3901
Sök

BMW 325i E36 Laddar inte.

1 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Har nu börjat ge upp. Äger en 325a sedan några veckor tillbaka och har nu börjat krångla. Det som hände är att bilen helt plötsligt kunde tända ABS lampa och SRS lampa och därefter om jag fortsatte köra även börja starta om stereon och kliman.

Tänkte direkt, aha, batteriet är väl kört. Så detta byttes. Utan resultat!
Tänkte en gång till och bytte hela generatorn! Utan resultat!
Blev tokig och började mäta. Mätte på batteriet och fick då vid avstängd tändning låg batteriet på runt 12.5v. Något lägre med bilen påslagen. Alltså skjuter generatorn inte kräm till batteriet.

Mätte direkt på nya generatorns B+ och fick resultat på 14v vid tomgång (seems legit kan jag tycka).
Sedan fick jag för mig att mäta på det lilla "el-tornet" under huven. Ja ni vet det där som har en pluspool under en liten plastkåpa bakom höger fjäderbenshus. Där får jag bara 12.5v, alltså batteriets spänning. Så någonstans mellan generator och detta lilla "torn" så skiter det sig alltså.

Jordfel? Kabelbrott? Kaputt startmotor?(som jag förstått det så mellanlandar generatorns B+ på startmotorn och går sedan till sagda "torn")

Börjar bli desperat... Tack på förhand!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 oktober 2013
Har du kollat jord mellan motorn och chassi? Eller minus kabeln mellan batteriet till jord?
Hur är det med start motor? bara klicka?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

21 761 Inlägg
9 oktober 2013
cefio skrev:
Jordfel? Kabelbrott? Kaputt startmotor?(som jag förstått det så mellanlandar generatorns B+ på startmotorn och går sedan till sagda "torn")

Hur det är på just den bilen vet jag inte, men det är iaf ganska vanligt att generatorns B+ först går till startmotorn och sedan vidare till batteriet ("tornet" i ditt fall).

Vart satte du minusmätpinnen vid båda spänningsmätningarna?

Du kan via mätningarna ganska lätt få reda på om det är plus eller minus som bråkar. När du mäter på generatorn så håller du minusmätpinnen på generatorns hölje, men låt den mätpinnen sitta kvar när du flyttar plusmätpinnen till "tornet" (plusplinten). En sån mätning kan då visa om det är plus eller minus som felar, spänningen kommer nämligen att skilja tydligt vid plusplinten ifall det är plussidan som är fel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2013)

Sök