.

Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Djo
10 november 2013 · 10 157 Inlägg

Är nog inte långt till vintern nu och h bilen verkar ju kunna bli klar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simonfalun Mångfifflare
11 november 2013 · 299 Inlägg

Igår monterade jag kylaren, två gånger! Kylarkåpan passar inte så jättebra, så jag testade på lite olika sätt.
Först testade jag med att ha distanser under, men det blev att fläkten tog i så jag fick kapa lite i den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6379d8f6b696ad46f528bcd5d98e03cd.jpg 2013-11-10

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-97c06eb40dcd4ab9fe0f001bba68554a.jpg 2013-11-10

När den väl satt på plats då var "hålet" inte centrerat vid fläkten så jag testade att vända den upp och ner, men det blev att kapa lite till för att få det att lira. Dock blev det att kylaren satt lite högt så jag vet inte ifall huven kommer gå igen, orkade inte krångla med underdelen (som ska sitta över haha) så just nu sitter den bara i överdelen (som sitter under). Får hjälp av Elias ikväll att lägga dit huven så vi kan måtta lite.

Förra kylaren hade inget uttag för värmepaketet heller, så vi fick skruva dit en anslutning på vattenpumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-25fa80e05b8244f127c5cedea00b7a11.jpg 2013-11-10

Dock hade den nya kylaren denna, så då orkade jag inte krångla utan det fick bli en ful-lösning istället. Men jag inbillar mig att jag får bättre värme på det sättet, så jag är nöjd ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a4f4e64ea2a8c1feea1ec6c57baa8ae4.jpg 2013-11-10

Jag måste säga att det här garaget är lite som en guldgruva, visst står det mycket skit överallt så det är lite trångt, men å andra sidan så finns ALLT man kan tänkas behöva! Började kika lite efter en vettig behållare för servoolja, tog ca 3min så hade jag en i handen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a973e4d822e824eef1949b07d31681e5.jpg 2013-11-10

Medans jag letade fick jag syn på en hög med grejer som pappa hittade i motorn från Omegan, bilen måste gått fint på slutet wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c2cece81128a67d63f731ba28d76c7cd.jpg 2013-11-10

Här är det fina avgassystemet från samma bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-92d32277abf39f293ca8d93ef5170c6d.jpg 2013-11-10

Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
simonfalun Mångfifflare
12 november 2013 · 299 Inlägg

Med hjälp av Elias var det inga problem att lyfta på huven för att se ifall kylaren stack upp för mycket. Vi testade med att lägga en kartongbit mellan kylaren och huven och tryckte till lite försiktigt, vi fick modifiera gummifötterna för att få ner kylaren en centimeter. Men efter några försök och många kartongbitar så lyckades vi få till att det bara blev ett försiktigt litet avtryck i kartongen med huven helt stängd.

Vi kunde då montera på översidan av kylarkåpan (som egentligen är undersidan), och för att få den att sitta fick vi tillverka två OTROLIGT professionella fästen för ändamålet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2fe9ae661cac7607a087a1f94e62cdb9.jpg 2013-11-11, Här syns även servobehållaren i nedkant av bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-094eb2c2dddc7c2d5eeb364e0998521f.jpg 2013-11-11, Våra supersnygga fästen - något att söka patent för?

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-e790249cc4dcc0d6e4922e4daf6fa930.jpg 2013-11-11, Nu är det "locket på"!

Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
12 november 2013 · 299 Inlägg

Nu blev det visst bråttom! Jag råkade boka rutbyte till den 20e, innan dess måste dessa punkter bli klara:

[  ] Montera kylarslangar (Dock är det olika storlek i olika ändar så frågan är hur jag löser det)
[  ] Montera kylning till automaten
[  ] Bunta upp kablar som hänger och slänger (Snabbt löst med buntband)
[  ] Bunta upp bränsleledningarna
[  ] Dra fast batterikablarna i "bilens ände" (Borde gå relativt fort)
[  ] Kolla varför hastighetsmätaren inte fungerar (Jag hoppas att vajern hoppat ur eller något sånt, fast det kanske är elektroniskt..?)
[  ] Svetsa ihop avgasröret som föregående ägare kapat sönder
[  ] Montera batteri
[  ] Byta olja och filter

Idag är det tvättstugan som "lockar", men imorgon och torsdag hoppas jag att hinna med alla kablar, batteri och hastighetsmätare.

Senast redigerat av sieri (13 november 2013)

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Djo
12 november 2013 · 10 157 Inlägg

Jobba jobba jobba kommer nog bli bra tillslut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
williamo
12 november 2013 · 42 Inlägg

Som sagt ser de där däcken ut som pizzaslicers på den bilen haha! Men prem lagd, rolig bil till vintern! smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you!
Hackev8
12 november 2013 · 2 121 Inlägg

cool bil till vintern smile

simonfalun Mångfifflare
12 november 2013 · 299 Inlägg

Djo skrev:
Jobba jobba jobba kommer nog bli bra tillslut smile

Haha ja, det är väl bara att kämpa på smile
Den kommer nog att synas lite på Åhléns sen wink

williamo skrev:
Som sagt ser de där däcken ut som pizzaslicers på den bilen haha! Men prem lagd, rolig bil till vintern! smile

Ja det vore ju lite småtrevligt med lite större puckar, men just nu passar det inte så bra i plånboken hmm

Hackev8 skrev:
cool bil till vintern smile

Man måste ju testa något nytt emellanåt smile

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
henke_99 Offroad Racing
12 november 2013 · 3 122 Inlägg

Hastighetsmätaren är elektronisk, sitter en givare bak på fördelningslådan. Har du abs så funkar inte den heller då även den får sin bakhjulssignal via den givaren, om nu givaren är trasig. Det kan ju även vara kabelfel, eller den lilla vita boxen sin sitter intill databoxen. Den omvandlar signalen från givaren. Det kan ju även vara hastighetsmätaren själv, kolla om trippmätaren funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
simonfalun Mångfifflare
12 november 2013 · 299 Inlägg

henke_99 skrev:
Hastighetsmätaren är elektronisk, sitter en givare bak på fördelningslådan. Har du abs så funkar inte den heller då även den får sin bakhjulssignal via den givaren, om nu givaren är trasig. Det kan ju även vara kabelfel, eller den lilla vita boxen sin sitter intill databoxen. Den omvandlar signalen från givaren. Det kan ju även vara hastighetsmätaren själv, kolla om trippmätaren funkar.

Stort tack för en informativ instruktion! Så de fyrhjulsdrivna har inte givaren på växellådan?

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
henke_99 Offroad Racing
12 november 2013 · 3 122 Inlägg

sieri skrev:

henke_99 skrev:
Hastighetsmätaren är elektronisk, sitter en givare bak på fördelningslådan. Har du abs så funkar inte den heller då även den får sin bakhjulssignal via den givaren, om nu givaren är trasig. Det kan ju även vara kabelfel, eller den lilla vita boxen sin sitter intill databoxen. Den omvandlar signalen från givaren. Det kan ju även vara hastighetsmätaren själv, kolla om trippmätaren funkar.

Stort tack för en informativ instruktion! Så de fyrhjulsdrivna har inte givaren på växellådan?

Nope, dels saknar lådan den bakre struten där den skulle suttit, dessutom hade den i så fall visat fel när man har lågväxeln inkopplad. Givaren måste ju sitta efter sista valbara "utväxlingen" i transmissionen wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang