Varvstopp på 5000rpm (Seat Ibiza)

VipMartie
10 oktober 2013 · 537 Inlägg

Hej!

Köpte en Seat i-pizza -98 med 1,6L motorn för någon dag sedan (som vintersläde). Karossen har gått ungefär 26000mil och motorn renoverades för ca 1000 mil sedan pga kamremshaveri, pga att generatorremmen hade lossnat från en dålig generator och trasslat sig i kamremskåpan och därmed gjort kaos med kamremen! tongue

Enligt förra ägaren skall alla ventiler, ventilsäten, kolvringar, packningar, fördelarlock, tändkablar, generator, vattenpump och termostat vara bytt därefter.

Motorn i sig går bra, startar alltid, jämn och fin på tomgång, inget märkvärdigt under körning... tills dag 2 (igår, onsdag) då jag skulle prova varva ur den... rödmarkering börjar på 6000rpm men bilen gick aldrig över 5000 varv!!

Den låter som en Civic Type-R på varvstopp i ettansväxel ungefär, när man står på varvstoppet i 5000rpm. så den bluddrar inte eller går dåligt, utan det är bokstavligen som varvstopp.

Har googlat lite och sett att folk har ställt tändningen, men innan jag pajar något för mycket som fungerar, så vill jag ju veta om det verkligen är det. Bilen gick igenom besiktning utan anmärkning (avgaserna är alltså ok antar jag), bilen dricker inte mycket soppa och känns inte direkt slö, dock har jag inte ägt någon bil under 100hk förr (ibizan har 89 åsnor).

Fick tips om att prova byta stift, som förra ägaren hävdar är bra att byta också, men jag är tveksam till om stiften löser varvstoppet.

Eller är det helt enkelt så att varvstoppet sitter där i-pizzorna?

Tacksam för hjälp!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mazdakillen Motormontör
13 oktober 2013 · 437 Inlägg

Martin.

Du vet vi är ju kompisar, ja när du inte tabbar dig med kammarna dvs =P
Mitt råd, köp en riktig bil hihi.
Kan vara så att den inte ska varva mer?? men att varvräknaren markerar högre beror ju ofta på att det sitter samma varvräknare i flera olika modellutföranden.
Kollat luftfiltret, är det rätt ecu? är det rätt kaminställning? är det så att varvräknaren visar fel? är avgasystemet i bra skick så det inte ligger något som bromsar?
Tex att slutburken har rostat sönder invändigt och täpper igen systemet delvis?
sitter det vev eller kamaxelgivare?? i såfall kanske du borde kolla att de är hela, de kan vara reostatiska men mest troligt att de är iduktiva, oavsett vad så kanske du skulle kolla om de är hela.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
KHRacing
13 oktober 2013 ·

den varvar mer än 5k

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Bilen går i felsäkert läge (den klipper då vid 5100 varv) gissningsvis...Min Passat 2.0 -96 med AGG motor klipper vid 5100 varv om den inte får signal från "kamaxelgivaren" vid start (sitter i fördelaren...). Sätts en felkod på detta som gör att maxvarvet begränsas till 5100 varv. Startade jag om bilen så sattes det i regel ingen felkod o då varvade den friskt till dryga 6000 varv. Problemet i mitt fall var ett "icke problem" som berodde på halvkasst/dåligt laddat batteri... Jag skulle gissa att motorstyrningen på din bil har samma "feature"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
VipMartie
14 oktober 2013 · 537 Inlägg

dawwe skrev:
Bilen går i felsäkert läge (den klipper då vid 5100 varv) gissningsvis...Min Passat 2.0 -96 med AGG motor klipper vid 5100 varv om den inte får signal från "kamaxelgivaren" vid start (sitter i fördelaren...). Sätts en felkod på detta som gör att maxvarvet begränsas till 5100 varv. Startade jag om bilen så sattes det i regel ingen felkod o då varvade den friskt till dryga 6000 varv. Problemet i mitt fall var ett "icke problem" som berodde på halvkasst/dåligt laddat batteri... Jag skulle gissa att motorstyrningen på din bil har samma "feature"...

OK, fick det tipset också... Men vid felsäkert läge, borde inte bilen även gå sämre? Jag hade en Colt CZT förr, när jag tabbade mig med lite experiment så gick den i "limp mode" (felsäkert läge) då begränsades varvtalet till 4500varv och bilen kändes som 20hk. Ibizan känns väldig pigg (Speciellt efter tändstiftsbytet, de förra var inte fina och dessutom av olika märken). Den går jätte bra tills 5000varv... Kan det inte vara rotorn som begränsar? Jag kan alltid öppna upp fördelarlocket och kolla, men då behöver någon beskriva hur den extra vikten eller fjädern ser ut så jag kan identifiera den.

Annars är det inget stort problem, jag ska bara ha bilen över snötiden, sen säljs den vidare... wink

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Det finns ingen sån där "vikt i fördelaren" du pratar om... Det är motorstyrningen som klipper...Var sitter din fördelare? På kammen eller "ner mot blocket"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Starta om bilen som sagt...Sätts det ingen felkod så varvar den glatt vidare mot rött...Testa att vrida på tändningen o vänta typ 10 sek innan du vrider så startmotorn går...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
VipMartie
14 oktober 2013 · 537 Inlägg

Jag har startat om den flera gånger för visa folk... den varvar aldrig över 5000varv. Prick på 5000rpm slår det ifrån, precis som andra bilar skulle nå rödmarkeringen.

Fördelaren sitter mot blocket...

Fick också reda på att "vikten" även kallas för brytare. Den slungas ut med hjälp av centrifugalkraften och på något sätt bryter kontakten mot tändstiften, biltema ska även sälja sånt?

Har provat slå av och på tändningen mer än 5 gånger och sedan startat. Fortfarande 5000varv... Nu glömde jag kolla, men är det OBDII uttag på ibizorna?

Här är en tråd som jag bland annat har kollat på...
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=1

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Kan INTE tänka mig att en Ibiza från -98 har "slungvikter". Tändningen ställs högst sannolikt av motorstyrningen. Du lär ha en 2-polig kontakt på fördelaren, den går till "kamsensorn", det är den som felar troligtvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Tråden du länkar till behandlar "80-tals bilar", de hade säkerligen både brytarspetsar o slungvikter om det var en enklare modell...Brytarspetsar och slungvitker förkommer inte på bilar typ nyare än -93, men det finns undantag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
VipMartie
14 oktober 2013 · 537 Inlägg

OK, förra ägaren hade bytt ut hela fördelaren, därmed fick jag tips om att det kanske kunde vara något sånt i så fall... själv har jag bristande erfarenhet på fördelare.

Antar att kamsensorn sitter vid ena ändan på kamaxel? Samma sak som kamaxelgivare kanske? Ska kolla imorgon. Finns det något sätt att kolla om kamsensorn verkligen är defekt? Är den induktiv som ABS givare exempel?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Kamsensorn/kamaxelgivaren sitter INNE i fördelaren...Du lär ha en sladd som sitter på fördelarens sida, korrekt? Den sladden går till kamsensorn/kamaxelgivaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
custombuilder
14 oktober 2013 · 86 Inlägg

Hade de problemet på en golf 3 2.0, kamremmen satt fel. Kolla att den verkligen sitter rätt.

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend
Volkswagen Bubbla 1500 Lim "1.8 Snurrbo" (1968)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2013 · 13 673 Inlägg

gissar på att det ligger felkod på spjällhuset eller liknande..
svårt att gissa så läs ut felkoderna..


har 1.4 i min Arosa och den går att varva betydligt mer..den orkar och varva 5.500 på 5:an

så något i motorstyrningen sätter stoppet
tändningen kan aldrig på påverka varvstoppet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VipMartie
15 oktober 2013 · 537 Inlägg

Intressant! Kamremmen byttes faktiskt rätt så nyligen av förra ägaren, så kan det faktiskt vara!

Dawwe, ok, jag hann inte kolla på det idag, gör det imorgon när jag kommer ut. Hur gör jag för att testa den? Rycka ut sladden och prova om bilen går annorlunda?

Growe, den orkar att varva till 5000 och säkert mer utan problem för det går jätte fort upp mot 5000varv, sen dunkar den bara där... Glömde även att kolla om det finns OBDII läsare någonstans i bilen... kollar det imorgon också!

Tack för all hjälp så långt!

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Rycker du sladden så skall bilen gå i "felsäkert" då den inte får signal...Lättast att kolla den sensorn är att läsa av felkoderna...Men som sagt testa o starta bilen genom att vänta med påslagen tändning typ 10 sek innan, halvtaskigt batteri kan kanske kanske spela in (mja....).
Det med felmonterad rem kan det mycket väl vara, signalerna från de olika givarna ligger då utanför toleranserna (kamgivaren ligger fel så att säg...) o då är det fullt rimligt att den går ner i felsäkert...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2013 · 13 673 Inlägg

dawwe skrev:
Rycker du sladden så skall bilen gå i "felsäkert" då den inte får signal...Lättast att kolla den sensorn är att läsa av felkoderna...Men som sagt testa o starta bilen genom att vänta med påslagen tändning typ 10 sek innan, halvtaskigt batteri kan kanske kanske spela in (mja....).
Det med felmonterad rem kan det mycket väl vara, signalerna från de olika givarna ligger då utanför toleranserna (kamgivaren ligger fel så att säg...) o då är det fullt rimligt att den går ner i felsäkert...

fast detta är inga hightech motorer finns bara en givare i fördelaren. nu förutsätter jag att det är den lilla 1.6:an deras så kallade smallblock serien.

då är det bara fördelaren som gör hela jobbet dessa motorer är riktigt enkla inget onödigt trams

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VipMartie
15 oktober 2013 · 537 Inlägg

Jag letade lite bilder på skroten, jag har verkar ha original fördelarlock på min (svart)... verkar inte finnas något vid sidan utav fördelaren, vad jag kunde se från bilderna. Däremot så är det biltemas tändkablar, tror dock inte att dessa har med varvstoppet att göra, men kan en felsatt kamrem gå bra också? Den går jätte bra på tomgång och vid vanlig körning.

Har precis bytt tändstift, hur långt bör man köra innan man kan lita på förslitningsresultatet?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Growe: Ja en givare i fördelaren (som jag skrivit tidigare) o förmodligen även en vevaxelgivare (som inte har med problemet att göra...). Det är när givaren i fördelaren ("kamaxelgivaren") ger orimliga värden som bilen går ner i felsäkert, så vitt jag vet...Men jag kan ha helt fel smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2013 · 13 673 Inlägg

dawwe skrev:
Growe: Ja en givare i fördelaren (som jag skrivit tidigare) o förmodligen även en vevaxelgivare (som inte har med problemet att göra...). Det är när givaren i fördelaren ("kamaxelgivaren") ger orimliga värden som bilen går ner i felsäkert, så vitt jag vet...Men jag kan ha helt fel smile

inte sätt någon vevaxelgivare på min 1.4 har endå rotat på rätt friskt överallt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang