3722
Sök

Hur kan jag mäta mig fram om dessa fälgar passar?

31 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
Den ständiga ET frågan, va?

Jag har idag original fälgar från Mitsu som mäter 17x8" et 38.
Vinter närmar sig å rätt däck ska på. Har tröttnat på att kränga om däcken så jag är nu på jakt efter passande fälgar.

Fälgarna jag hittat till bra pris mäter 17x7,5 et 55.

Hittade nån engelsk sida som kunde räkna ut åt vilket håll fälgen kommer bredda.

När jag slog in alla dimensioner så stod det att det inte blev några ändringar.

Ska man bara ta deras "ord" å köra? Finns det någon svensk generator som räknar ut nåt snarlikt?

Nästa orosmoment är om fälgarna passerar bromsoken. Det är, vad jag läst mig till, inte bara ET som spelar roll där(?)

Varför testmonterar jag inte fälgarna bara? Jo, centrum hålet är tre millimeter för litet, så det måste svarvas upp för att kunna monteras...

Vad tror ni?

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 oktober 2013
Grovt räknat så breddar de fälgar du hittat ungefär 1 cm mer "inåt" som de gamla (15.025cm mot 13,96cm). Du får givetvis tajtare mellan ekrar o bromsok. Har du typ 2.5 cm frigång mellan eker/ok med de gamla så kan det kanske-kanske funka med de nya (de nya fälgarna breddar ca 2.3 cm MINDRE utåt...). Sen beror det oxå på hur ekrarna är utformade mm. Jag skulle inte chansa då det känns som att du kan komma få problem med frigången mellan  ok/ekrar, o andra sidan kan detta lösas relativt enkelt med spacers, värre om oken tar i fälgbanans insida, det löser man endast genom större fälgar eller andra ok, i regel... En breddning på dryga cm inåt är i regel inga problem på en bil med original fjädring (generellt, inte Mitsu specifikt!).
Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök