4067
Sök

Fungerar det att sätta vilken original 740 stake som helst i en Volvo 740 16v?

4 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Tjena!
För ett tag sedan började jag tillsammans med några polare att renovera en Volvo 740 16v motor. Vi tog isär motorn för att byta alla packningar och upptäckte då att en av vevstakarna var helt skrot. Jag har letat omkring överallt som en dåre efter original stakar som jag kan ersätta den med fast jag bara har hittat H-profil stakar som är svindyra och olika mått om jag förstod det hela rätt. Till slut hittade jag en kille som var villig att sälja original stakar till ett vettigt pris.

Min stora fråga är följande: fungerar det att ta vanliga original stakar från vilken 740 motor som helst (ex b230f) och sätta i en b234f (16v) eller är de olika storlek, och passar de i sånna fall ihop med kolven och kolvbulten?
//Kevin
Senast redigerat av Kempa21 (8 oktober 2013)

184 Inlägg
8 oktober 2013
det går fint.

och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
Vad jag vet så är enda skillnaden mellan dom 2 är topplocket. resten av själva motorblocket ska väl vara lika?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

4 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
Tackar så hemskt mycket för era svar L_R och Dupond! Det har varit till stor hjälp big_smile

10 287 Inlägg
9 oktober 2013
Det är ett helt annat block. Men som L_R skriver så passar stakarna.

/Göran

Dupond skrev:
Vad jag vet så är enda skillnaden mellan dom 2 är topplocket. resten av själva motorblocket ska väl vara lika?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

184 Inlägg
9 oktober 2013
Det finns två olika stakar till b230. Olika bredd över rygger på dem.

Jag vill minnas att jag sett båda varianterna i b234-blocken (16v-motorn heter b234).

Och som Göran skriver är blocken helt olika.
Topparna passar fysiskt sinsemellan blocken.

Men 16V blocket har annan layout, med annan oljepump (drivs av kamremmen), balansaxlar, osv.

4 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
Ja så då spelar det ingen roll vilken vevstakstorlek jag har i B234 för båda ska fungera lika bra då? Andra vevstakar från en annan motormodell är detsamma som B234 också då eller?

Tänkte också på det där om man kunde ta och byta toppen till vilken motor som helst och nu fick jag ju reda på det också, tack ska ni ha! big_smile

Är väldigt tacksamma för era svar och det är lärorikt!
Senast redigerat av Kempa21 (9 oktober 2013)

Sök