Sportluftfilter

KHRacing
17 oktober 2013 ·

Lowpass skrev:
Jag brukar switcha fram och tillbaka på Aem filtret och originalburken på min TypeR.
Bättre ljud får jag från motorn, men bilen gör i stort sett exakt samma tider. Så något snack om 20 hästar är det ju inte.

Och du har ett AEM Cold Air Intake rör okså... exakt som jag beskrivit ?

Skulle inte tro det så försök inte förlöjliga mig utan att du vet fakta.

Xuri One Man Clan
17 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

på min s60R när den stod i bromsbänken så tog jag bort org luftfiltret å körde utan 1 repa i bänken, de gav 20 hästar extra å då var de inte ens "Kalluftsintag" utan helt öppet utan avskärmning..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Aquilla
17 oktober 2013 · 299 Inlägg

LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Xuri One Man Clan
17 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

Aquilla skrev:
LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

då måste jag bara ställa en dum fråga.

Vad är de som händer när du plockar bort pluggen som sitter i avgasystemet på en moped?  kolven går fortfarande samma sträcka å cylindern/topp är oförändrade...

Klart som attan att om de är luftfiltret som stryper hela konceptet att de kan ge mer effekt på vissa bilar.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
vEight Baronen
17 oktober 2013 · 1 434 Inlägg

öppna sportluftsfilter tillhör epa åldern och ska ses som ett verktyg för att låta mer, inte som ett trim ingrepp. ger bara mer effekt i huvet på någon finnig, hormonstinn pojke i 16års åldern.

Elbilar kan dra åt helvete.
Xuri One Man Clan
17 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

vEight skrev:
öppna sportluftsfilter tillhör epa åldern och ska ses som ett verktyg för att låta mer, inte som ett trim ingrepp. ger bara mer effekt i huvet på någon finnig, hormonstinn pojke i 16års åldern.

Japp eller så är de så att alla gamla gubbar som inte trimmar inte har nytta av å försöka få mer luft till motorn.

Dom hormonstimma pojkarna som har trimmat lite kanske har större svårigheter att få fram luft till motorn.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
vEight Baronen
17 oktober 2013 · 1 434 Inlägg

Xuri skrev:

vEight skrev:
öppna sportluftsfilter tillhör epa åldern och ska ses som ett verktyg för att låta mer, inte som ett trim ingrepp. ger bara mer effekt i huvet på någon finnig, hormonstinn pojke i 16års åldern.

Japp eller så är de så att alla gamla gubbar som inte trimmar inte har nytta av å försöka få mer luft till motorn.

Dom hormonstimma pojkarna som har trimmat lite kanske har större svårigheter att få fram luft till motorn.

Ett öppet luftfilter är fortfarande inget trim. Bättre att lägga pengarna på ett "bättre" filter till original burken och se till att få fram friskluft till den.

Elbilar kan dra åt helvete.
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Ejan skrev:
Beror ju på märke/modell men många bilar är medvetet strypta från Fabrik tex Ford Fiesta ST och där ger ett sportluftfilter mer effekt och en märkbar skillnad, min förra Honda Integra svarade bra på eftermarknadsluftfilter också men då ska det tilläggas att det var ett  CAI(Cold air intake) av samma konstruktion som orginalet fast mindre restriktivt.

Flesta bilar svarar bra på "sportluftfilter" om det är av modell CAI och inte bara ett stort filter rakt i motorrummet.

..really now?





http://3.bp.blogspot.com/-MQv40_Rbz1c/UZNvumQyMwI/AAAAAAAAALM/__CztKQLPls/s320/trollface.jpg

RymdSeglet N/A
17 oktober 2013 · 165 Inlägg

Det ända ett cai och sportluft filter gör är att insug ljudet blir högre och man slipper byta filter regelbundet, däremot ska dom tvättas och oljas in om det inte är ett torrt filter.
End of story.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
HASSELITO Filosof
17 oktober 2013 · 99 Inlägg

Det var ett jävla liv det blev i denna tråd.
Jag har själv bytt till sportfilter och gjort ett extra luftintag i orginal boxen och känner märkbar skillnad i prestanda.
har inga bänksiffror men finns gott om dessa på sweedespeed.com med exakt samma prylar ooch tillkommande 20-25hk. 

Autotech säljer dessutom ett elevate filter med komplett avskärmning som i deras bänk visar effektskillnad på upp till extra 20hk (då med deras chip och ferrita/simmons system).

Att oljade filter pajjar LMM är inget annat än myt. Det är när man vid rengöring och inoljning dränker skiten i olja som man löper som störst risk att förstöra lmm. Sköter man underhållet rätt så håller prylarna bra.

Allt varierar mellan bil till bil, K&N har bänkat sina filter med positiva resultat, till och med upp till 50hk på nån ford har jag för mig.

Volvo S60R (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2013 · 7 230 Inlägg

HASSELITO skrev:
Det var ett jävla liv det blev i denna tråd.
Jag har själv bytt till sportfilter och gjort ett extra luftintag i orginal boxen och känner märkbar skillnad i prestanda.
har inga bänksiffror men finns gott om dessa på sweedespeed.com med exakt samma prylar ooch tillkommande 20-25hk. 

Autotech säljer dessutom ett elevate filter med komplett avskärmning som i deras bänk visar effektskillnad på upp till extra 20hk (då med deras chip och ferrita/simmons system).

Att oljade filter pajjar LMM är inget annat än myt. Det är när man vid rengöring och inoljning dränker skiten i olja som man löper som störst risk att förstöra lmm. Sköter man underhållet rätt så håller prylarna bra.

Allt varierar mellan bil till bil, K&N har bänkat sina filter med positiva resultat, till och med upp till 50hk på nån ford har jag för mig.

kan köpa 20hk med filter avgas och chip ...

har provat olika sportluftfilter på olika bilar, alltid med samma resultat absolut 0 skillnad i prestanda ibland till och med lite sämre. Bilen låter alltid lite mer.

50 hästar genom att byta luftfilter ? är konstruktörerna på ford hjärndöda tror ni ? de är kapabla nog till att tillverka ett luftfilter så är det bara!

kom ihåg att det är ett filter vi pratar om ... inget mirakel trim utan ett helt vanligt filter

Senast redigerat av CHEEVA (17 oktober 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ejan
17 oktober 2013 · 648 Inlägg

steifan skrev:

Ejan skrev:
Beror ju på märke/modell men många bilar är medvetet strypta från Fabrik tex Ford Fiesta ST och där ger ett sportluftfilter mer effekt och en märkbar skillnad, min förra Honda Integra svarade bra på eftermarknadsluftfilter också men då ska det tilläggas att det var ett  CAI(Cold air intake) av samma konstruktion som orginalet fast mindre restriktivt.

Flesta bilar svarar bra på "sportluftfilter" om det är av modell CAI och inte bara ett stort filter rakt i motorrummet.

..really now?





http://3.bp.blogspot.com/-MQv40_Rbz1c/U … llface.jpg

Jag har sett dom klippen förut och det är väl helt enkelt så att dom bilarna är bra optimerade från början, läs mitt inlägg igen innan du försöker leka besserwisser, jag har effektmätt mina bilar och på dom gjorde det skillnad, det finns fler bilar i världen än dom i klippen du länkade och således är ditt "trollförsök" misslyckat.

Ejan
17 oktober 2013 · 648 Inlägg

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:
Det var ett jävla liv det blev i denna tråd.
Jag har själv bytt till sportfilter och gjort ett extra luftintag i orginal boxen och känner märkbar skillnad i prestanda.
har inga bänksiffror men finns gott om dessa på sweedespeed.com med exakt samma prylar ooch tillkommande 20-25hk. 

Autotech säljer dessutom ett elevate filter med komplett avskärmning som i deras bänk visar effektskillnad på upp till extra 20hk (då med deras chip och ferrita/simmons system).

Att oljade filter pajjar LMM är inget annat än myt. Det är när man vid rengöring och inoljning dränker skiten i olja som man löper som störst risk att förstöra lmm. Sköter man underhållet rätt så håller prylarna bra.

Allt varierar mellan bil till bil, K&N har bänkat sina filter med positiva resultat, till och med upp till 50hk på nån ford har jag för mig.

kan köpa 20hk med filter avgas och chip ...

har provat olika sportluftfilter på olika bilar, alltid med samma resultat absolut 0 skillnad i prestanda ibland till och med lite sämre. Bilen låter alltid lite mer.

50 hästar genom att byta luftfilter ? är konstruktörerna på ford hjärndöda tror ni ? de är kapabla nog till att tillverka ett luftfilter så är det bara!

kom ihåg att det är ett filter vi pratar om ... inget mirakel trim utan ett helt vanligt filter

Nej det kan nog mycket väl stämma om det är en större motor det gäller och att den medvetet är strypt från fabrik,, Ford Fiesta ST är ett exempel när det ändå skrevs om Ford,, den är strypt från fabrik för att den ska klassas in i en bättre försäkringsklass i England tex, luftbox och hela systemet är väldigt restriktivt, jag bytte ut hela luftboxen + lufttillförsel mot ett anpassat K&N-kit och effektmätte  det gick från 150hp till 160hp.   allt hänger på hur optimerat det är från fabrikören och om det är medvetet av olika anledningar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Ejan skrev:

steifan skrev:

Ejan skrev:
Beror ju på märke/modell men många bilar är medvetet strypta från Fabrik tex Ford Fiesta ST och där ger ett sportluftfilter mer effekt och en märkbar skillnad, min förra Honda Integra svarade bra på eftermarknadsluftfilter också men då ska det tilläggas att det var ett  CAI(Cold air intake) av samma konstruktion som orginalet fast mindre restriktivt.

Flesta bilar svarar bra på "sportluftfilter" om det är av modell CAI och inte bara ett stort filter rakt i motorrummet.

..really now?





http://3.bp.blogspot.com/-MQv40_Rbz1c/U … llface.jpg

Jag har sett dom klippen förut och det är väl helt enkelt så att dom bilarna är bra optimerade från början, läs mitt inlägg igen innan du försöker leka besserwisser, jag har effektmätt mina bilar och på dom gjorde det skillnad, det finns fler bilar i världen än dom i klippen du länkade och således är ditt "trollförsök" misslyckat.

Hur stor skillnad har du fått ut då? Eller kan det vara så att det inte ens är värt att nämna? wink

Ejan
17 oktober 2013 · 648 Inlägg

Steifan 150hp orginal och 160hp med K&N kittet på ST´n och det märktes faktiskt då motorn svarade upp och ville dra hela vägen ,så att dömma ut sportfilter det kan man inte göra då det funkar väldigt bra på vissa bilar och andra så ger det helt enkelt inte nåt.

Senast redigerat av Ejan (17 oktober 2013)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Ejan skrev:
Steifan 150hp orginal och 160hp med K&N kittet på ST´n och det märktes faktiskt då motorn svarade upp och ville dra hela vägen ,så att dömma ut sportfilter det kan man inte göra då det funkar väldigt bra på vissa bilar och andra så ger det helt enkelt inte nåt.

Såpass, var det toppeffekt då alltså? Lät riktigt bra! smile K&N Typhoon-kit/motsvarande?

Ejan
17 oktober 2013 · 648 Inlägg

steifan skrev:

Ejan skrev:
Steifan 150hp orginal och 160hp med K&N kittet på ST´n och det märktes faktiskt då motorn svarade upp och ville dra hela vägen ,så att dömma ut sportfilter det kan man inte göra då det funkar väldigt bra på vissa bilar och andra så ger det helt enkelt inte nåt.

Såpass, var det toppeffekt då alltså? Lät riktigt bra! smile K&N Typhoon-kit/motsvarande?

japp det gav riktigt fint resultat  det var i det övre registret men det är också där orginalboxen hindrade motorn då den dog av vid 5000 orginal, efter kittet så drog den på ända till stoppet vid 7000, K&N 57i hette kittet,

Senast redigerat av Ejan (17 oktober 2013)

Lowpass
17 oktober 2013 · 1 224 Inlägg

KHRacing skrev:

Lowpass skrev:
Jag brukar switcha fram och tillbaka på Aem filtret och originalburken på min TypeR.
Bättre ljud får jag från motorn, men bilen gör i stort sett exakt samma tider. Så något snack om 20 hästar är det ju inte.

Och du har ett AEM Cold Air Intake rör okså... exakt som jag beskrivit ?

Skulle inte tro det så försök inte förlöjliga mig utan att du vet fakta.

Jag kör AEM CAI med AEM Dry filter, ja.
Bli inte arg nu

i-vtec Do you?
Lowpass
17 oktober 2013 · 1 224 Inlägg

Bullet--- skrev:

Lowpass skrev:

KHRacing skrev:
Och du har ett AEM Cold Air Intake rör okså... exakt som jag beskrivit ?

Skulle inte tro det så försök inte förlöjliga mig utan att du vet fakta.

Jag kör AEM CAI med AEM Dry filter, ja.
Bli inte arg nu

Du har skrivit i infon om din bil att du har ett AEM V2.

Insåg att jag behövde uppdatera lite info,
Men ja, v2 kittet gav bara 15 hästar, så jag bytte ut till V1 kittet som gav 20 hästar roll

Senast redigerat av Lowpass (17 oktober 2013)

i-vtec Do you?
explosiv
17 oktober 2013 · 133 Inlägg

Och självklart så utfördes alla de här testerna i labbmiljö så att medvind och temperaturdifferenser kan rönas ut. Samt så hade ni väl exakt lika mycket i tanken?wink

Nä att nu filtret skulle göra så mycket har jag svårt att tro. Men insugstemperaturen däremot, där har ni något att leka med. Högre temp - Bättre bränsleekonomi (till en gräns, minskade uppvärmningsförluster). Lägre temp - Mer Hk (Högre densitet på luften => fler syremolekyler per liter luft)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang