1841
Sök

Ljudlig Hundkoja. 150 meter stål, 6st 12"are & 8st 10"are ska in!

Bilen har över 6 kvm 6mm stålplåt och 145m stålförstärkningar just nu och mer ska det bli. 6st SPL Dynamics XTR D2s 12"are samt 8st "No Name" 10"are väntar på att få flytta in i bilen. Sveriges extremaste... Visa mer

Team dBAkuten!
499 336 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2017
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#421
Måste bestämma mig senast den 6:e April. Vi får se hur mycket jag har hunnit med tills dess.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#422
Har inte varit i garaget sedan förra torsdagen p.g.a att vi var en sväng i Polen under helgen och så har jag opererat ut två visdomständer nu i veckan.

Blev en liten stund i garaget idag, förhoppningsvis så blir det ett par timmar under helgen. Har i alla fall bestämt mig för att skippa Elmia detta året, fick rätt så tråkig restskatt så staten får bl.a de pengarna som jag hade tänkt spendera på Elmia. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-12c10ee0e4c760b4dde92e88716b6ffb_large.jpg
Punktade upp lite stag på bakväggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-2958f4b0b157049628448764670b4c4a_large.jpg
Sen blev det helsvets, duger det?


https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-9e342fdac719e487e6bf53ee91eab2fd_large.jpg
Anledningen till stagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-bc8850c87b6349a1f09f9e6a3858af52_large.jpg
Jag var för klent byggd för att orka lyfta upp stålplåten som skall bli taket så fick jag såga till en mall i trä.
Anledningen var att borra hål i ramverket och skivan för att sedan kunna borra hål på samma ställe på plåten. Detta för att förenkla monteringen när plåten skall in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-f4c33aa71ea3a7aae09787e8a945dd75_large.jpg
Sedan la jag upp vinkeljärn för att se så de gick fritt från karossen. Ska inte vara något problem om man håller sig ett par centimeter från kanten på ramverket.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Tüsk / JDM
262 Inlägg
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#424
Konstaterade att Hundkojan har passerat antalet visningar som jag hade med Expressen, det var ju trevligt wink

Expressen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=127968

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

672 Inlägg
29 mars 2014
#425
blir fint serru! där skulle inte ens Jönsson-ligan kunna ta sig igenom wink

"Väx inte upp! det är en fälla"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#426
Okej det är dax för ett erkännande, här kommer bilderna på vem som egentligen bygger bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-8295e3896fc702582cff2e442dc7dbff_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b0210da87979eb93473ad012fb3c4826_large.jpg
Varmt blev det i alla fall wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-91b10f0273ccd06aacfcb9d17b02abb1_large.jpg
Vi hjälptes åt att sätta ett litet stag horisontellt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b873547ef8447b17c52e7d489263ff2b_large.jpg
Hon borrade hål i plåten efter de hål som var gjorda i trämallen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-ac5240fc54b8290a148787392f39a7ee_large.jpg
Hon slipade vinkeljärnen för att det skulle bli lättare att svetsa dit dem mot plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-d2366eae59f69afc50e075bf1a854fb7_large.jpg
Upplagda och punktade på takplåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-e57e938c777dcebf36f587dc03e84a54_large.jpg
Här ser man hamsterkinden som är resultatet av två bortopererade visdomständer. Så de som tyckte att jag var dum i huvudet tidigare skulle bara veta hur korkad jag är nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-699216b8858f06fa33d562b44acdf061_large.jpg
Blev givetvis även korta vinkeljärn som binder ihop de längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-771f07c36202f2a32e3c3cf4600a3dc1_large.jpg
Fler skall dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-cd96f910df6e2f249cacd68823a6fb11_large.jpg
Lager nummer två, det skall dit ett par bitar i lager ett innan första delen av taket är klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-c4418faeb1fe7e6b547988cf9f5e5f6f_large.jpg
Detta är halva taket och det är TUNGT, jag är så glad att jag valde att dela taket i två delar. Kommer bli svårt att få upp det trots att det är delat.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

341 Inlägg
30 mars 2014
#427
Detta står säkert någonstans men varför ska så mycket stål in? Och varför så många lager? Måste ju vara stabilt nog med bara ett lager? smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#428
Jag vill minska ner möjligheten att stålet flexar och vibrerar. All ljudenergi som omvandlas till rörelseenergi i form av vibrationer innebär förlorat ljudtryck.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
31 mars 2014
#429
jag vet inte hur mycket det kan hjälpa men om man är ute efter hållfasthet så ska man ha 2 st kraftiga profiler, och länka ihop dem med en mindre kraftig profil.,
, för när du utsätter en sådan konstruktion för en belastning ( i rätt riktning ) så ska ena profilen tryckas ihop och den andra dras isär.., , tänk t.ex I balk..,

vart jag vill komma är att om du ska staga upp en plåt som du har gjort, så är det effektivare att lägga någon kraftig profil t.ex flertal vinkeljärn en bit ifrån ytan, och sedan emellan plåten och vinkeljärnen så behöver det inte vara lika starkt..,

jag ser att du svetsar en massa vinkeljärn nära plåten och få längre ifrån..,

bara en tanke..,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#430
Du pratar om en sandwichkonstruktion. Det stämmer säkert så som du säger,  då det inte är första gången jag hör det. Men känns ändå som att det behövs en del stål för att stabilisera upp plåten från början. Men det kommer stag mellan väggarna åxå så jag tror att det kommer bli rätt så stabilt i vilket fall.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
31 mars 2014
#431
Hur många meter är du uppe i?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#432
Tror jag har ca 25m kvar och jag tror att jag hade 90m från början, trots att jag beställde 100m.

Bara ramverket borde varar mellan 25-30m, det går åt mer än man tror.
Senast redigerat av ExtraKim (31 mars 2014)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
31 mars 2014
#433
och vikt före ljudinstallationen landar på? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#434
Jag vet inte riktigt men 1000kg kanske.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
31 mars 2014
#435
Blir en "blyklump" innan den är klar alltså ^^

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#436
Ja den blir nog tyngre än jag hade tänkt från början. Men så blev stålplåtarna 150kg tyngre då den blev 6mm istället för 3mm.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 277 Inlägg
31 mars 2014
#437
Tog mej äntligen tid å sträckläste hela tråden, förbannat kul projekt, det får mej att vilja gå ut i garaget å bygga nåt eget! Kommer defenitivt följa vidare.

9 141 Inlägg
31 mars 2014
#438
ExtraKim skrev:
Ja den blir nog tyngre än jag hade tänkt från början. Men så blev stålplåtarna 150kg tyngre då den blev 6mm istället för 3mm.

Hehehe, om du tröttnar på den så kan nog Stena metall ge bra stålar för bilen sen! tongue


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#439
Kul att ni gillar bygget och att det kan inspirera till egna byggen.

Jag har köpt stålplåtarna av Stena stål, något säger mig att Stena Metall inte ger mig samma kgpris om jag vill sälja tillbaka :-D

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#440
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-6d66bb86d3bbb03f6de4e0b0460f9205_large.jpg
Blev bara två stag till, sen ansåg jag att det fick vara klart.Borrade ett flertal hål längs med kanterna, dels för att kunna skruva fast plåten och få den dikt an ramverket samt för att kunna svetsa ihop ramverket med plåten även "mitt på" ramverket. Slipade ner så mycket jag kunde (i.o.m att jag har slipat i olika riktningar så ser det oslipat ut på ställen som egentligen är slipade), tog hur lång tid som helst. Frågan är om det behövs?

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-7e72627a80996c34be0f58dea134bd50_large.jpg
Ville inte riskera att hörnen skulle ta i karossen så jag slipade ner dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-c79a8df862c561572fce6c489e03cc5f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-cd13295c9071d4c9a7dfdd77d4ef966c_large.jpg
Målade med rostskyddsfärg, där jag inte kom åt med rollern så tog jag sprayfärg. Hade tydligen lyckats med att köpa olika färger, men det är skit samma i.o.m att detta inte kommer att synas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-43c3c0c463a7fedc6dc289b19435623e_large.jpg
För att underlätta montaget av takplåten så ville jag sänka ner bilen och få den mer vågrät, hade först tänkt att ställa den direkt på bakaxeln med det gick inte få bort domkraften då. Så det fick bli två träbalkar mellan garagegolvet och bakaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-0dee1421623cfb33a8232a1cb124b7cf_large.jpg
Jag insåg att jag aldrig skulle orka att lyfta upp taket själv. Därför så behövde jag komma på en lösning av problemet. Lösningen ser ni här, ett vinkeljärn skruvat i bakväggen och ett vinkeljärn som ligger mellan stagen i ramverket till sidoväggarna. Mellan dessa så la jag två ihopskruvade plywoodskivor. Satte även lite plywood som stag ner till golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-bb2a0c69fe0ef61f8a27cd3792e7bfa3_large.jpg
Så här såg det ut på ovansidan. Skruvade fast plywooden med en skruv i bakkant för att den inte skulle glida av vinkeljärnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-ebd6cf21071be80afb22943996428c7f_large.jpg
Sen var det dax att konka in takplåten och häva upp den på "hyllan" som jag hade byggt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-971db06419f8a015f5a0497b755abec6_large.jpg
Tryckte och slog in två träbalkar för att få upp plåten i bakkant, efter det så lyfte jag upp framkanten av plåten och spände fast den med tvingar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-29ff6e49f8a0b0316788deaf3de5ddc9_large.jpg
När detta var gjort så satte jag dit domkraften och pumpade upp takplåten. Skruvade fast plåten med självborrande skruv. Måste säga att jag är rätt nöjd med lösningen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-14147f8e1871ad41caadcc4df7b4452a_large.jpg
Visade sig att det var gott om plats även i hörnen så jag hade inte behövt att slipa ner dem. Men ansåg att det var bättre att göra det, än att riskera att bli stående med fyra hörn som trycker upp karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-ef39d6888c8d411b19f6e2582ed83454_large.jpg
Tro det eller ej men taket hänger kvar även utan domkraften lol

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök